سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸
کد خبر: 219144

ترامادول یک داروی مسکن شبه مورفین است که برای تسکین دردهای متوسط یا شدید تجویز می‌شود. خاصیت تسکین درد ترامادول ۱۰ برابر ضعیف‌تر از مورفین می‌باشد.

اعتیادی از جنس ترامادول

سلامت نیوز-*دکتر محمدرضا قدیرزاده: ترامادول یک داروی مسکن شبه مورفین است که برای تسکین دردهای متوسط یا شدید تجویز می‌شود. خاصیت تسکین درد ترامادول ۱۰ برابر ضعیف‌تر از مورفین می‌باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت ویکی روان،  این دارو در کبد تجزیه شده و نسبت به ماده اولیه خاصیت چسبندگی بیشتری به گیرنده‌های مورفینی در بدن دارد به همین دلیل است که مصرف ترامادول در برخی افراد علائم مشابه مصرف مواد مخدر ایجاد می‌کند. این دارو حالت سرخوشی (نشئگی) مانند مورفین ایجاد می‌کند ولی برعکس مصرف تریاک فرد را فعال‌تر می‌کند.


وابستگی روانی با ترامادول

مصرف آن موجب وابستگی روانی  و جسمی‌شبیه اعتیاد به تریاک می‌شود و مصرف طولانی مدت و بدون وقفه آن باعث مقاومت بدنی فرد شده و فرد باید برای ایجاد علایم سرخوشی، مصرف آن را افزایش دهد. به همین خاطر قطع ناگهانی ترامادول علایم اضطراب، تعریق،‌ بی‌خوابی، تهوع و لرز، اسهال، درد عضلانی، ترس و بی قراری، گرگرفتگی و… را ایجاد می‌کند.

ترامادول و جوانان

متاسفانه در چند سال اخیر شاهد مصرف خودسرانه این دارو در جوانان بالاخص در دانشجویان هستیم. از طرف دیگر برخی افراد این دارو را برای رفع مشکلات جنسی به خصوص زود انزالی مصرف می‌کنند در حالی که به اثرات اعتیادآور آن توجهی ندارند. از عوارض جانبی دیگر مصرف آن می‌توان به حالت تهوع، سرگیجه، خواب آلودگی، یبوست،‌ افت فشار خون، تعریق و خارش اشاره نمود. علائم جسمی ‌ترک این دارو به علت خاصیت جلوگیری از باز جذب سروتونین و نورآدرنالین، شدیدتر از علائم ترک مخدرهایی مانند تریاک است. حتی بعد از قطع مصرف کوتاه مدت ترامادول نیز علائمی‌مانند بی‌خوابی، سندرم پای بی‌قرار و افسردگی بروز می‌کند.


خطرات ترامادول

تشنج یکی از عوارض خطرناک سوء مصرف ترامادول می‌باشد که در افراد دارای بیماری صرع و مشکلات مغزی بیشتر دیده می‌شود. مصرف بالای ۴۰۰ میلی گرم (۴ قرص ۱۰۰ میلی گرمی) این دارو در افراد عادی می‌تواند منجر به بروز تشنج شود و مصرف بالاتر آن خطر مرگ را به دنبال دارد.

برخی افراد معتاد به مواد مخدر مانند تریاک و شیره به اشتباه برای ترک ماده مخدر خود به صورت خودسرانه از این دارو استفاده می‌کنند که در طولانی مدت نه تنها به ترک ماده مخدر نمی‌انجامد بلکه فرد به داروی ترامادول نیز معتاد می‌شود. همچنین آزمایش‌های صورت گرفته بر روی داروهای ترک اعتیاد ماهواره‌ای و گیاهی عرضه شده در عطاری‌ها نشان می‌دهد که ماده اصلی موجود در این داروهای به اصطلاح گیاهی، ترامادول می‌باشد و فرد پس از مصرف چند روز به این داروها اعتیاد پیدا می‌کند.

نکته مهم این که قطع یک باره این دارو می‌تواند منجر به بروز تشنج در فرد مصرف کننده شود لذا درمان سوءمصرف ترامادول باید زیر نظر پزشک و در مراکز درمان سوء مصرف مواد صورت گیرد.

*درمانگر اعتیاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha