یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳
کد خبر: 218874

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۰۰۰ نفر در استان سیستان و بلوچستان دچار حیوان گزیدگی شده و تاکنون ۴ نفر بر اثر ابتلاء به بیماری هاری فوت کرده‌اند، گفت: متاسفانه در دو دهه گذشته میزان ابتلاء به حیوان گزیدگی رو به افزایش است.

مرگ ۴ نفر بر اثر ابتلاء به هاری در زابل

سلامت نیوز:رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۰۰۰ نفر در استان سیستان و بلوچستان دچار حیوان گزیدگی شده و تاکنون ۴ نفر بر اثر ابتلاء به بیماری هاری فوت کرده‌اند، گفت: متاسفانه در دو دهه گذشته میزان ابتلاء به حیوان گزیدگی رو به افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۰۰۰ نفر در استان سیستان و بلوچستان دچار حیوان گزیدگی شده و تاکنون ۴ نفر بر اثر ابتلاء به بیماری هاری فوت کرده‌اند، گفت: متاسفانه در دو دهه گذشته میزان ابتلاء به حیوان گزیدگی رو به افزایش است.
 
حسین عرفانی (رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان) ، درباره حیوان‌گزیدگی اظهار کرد: در سال ۹۵ بالغ بر ۱۶۰ هزار مورد حیوان گزیدگی داشتیم که به مراکز درمانی پیشگیری از هاری مراجعه کردند. این آمار براساس اطلاعاتی است که از افراد مراجعه‌کننده به مراکز درمان پیشگیری به دست آمده است چه بسا میزان گزش از این هم بیشتر باشد.
 
او با بیان اینکه امور مربوط به سلامت استان سیستان و بلوچستان توسط سه دانشگاه علوم پزشکی زابل، دانشگاه علوم پزشکی ایران‌شهر و دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته از ۱۶۰ هزار مورد گزشی که اتفاق افتاده بالغ بر ۱۰۰۰ مورد در سیستان و بلوچستان بوده است.
 
رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان با بیان اینکه در سال گذشته ۲ مورد مرگ بر اثر ابتلا به هاری در کل کشور داشتیم، ادامه داد: متاسفانه در سال جاری یک مورد مرگ بر اثر ابتلا به هاری در استان هرمزگان داشتیم و ۴ مورد مرگ در منطقه زابل داشتیم.
 
عرفانی با بیان اینکه ایران در کمربند جغرافیایی بومی هاری قرار دارد، گفت: از آنجا که ویروس هاری هم در وحوش و هم در حیوانات اهلی گزنده وجود دارد و میزان کشندگی این بیماری صددرصد است از همین‌رو بالغ بر ۷۰۰ مرکز درمان پیشگیری این بیماری در کشور وجود دارد و اطلاع‌رسانی شده است که هر کسی مورد گزیدگی توسط حیوان قرار گرفت می‌تواند به این مراکز مراجعه و واکسن پیشگیری از هاری و در صورت نیاز سرم آن را به طور رایگان دریافت کند.
 
او درباره کنترل و مبارزه با این بیماری گفت: دهیاری‌ها و شهرداری‌ها متولی کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد یا به صورت اتلاف، جمع‌آوری، زنده‌گیری و عقیم‌سازی آن‌ها هستند و در گذشته کمیته‌های اتلاف حیوانات زیان‌بار یا سگ‌های ولگرد برای مبارزه و کنترل این بیماری تشکیل شده بود از سوی دیگر وزارت بهداشت نیز بحث درمان پیشگیری را دنبال می‌کرد.
 
رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان خاطرنشان کرد: از آنجا که مدیریت مراکز شهری با شهرداری‌ها و مناطق روستایی با دهیاری‌هاست باید جمعیت حیوانات زیان‌بار که غالب آن‌ها سگ هستند را کنترل و مدیریت کنند تا اقداماتی را انجام دهند که افراد در اماکن عمومی مورد گزش و تعرض حیوانات قرار نگیرند.
 
عرفانی با بیان اینکه سیر سالانه گزیدگی توسط حیوانات رو به افزایش است، گفت: در استان‌هایی مانند گلستان و سیستان و بلوچستان احتمال گزش بالاست اما قدر مطلق میزان گزش عامل ابتلاء به این بیماری نیست. متاسفانه در دو دهه گذشته موارد گزش سیر افزایشی داشته است.
 
او با تاکید براینکه حقوق شهروندی اقتضا می‌کند تا افرادی که در جامعه زندگی می‌کنند مورد گزش و تعرض حیوانات قرار نگیرند، افزود: در منطقه زابل تعداد سگ‌های ولگرد بسیار زیاد است و افراد به شدت مورد گزش قرار می‌گیرند در ۴ ماه گذشته نیز بالغ بر ۱۰۰۰ مورد گزیدگی در منطقه سیستان و بلوچستان منطقه زابل اتفاق افتاده است.
 
رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۴ مورد بر اثر بیماری هاری فوت شده‌اند، گفت: متاسفانه این ۴ مورد پس از ابتلاء به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و همانطور که بیان شد در هیچ جای دنیا احتمال بهبود پس از ابتلاء وجود ندارد.
 
عرفانی درباره وضعیت دارویی این بیماری نیز گفت: با توجه به اینکه از نظر واکسن و سرم دارویی با تمام مشکلاتی که برای تهیه و نگهداری آن وجود دارد اما خوشبختانه در سراسر کشور کوچک‌ترین کمبودی وجود ندارد و کسی نیست که در سراسر کشور مورد گزش قرار بگیرد و در مراجعه با مرکز درمان پیشگیری با کمبود واکسن یا سرم مواجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha