رییس دانشگاه علوم پزشكی شیراز در بیست و دومین كارگروه سلامت فارس بر ضرورت فعالیت اورژانس هوایی در استان تاكید كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی شیراز دكتر محمد هادی ایمانیه افزود: براساس قراردادی كه دانشگاه با سپاه داشته اخیرا اعلام كرده اند كه باید ماهانه 48 میلیون تومان پرداخت كنیم كه این مبلغ سالانه 600 میلیون تومان هزینه در بردارد كه تامین آن برای ما امكان پذیر نیست.
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شیراز نیز با حضور در این جلسه اظهار داشت: تخلیه فاضلاب بوسیله تانكرهای خانگی در شیراز یك مشكل و عاملی تهدید كننده برای سلامت مردم است. دكتر حیدری گفت : شیراز از مدتها قبل به دلیل عدم مدیریت درست دفع فاضلاب های خانگی با مشكل دفع فاضلاب به صورت تخلیه توسط تانكرها مواجه است ، درحالیكه در بیشتر كلان شهرهای كشور این مشكل برطرف شده است. وی بیان كرد: این فاضلاب ها در حاشیه شهر تخلیه می شود كه علاوه بر افزایش احتمال بیماریها ، موجب آلودگی خاك و آبهای زیرزمینی می گردد.
دكتر حیدری گفت : بارها در این خصوص شكایتهایی به دلیل عدم رعایت موارد بهداشتی شده و با توجه به اینكه محل دفع فاضلابها و مناطق مسكونی 100 تا 150 متر است و معضل بیماری سالك نیز در استان وجود دارد این شیوه دفع فاضلابها توسط تانكرها در تشدید این قبیل بیمارها می تواند تاثیرگذار باشد. دكتر حیدری با اشاره به اینكه روزانه 300 تا 400 متر مكعب حجم فاضلابهایی است كه توسط تانكرها حمل و در حاشیه شیراز تخلیه می شود ، افزود: تا زمانیكه یك متولی برای این موضوع مشخص نكنیم كار به جایی نبرده ایم. وی تصریح كرد : چون تخلیه فاضلاب ها توسط تانكرها در حاشیه شهر جزو معضلات حاد است باید در اولویت دستور كارها قرار گیرد.
اردكانی ، رییس آب و فاضلاب شیراز نیز در این زمینه گفت : 60 درصد كل شهر شیراز تحت پوشش شبكه فاضلاب قرار گرفته و انجام 40 درصد باقیمانده هم با تامین اعتبار در حال پیگیری است. دكتر حیدری در پاسخ به سخنان اردكانی در همین زمینه ، اظهار داشت : باید برای شهر فكری كنیم ، اگر قرار است بحث كارشناسی كنیم باید بدانیم كه مسئله تخلیه فاضلاب در حاشیه شهر معضلی نیست كه بتوانیم در مقابل آن صبر كنیم و بگوییم روز روزی تصفیه خانه دیگری ساخته شود. معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شیراز تاكید كرد : از نظر ما به عنوان متولیان سلامت این مشكل یك معضل اورژانسی است !
 رییس آب و فاضلاب شیراز در پاسخ به دكتر حیدری وی را به پرهیز از آرمان گرایی و توجه به استانهای دیگر از جمله تهران و تبریز دعوت كرد.
ریس دانشگاه علوم پزشكی شیراز نیز در این زمینه خطاب به اردكانی گفت : معضل تخلیه فاضلاب ها با تانكر فاجعه است و موافق نیستم كه در این زمینه صبر كنیم زیرا یك لحظه هم قابل تحمل نیست.

دكتر ایمانیه افزود : ما نمی توانیم چشمهامان را ببندیم كه مثلا 4 سال دیگر هم منازل به شبكه فاضلاب وصل شوند و یا حتی اگر شرایط پیوستن به شبكه فاضلاب برای 40 درصد كه كم هم نیستند فراهم نیست باید بطور موقت كاری كنیم.
مدیر معاونت سیاسی امنیتی استانداری فارس نیز اظهار داشت : دفع سالم و بهداشتی پسماندها باید در دستور كار قرار گیرد و با توجه به اختلاف نظری كه در خصوص متولی این امر وجود دارد و اهمیت موضوع ، كمیته ای مكلف می شود تا موضوع را مدیریت و تكلیف آن را مشخص كند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha