دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳
کد خبر: 218994

در محصولات پاک کننده تجاری مواد مضر بی شماری وجود دارند که نباید در معرض آنها قرار گرفت. هنگام استفاده از بسیاری از محصولات پاک کننده تجاری ممکن است چیزی فراتر از پاکسازی خانه را تجربه کنید.

بدترین مواد در برخی از محصولات پاک کننده خانگی

سلامت نیوز: در محصولات پاک کننده تجاری مواد مضر بی شماری وجود دارند که نباید در معرض آنها قرار گرفت. هنگام استفاده از بسیاری از محصولات پاک کننده تجاری ممکن است چیزی فراتر از پاکسازی خانه را تجربه کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران از "کر2"، در محصولات پاک کننده تجاری مواد مضر بی شماری وجود دارند که نباید در معرض آنها قرار گرفت. در ادامه با برخی از بدترین مواد تشکیل دهنده که در این قبیل محصولات وجود دارند و برخی از بهترین گزینه های طبیعی که می توانید جایگزین محصولات پاک کننده کنید، بیشتر آشنا می شویم.

محصولات پاک کننده چند منظوره

موارد استفاده: به طور معمول برای پاکسازی کابینت ها، سینک ها، کاشی ها و لوله ها استفاده می شوند. به طور معمول، آنها برای کف، پنجره ها، شیشه یا آینه مناسب نیستند.

بدترین ماده تشکیل دهنده: بوتیل سلوسولو که در محصولات پاک کننده چند منظوره، پاک کننده شیشه و انواع دیگر پاک کننده ها وجود دارد. این ماده ممکن است به مغز استخوان، کلیه ها و کبد آسیب وارد کند.

انتخاب های بهتر: صابون کاستیا و آب گرم

صابون کاستیا نام خود را از منطقه ای در اسپانیا که در آنجا زیتون پرورش داده می شود، گرفته است. این صابون به طور معمول از روغن زیتون و چربی حیوانی تهیه می شود، اما بسیاری از انواع جدیدتر حاوی پالم گیاهی، نارگیل، شاهدانه یا جوجوبا نیز هستند.

لایه بردارهای چند منظوره

موارد استفاده: لایه بردارهای چند منظوره پودری به طور معمول برای پاکسازی سینک ها، کاشی ها و وان حمام استفاده می شوند.

بدترین ماده تشکیل دهنده: فنول های کلردار شده به طور بالقوه برای سیستم های تنفسی و گردش خون انسان مضر هستند.

انتخاب بهتر: جوش شیرین

جوش شیرین نوعی نمک است که به نام بی کربنات سدیم شناخته می شود. این ماده از قدرت پاک کنندگی بالایی سود می برد و از این رو، به عنوان یک پاک کننده چند منظوره خوب می تواند مد نظر قرار بگیرد. بافت شن مانند جوش شیرین چیزی است که به عنوان یک پاک کننده لایه بردار به آن نیاز دارید.

پاک کننده شیشه و پنجره

موارد استفاده: برای پاکسازی پنجره ها، آینه ها و شیشه های خودرو استفاده می شود.

بدترین ماده تشکیل دهنده: دی اتیلن گلایکول که در شیشه شورها یافت می شود برای خون، کلیه ها و سیستم عصبی سمی است.

انتخاب بهتر: سرکه سفید

سرکه سفید که به نام اسید استیک نیز شناخته می شود، یک ماده ضد عفونی کننده و پاک کننده چربی طبیعی است. سرکه سیب می تواند موجب مرگ باکتری های ای کولای، سالمونلا و انواع دیگر باکتری ها شود و بر همین اساس یک ضد عفونی کننده طبیعی خوب است.

صابون رختشویی

موارد استفاده: برای شستشوی لباس، ملافه، حوله های حمام و پارچه استفاده می شود.

بدترین ماده تشکیل دهنده: نونیلفنول اتوکسیلات، یک ماده پاک کننده است که در مواد شوینده لباس و پاک کننده های چند منظوره یافت می شود و در اروپا استفاده از آن ممنوع شده است. روند تخریب آرام آن در طبیعت حتی به شکل گیری ترکیبات سمی‌تر منجر می شود.

انتخاب بهتر: واشینگ سودا (سالسودا)

واشینگ سودا نوعی نمک است که به نام کربنات سدیم شناخته می شود و یکی از خویشاوندان جوش شیرین یا بیکینگ سودا محسوب می شود، اما از آن قلیایی‌تر است. اگرچه محصولی طبیعی محسوب می شود، اما برخی مواد طبیعی نیز می توانند در صورت گوارش مضر باشند و از این رو، واشینگ سودا باید دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شود.

لکه‌برها

موارد استفاده: از بین بردن لکه هایی که به سختی از روی پارچه یا لباس پاک می شوند.

بدترین ماده تشکیل دهنده: پرکلرو اتیلن، یک لکه‌بر شیمیایی و یک عامل سرطان‌زای احتمالی که با آسیب کبد و کلیه پیوند خورده است.

انتخاب بهتر: روغن پرتقال

روغن پرتقال از پوست پرتقال استخراج می شود و تنها چند قطره از آن می تواند در حذف لکه ها از روی پارچه و لباس موثر عمل کند. پیش از استفاده روی قسمتی پنهان از پارچه یا لباس این روغن را امتحان کنید تا اطمینان حاصل شود رنگ پارچه را از بین نمی برد. روغن پرتقال باید از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور باشد. این محصولی خوراکی نیست.

ضد عفونی کننده و خوشبو کننده های هوا

موارد استفاده: رفع بوی بد و گندزدایی هوای خانه

بدترین ماده تشکیل دهنده: بوتان (مایع فندک) که در بسیاری از اسپری های خوشبوکننده و ضد عفونی کننده یافت می شود. این ماده برای سیستم تنفسی، سیستم عصبی و مغز سمی است.

انتخاب بهتر: روغن های ضروری آویشن، پرتقال، و درخت چای

آویشن و ارگانو فعالیت ضد باکتریایی چشمگیری را نشان داده اند. روغن درخت چای نیز از خواص قوی ضد باکتری، ضد ویروس، و ضد قارچ برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha