وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای خرید هر دستگاه موتورلانس حدود 108 میلیون تومان هزینه کرده به عبارتی 200 دستگاه آمبولانس موتوری با قیمتی بیش از 20 میلیارد تومان خریداری و تجهیز شده است.

ورود 200 دستگاه آمبولانس موتوری مجهز به ناوگان اورژانس تهران

سلامت نیوز:200 دستگاه موتورلانس مجهز به امکانات ضروری فوریت‌های پزشکی برای نخستین بار به طور رسمی و با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون درمان وزیر و سرپرست اورژانس کشور روز گذشته به ناوگان مرکز اورژانس تهران اضافه شد. از این پس با راه‌اندازی این آمبولانس‌های موتوری در شهر تهران میانگین زمان رسیدن فوریت های پیش بیمارستانی به بالین بیماران از 28 دقیقه به 10 دقیقه کاهش می یابد.


به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای خرید هر دستگاه موتورلانس حدود 108 میلیون تومان هزینه کرده به عبارتی 200 دستگاه آمبولانس موتوری با قیمتی  بیش از 20 میلیارد تومان خریداری و تجهیز شده است.
این موتورها مجهز به دستگاه کاردیوتلمیدین، دستگاه اکسیژن رسان، شوک، ست زایمان، ست احیا، ست سوختگی، دستگاه فشار خون، دستگاه گلوکومتر و ویدئو لارنگسکوپ هستند. دستگاه کاردیوتله مدیسین امکان ارسال نوار قلب استاندارد را به دیسپچ فراهم می‌کند، بعد از آن پزشک نوار قلب را می‌بیند و بعد از تشخیص بیمار مبتلا به سکته قلبی مستقیماً به واحد آنژیوگرافی قلب انتقال داده می‌شود. علاوه بر این دستگاه «میکرونت» زیر صندلی موتورلانس تعبیه شده که کار اکسیژن‌رسانی به بیمار را انجام می‌دهد. باکس‌های دیگر آمبولانس‌های موتوری نیز مجهز به سرم، باند و گاز استریل، ست‌های لوله گذاری برای تنفس و ساکشن و دستگاه فشار خون و قند خون است.


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  در مراسم رونمایی از 200 موتورلانس در تهران گفت: در شهری مانند تهران که در هر ۵ دقیقه یک حادثه مغزی و در هر ساعت چندین حادثه قلبی رخ می‌دهد، مجهز بودن این موتورآمبولانس‌ها بسیار ارزشمند و کمک‌کننده است.
او با تأکید بر اهمیت رسیدن به زمان استاندارد برای حضور اورژانس بر بالین بیماران و در صحنه حوادث گفت: هدفگذاری که انجام دادیم این است که بتوانیم زمان حضور را به ۱۲ دقیقه کاهش دهیم و رسیدن به این هدف باعث کاهش مرگ و میر، معلولیت‌ها و در نهایت هزینه‌های ناشی از حوادث در آینده می‌شود.
به عنوان مثال در حوادث مغزی حداکثر ۳ ساعت زمان داریم تا بیمار را نجات دهیم اما بعد از آن با فرد معلولی مواجه می‌شویم که هزینه‌ها و گرفتاری‌های دیگری را به دنبال دارد. در بیماران قلبی و عروقی نیز حداکثر زمان مناسب در یک ساعت اول است.


هاشمی با اشاره به وجود مشکلات ترافیکی در کلانشهرهایی مانند تهران ادامه داد: این معضل مردم را کلافه کرده و در عین حال باعث می‌شود که نتوانیم در زمان استاندارد به تقاضاهای موجود پاسخ دهیم. روزانه ۸۰۰۰ تماس با اورژانس در تهران  موجب شده آنها نتوانند در ۱۲ دقیقه در سرصحنه حادثه حاضر شوند و به مردم ارائه خدمت کنند هرچند که در حال حاضر شرایط‌ مان از نظر زمانی نسبت به گذشته بهتر است، اما هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیده‌ایم.
وی با بیان اینکه موتور آمبولانس‌ها به مثابه یک بیمارستان کوچک تلقی می‌شوند، گفت: از طریق موتورآمبولانس‌ها می‌توان خدمات اولیه و ثانویه را به بیمار ارائه کرد؛ چرا که آنها مجهز به دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند مستقیم به متخصصان متصل شوند و خدمات بسیار مهمی را برای بیمار در آن زمان ارائه دهند.


مأموریت موتور آمبولانس‌ها


معاون درمان وزیر بهداشت نیز در این مراسم، مأموریت موتورآمبولانس‌ها هنگام حضور بر بالین بیمار را تشریح کرد.دکتر محمد آقاجانی گفت: برای مقابله با مشکل ترافیک و کمبود آمبولانس، ناوگان آمبولانس موتوری را راه‌اندازی می‌کنیم تا سرعت رسیدن به صحنه و بالین بیمار را به زمان استاندارد آن نزدیک کنیم.
معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه ۶۴ درصد مأموریت‌های اورژانس تهران که سالانه شامل ۵۲۹ هزار مأموریت هستند، به درمان در محل نیاز دارند، افزود: بنابراین در این مأموریت‌ها نیازی به انتقال افراد به بیمارستان نیست و موتور آمبولانس‌ها می‌توانند این مأموریت‌ها را انجام دهند.
وی با بیان اینکه در کشور مجموعاً ۱۱۰ مرکز درمان تخصصی سکته‌های قلبی و مغزی در بیمارستان‌ها ایجاد و تجهیز شد، گفت: در عین حال امیدواریم که طرح بهره‌ برداری از موتورلانس‌ها که از تهران آغاز شده به سایر کلانشهرها هم توسعه یابد تا نیروهای اورژانس بتوانند در زمان طلایی بر بالین بیمار رسند.
آقاجانی با تأکید بر اینکه طرح تحول نظام سلامت توجه خاصی به حوزه اورژانس داشته است، افزود: در طی این طرح شاهد راه‌اندازی ۳۲ پایگاه اورژانس هوایی، اضافه شدن ۲۴۰۰ دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس کشور و... بودیم. در حالی که پیش از اجرای طرح تحول تنها 3 هزار آمبولانس داشتیم.


آقاجانی گفت:  هر یک از این موتورلانس‌ها و تجهیزات‌شان ۱۰۸ میلیون تومان هزینه به دنبال داشته‌اند.


مقدمات ساخت نخستین بیمارستان صحرایی در تهران


سرپرست اورژانس کشور نیز از انجام پیش‌بینی‌ها برای ایجاد نخستین بیمارستان صحرایی خبر داد و گفت: در نظر داریم تا مقدمات ایجاد یک بیمارستان صحرایی را در پایگاه قلعه‌مرغی فراهم کنیم تا بتواند در مواقع بحران خدمات فوریتی را هم به تهران و هم به سایر نقاط کشور ارائه دهد.
دکتر پیرحسین کولیوند گفت: موتور آمبولانس‌هایی که دیروز آنها را افتتاح کردیم به تجهیزات پیشرفته‌ای مجهز هستند و به جرأت می‌توانم بگویم که تهران نخستین شهری است که در قیاس با دنیا، ۲۵۰ موتورآمبولانس دارد. البته ما در برنامه‌هایمان به طور جدی بحث اورژانس هوایی را هم پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم اورژانس هوایی را بیش از پیش گسترش دهیم.


کولیوند ادامه داد: در حال حاضر ۳۲ پایگاه اورژانس هوایی داریم و تا ۲ ماه آینده چند پایگاه دیگر به ناوگان هوایی اورژانس کشور اضافه می‌کنیم. همچنین استفاده از شبکه زیرزمینی با ۳۲ پایگاه را نیز در دستور کار داریم تا با کمک شهرداری بتوانیم این پایگاه‌ها را ایجاد کنیم. بر این اساس قرار شده تا مراکز مدیریت بحران شهرداری، پایگاه‌هایی برای موتور آمبولانس‌ها تأمین کنند.
او گفت: درعین حال استفاده از شبکه ریلی زیرزمینی در دستور کار اورژانس قرار دارد و در نظر داریم علاوه بر ایجاد پایگاه‌های اورژانس در مترو، رمپ‌های اختصاصی برای اورژانس ایجاد کنیم تا مستقیماً به بیمارستان‌هایی مانند بیمارستان امام، تجریش  و... راه داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha