دبیرکل خانه پرستار گفت: آمار خصوصی پرستاران را به دلیل نداشتن اعتماد به وزارت بهداشت، در اختیار آنها قرار نخواهیم داد اما در هر بیمارستان کشور به جز تهران هر تعداد نیروی پرستار می‌خواهند به ما اعلام کنند و ما پرستاران را به آنها معرفی خواهیم کرد.

اطلاعات 11 هزار پرستار بیکار را به وزارت بهداشت نخواهیم داد

سلامت نیوز:دبیرکل خانه پرستار گفت: آمار خصوصی پرستاران را به دلیل نداشتن اعتماد به وزارت بهداشت، در اختیار آنها قرار نخواهیم داد اما در هر بیمارستان کشور به جز تهران هر تعداد نیروی پرستار می‌خواهند به ما اعلام کنند و ما پرستاران را به آنها معرفی خواهیم کرد.

محمد شریفی‌مقدم دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: سازمان نظام پرستاری برای ثبت‌نام از پرستاران بیکار فراخوان داد. 11 هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کردند. وزارت بهداشت به ما اعلام کرد که لیست پرستاران بیکار را در اختیار آنها قرار دهیم اما در جواب وزارت بهداشت اعلام کردیم که آمار خصوصی افراد را به دلیل نداشتن اعتماد به وزارت بهداشت در اختیار آنها قرار نخواهیم داد اما پیشنهاد دادیم که در هر بیمارستان کشور به جز تهران هر تعداد نیروی پرستار می‌خواهند به ما اعلام کنند و ما پرستاران را به آنها معرفی خواهیم کرد.


شریفی‌مقدم افزود: وزارت بهداشت به دنبال بهانه است ما به وزارت بهداشت اعتماد نداریم اما برای اینکه صحت گفتار خود را ثابت کنیم حاضریم با حضور خبرنگاران با تک‌تک پرستاران بیکار تماس بگیریم.


وی گفت: می‌خواهند پرستار را زیاد کنند تا عرضه بیشتر از تقاضا شود و اینگونه پرستاران با هر شرایطی تن به کار دهند.


دبیرکل خانه پرستار افزود: در جلسه‌ای که در کمیسیون بهداشت مجلس در هفته گذشته برگزار شد معاونت حقوقی پارلمانی وزارت بهداشت اعلام کرد که ملاک ما آیین‌نامه اصفهان است و بعد از آن هر ابلاغیه‌ای بلااثر است اما ما گفتیم که زمانی که ابلاغیه‌ای صادر می‌شود تنها همان مقام دولتی و یا بالاتر از آن می‌تواند اقدام به لغو آن کند و اعلام لغو آن از زیان معاونت پارلمانی حقوقی وزارت بهداشت معتبر نیست.


دبیرکل خانه پرستار با اشاره به تاریخچه این طرح، گفت: ابتدا در آیین‌نامه‌ای در سال 94 به هر بیمارستان خصوصی و دولتی اجازه دادند که بدون کنکور به تربیت 4 ساله پرستاران اقدام کنند. این طرح که سهامداران بخش خصوصی در پشت آن قرار داشتند هدف‌شان تربیت پرستار نبود بلکه می‌خواستند نیروی کار را استثمار کنند.


وی افزود: پرستاران را در 4 سال تربیت می‌کردند اما این پرستاران بعد از 6 ماه آموزشی مشغول کار در همان بیمارستان با یک حقوق دانشجویی می شدند.  مدرک پرستاران نیز در گرو بیمارستان می‌ماند و پرستار فقط حق خدمت در همان بیمارستان را داشت.


شریفی‌مقدم گفت: اینکه چرا وزارت بهداشت از این طرح حمایت کرد این بود که بسیاری از سیاست‌گذاران وزارت بهداشت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هستند که با نگاه سرمایه‌داری و پزشک‌سالاری به دنبال شکستن پرستار و نیروی کار ارزان پرستاری هستند که این موضوع مورد تأیید وزیر بهداشت نیز قرار گرفت.


وی افزود: اما به دنبال اعتراض گسترده پرستاران کشور آیین‌نامه دیگری در همان سال 94 به نام آیین‌نامه اصفهان تصویب شد که در آن آقای لاریجانی معاونت آموزشی وزارت بهداشت کار را به پرستاران واگذار کرد و از آنها خواست که در این جلسه حضور یابند.


دبیرکل خانه پرستار گفت: از نظر بنده آیین‌نامه اصفهان نیز دچار ایرادات و اشکالاتی است اما در آن زمان در مقایسه با آیین‌نامه قبلی بهترین تصمیم بود اما وزارت بهداشت که دید با اجرای آیین‌نامه اصفهان هدفی که دنبالش بود یعنی جذب پرستار بدون کنکور و با هر شرایطی به آن نرسید مجدداً وزیر بهداشت در 23 اردیبهشت با ابلاغیه‌ای آیین‌نامه اصفهان را زیر سؤال برد.


شریفی‌مقدم ادامه داد: آیین‌نامه اصفهان، متولی تربیت پرستار را دانشکده پرستاری می‌داند در حالی که وزیر بهداشت در ابلاغیه خود این کار را به بیمارستان واگذار کرده است.

وی افزود: در همه موارد بهانه آنها این بود که پرستار کم داریم اما بنده به ضرس قاطع می‌گویم به جز در تهران در هیچ نقطه از کشور نه تنها با کمبود پرستار مواجه نیستیم بلکه دچار بحران بیکاری پرستاران هستیم.


دبیرکل خانه پرستار گفت: مثلاً در شیراز اطلاعیه دادند که نیروی پرستار را به صورت نیروی شرکتی جذب می‌کنند. در این اطلاعیه که اعلام شده بود تنها 30 پرستار را می‌خواهند 280 پرستار ثبت‌نام کردند و این نشان از بحران بیکاری پرستاران می‌دهد.


شریفی‌مقدم گفت: انتظار جامعه پرستاری این است که وزارت بهداشت با پرستاران صراحت و صداقت داشته باشد. اطلاع یافتیم در برخی بیمارستانها به صورت جسته و گریخته بحث پرستار بیمارستانی در حال اجرا است که در این صورت جامعه پرستاری محکم‌تر از قبل خواهد ایستاد و از کیان پرستاری دفاع خواهد کرد.

متأسفانه تعدادی از اعضای نهادهای پرستاری که تعدادشان به انگشتان دست نمی‌رسد به جای دفاع از کیان پرستاری به ابزاری در دست پزشکان تبدیل شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha