یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 218851

همه ما بادمجان ها را با رنگ بنفش می شناسیم و شاید اصلا ندانیم آن ها بر اساس سایز، رنگ و شکل انواع مختلف و فراوانی دارند.

بادمجان چه مزایایی برای سلامتی دارد؟

سلامت نیوز: همه ما بادمجان ها را با رنگ بنفش می شناسیم و شاید اصلا ندانیم آن ها بر اساس سایز، رنگ و شکل انواع مختلف و فراوانی دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، بادمجان را می توانید با روش های مختلف آشپزی در شکل های مختلف سرو کنید. بادمجان طعمی کاملا خنثی دارد، بنابراین به سادگی می تواند طعم دیگر مواد به کار رفته در غذا را بگیرد.

خوردن بادمجانی که در روغن زیاد پخته نشده باشد می تواند مزایای فراوانی داشته باشد. بادمجان نیز مانند دیگر میوه ها و سبزیجات، به صورت طبیعی کالری کمی دارد و فیبر، آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی اش بالا است.

تحقیقات نشان داده افزایش مصرف میوه و سبزیجات مزایای فراوانی برای سلامتی، از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی دارد.

بادمجان مزایای خاصی برای سلامت بدن دارد اما این را به خاطر بسپارید اضافه کردن هرگونه میوه یا سبزیجات به غذایی که می خورید، می تواند برایتان مفید باشد.


منبع آنتی اکسیدان

بادمجان جزء ده سبزیجاتی است که ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن (ORAC ) بالایی دارند.

ORAC یکی از ابزارهای اندازه گیری آنتی اکسیدان در غذاها است. استفاده از برنامه غذایی سرشار از میوه و سبزیجات کمک می کند، دریافت میزان آنتی اکسیدان خوراکی خود را افزایش دهید.

آنتی اکسیدان هایی که از غذا وارد بدن می شود می تواند به کاهش خطر بیماری های مزمن کمک کند و سلول ها را از آسیب دیدن محافظت کند. یکی از آنتی اکسیدان هایی که بادمجان مقدار زیادی از آن را دارد، در گروه فلاونوئیدها است و آنتوسیانین نام دارد.

میوه ها و سبزیجات رنگ قرمز، آبی و بنفش خود را از آنتوسیانین دارند. تحقیقات بسیاری نشان داده آنتوسیانین می تواند تاثیرات خاصی روی سلامت بدن داشته باشد و البته تحقیقات روی آنتوسیانین همچنان ناتمام است و به مرور خواص بیشتری از آن کشف می شود.

بر اساس تحقیقات، ترکیباتی در بادمجان که مانند آنتی اکسیدان عمل می کنند می توانند طعم تلخی به آن بدهند. بنابراین بادمجان هرچقدر تلخ تر باشد، سطح آنتی اکسیدانش نیز بیشتر است.

کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی

در یک تحقیق که به بررسی اطلاعات بیش از 93.000 خانم پرداخته بود، مشخص شد مصرف بالای آنتوسیانین خوراکی می تواند خطر حمله قلبی را در خانم های جوان کاهش دهد.

در تحقیق دیگری که روی 1.900 خانم انجام شده بود محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف بالای آنتوسیانین، با سفت شدن شریان ارتباطی معکوس دارد.

به همین دلیل توصیه می شود برنامه غذایی استفاده کنید که مقدار زیادی آنتوسیانین در خود داشته باشد تا خطر فشار خون کاهش پیدا کند و سفتی شریان ها اتفاق نیفتد.

بنابراین بر اساس این تحقیقات، خوردن غذاهایی شامل آنتوسیانین مانند بادمجان خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.


مفید برای قند خون

بادمجان مزیت خاصی برای تنظیم قند خون دارد. در واقع بر اساس تحقیقی در سال 2008 استفاده از رژیمی که در آن بادمجان زیاد مورد استفاده قرار بگیرد، به کنترل دیابت نوع 2 کمک می کند.

چه چیزی باعث می شود بادمجان برای تنظیم قند خون مفید واقع شود؟

ترکیباتی در بادمجان وجود دارد که می توانند با مهار برخی آنزیم ها و محافظت سلول ها از استرس اکسیدان، به تنظیم قند خون کمک کنند.


خواص ضد التهابی و ضد سرطانی

از آنجا که بادمجان منبعی مناسب از آنتوسیانین و دیگر آنتی اکسیدان ها است، می تواند مزایای ضد التهابی برای بدن داشته باشد.

تحقیقات روی سلول های انسان ها و حیوانات نشان داده است، آنتوسیانین خواص ضد التهابی و ضد سرطانی دارد. ترکیبی خاص در بادمجان به نام اسید کلروژنیک، نشان داده خواص ضد سرطانی دارد.


عملکرد شناختی

ویتامین B6 ویتامینی است که برای بیش از 100 واکنش آنزیمی بدن مورد نیاز است. دریافت روزانه مقدار کافی از ویتامین B6، فولات و ویتامین B12 می تواند به کاهش بیماری های قلبی عروقی کمک کند، چون این ویتامین های B به کاهش سطح هموسیستئین خون کمک می کنند.

دریافت ناکافی ویتامین B6 می تواند در افراد سالخورده، باعث کاهش عملکرد شناختی شود. برخی تحقیقات نشان داده اند بین دریافت ویتامین B6 و عملکرد مغز در افراد سالخورده رابطه وجود دارد.

بادمجان منبع ویتامین B6 است. یک فنجان بادمجان خرد شده می تواند 5 درصد نیاز روزانه به ویتامین B6 را تامین کند. در کنار B6 که به عملکرد مغز کمک می کند، بادمجان همچنین حاوی چیزی به نام ناسوسین است. تحقیقات روی حیوانات نشان داده ناسوسین موجود در بادمجان، از آسیب دیدن سلول های مغز جلوگیری می کند. آنتوسیانین همچنین جریان خون به مغز را تحریک می کند.


منبع فیبر و کم کالری

استفاده از برنامه غذایی سرشار از میوه، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات نه تنها به کاهش خطر برخی از بیماری های مزمن کمک می کند، بلکه می تواند در روند کاهش وزن نیز کمکتان کند.

بادمجان نیز مانند دیگر سبزیجات کم کالری است و فیبر بالایی دارد. یک فنجان بادمجان خرد شده تنها حاوی 20 کالری است و می تواند 10 درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین کند. فقط به خاطر داشته باشید نحوه پخته شدن بادمجان می تواند در میزان کالری و مواد مغذی موجود در آن تاثیر داشته باشد.

سرخ کردن بادمجان در روغن فراوان، می تواند کالری بسیاری به آن اضافه کند. بادمجان کبابی می تواند روشی کم کالری تر برای پخت بادمجان باشد.

نویسنده: هولی کلامر

منابع:

Phenolic Acid Content and Composition of Eggplant Fruit in a Germplasm Core Subset – http://journal.ashspublications.org/content/128/5/704.abstract

Scientists Get Under Eggplant’s Skin – https://agresearchmag.ars.usda.gov/2004/jan/skin

High Anthocyanin Intake Is Associated With a Reduced Risk of Myocardial Infarction in Young and Middle-Aged Women – http://circ.ahajournals.org/content/127/2/188.full

Higher anthocyanin intake is associated with lower arterial stiffness and central blood pressure in women1,2,3 – http://ajcn.nutrition.org/content/96/4/781.full

In vitro studies of eggplant (Solanum melongena) phenolics as inhibitors of key enzymes relevant for type 2 diabetes and hypertension – http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0960852407005342

Anthocyanins: Natural Colorants with Health-Promoting Properties – http://www.annualreviews.org/doi/abs/10.1146/annurev.food.080708.100754

Eggplant: Health Benefits and Nutritional Information – http://www.medicalnewstoday.com/articles/279359.php

Vitamin B6 Dietary Supplement Fact Sheet – https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminB6-HealthProfessional/

Beyond Willpower: Diet Quality and Quantity Matter – https://www.hsph.harvard.edu/obesity-prevention-source/obesity-causes/diet-and-weight/

Fruit and vegetable intake and risk of cardiovascular disease: the Women’s Health Study1,2 – http://ajcn.nutrition.org/content/72/4/922.short


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha