چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 219220

به‌عنوان پدر دوقلوها، وظایفی هستند که اگر بتوانید به آن‌ها عمل کنید به نفع کل خانواده است.

پدران دوقلودار حتما بخوانند

سلامت نیوز:  به‌عنوان پدر دوقلوها، وظایفی هستند که اگر بتوانید به آن‌ها عمل کنید به نفع کل خانواده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نی نی سایت، از لحظه‌ای که همسرتان دوقلو بودن بچه‌ها را به شما اعلام می‌کند تا وقتی‌که بچه‌ها به دنیا بیایند و سروسامان بگیرند، راه طولانی پیش روی شما و همسرتان است. به‌عنوان پدر دوقلوها، وظایفی هستند که اگر بتوانید به آن‌ها عمل کنید به نفع کل خانواده است. ما این مسئولیت‌ها را به دودسته‌ دوران بارداری و بعد از زایمان تقسیم کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

قبل از زایمان:

1. اینترنت را از دسترس همسرتان خارج کنید
فکر می‌کنید دوران بارداری دوران سختی است؟ دو برابرش کنید. فکر می‌کنید همسرتان استرس زیادی احساس می‌کند؟ این را هم دو برابر کنید. زمانی که همسرتان دوقلو باردار شود طبیعی است که نگرانی‌هایش بیشتر از نگرانی‌های مادری باشد که تنها یک بچه در شکمش دارد. این استرس زیاد ممکن است او را وادار به کارهایی کند که قبلا انجام نمی‌داد، ازجمله اینکه مرتب و بااحساس کردن هر چیزی سراغ جست‌وجو در اینترنت برود و اتفاقا دنبال بدترین گزینه‌ها باشد. در چنین شرایطی تا جایی که می‌توانید تکیه‌گاه عاطفی خوبی برایش باشید ضمن اینکه اینترنت را هم از دسترسش دور کنید لطفا!

2. دکتر را پیدا کنید
دل‌نگرانی‌های مادری که دو قلو درراه دارد، تمامی ندارند. وقتی اینترنت را از دسترس او خارج کنید احتمالا چند روزی سردرگم است و یک عالمه سوال دارد. در چنین شرایطی حتما شماره‌ تماس مستقیم پزشک همسرتان را داشته باشید و وقتی چیزی برخلاف وضعیت عادی پیش رفت اول با او تماس بگیرید. تلفن را روی بلندگو بگذارید تا او هم جواب دکتر را بشنود و خیالش راحت شود.


3. برای سونوگرافی بروید
هر آزمایش، وقت ویزیت و سونوگرافی که پیش می‌آید شما هم باید در کنار همسرتان باشید. دلیلش هم این است که او قرار نیست این راه نه‌ماهه‌ سخت را به‌تنهایی برود. ضمن اینکه کلماتی که دکتر به کار می‌برد برای او معنی دیگری می‌دهند، چون او حساس‌تر است. مثلا اگر دکتر بگوید «شاید» او فکر می‌کند «حتما». اگر دکتر بگوید «یک درصد»، او می‌شوند «صد در صد». بنابراین اگر همراه اوباشید می‌توانید بخش زیادی از حساسیت‌های بیهوده‌ او را از بین ببرید. ضمن اینکه کدام پدری دوست ندارد صدای دو قلب دو فرزندش را که درراه‌اند، بشنود؟

4. وادار به استراحتش کنید
ازآنجایی‌که هورمون‌های همسرتان در دوران بارداری بهم می‌ریزند و نگرانی وجود دو بچه هم گاهی طاقت‌فرسا است. ممکن است زمان خواب و استراحتش هم تحت‌تاثیر قرار بگیرد. به‌عنوان همسر، باید مرتب به او یادآوری کنید که او باردار است، آن‌هم دوقلو و برای همین هم باید بیشتر استراحت کند.

5. عذاب وجدانش را از بین ببرید
اگر همسرتان قبلا تمام‌کارهای خانه را به‌تنهایی انجام می‌داده و شما هم این اجازه را به او می‌دادید احتمالا با دیدن جابه‌جا کردن یک لیوان توسط شما، احساس عذاب وجدان می‌کند. به او یادآور شوید که باید به فکر خودش و بچه‌ها باشد و نخواهد فشار جسمی یا روانی به خودش وارد کند. قبل از اینکه چیزی روی اعصابش برود هم خودتان دست‌به‌کار شوید. مثلا قبل از اینکه سینک ظرف‌شویی پر شود، ظرف‌ها را کم‌کم بشویید.

بعد از زایمان:

1. حمایت عاطفی را فراموش نکنید
بعد از تولد بچه‌ها، همه‌چیز به‌سرعت تغییر پیدا می‌کند. احساسات همسرتان هم‌تغییر می‌کند و ممکن است فکر و ذکرش رسیدگی به دوقلوها باشد. مثل یک مرد بالغ عمل کنید و از این تغییر موقتی آزرده نشوید. مواقعی که متوجه فشار روحی زیاد او شدید با او صحبت کنید، در آغوشش بگیرید و آینده را برایش ترسیم کنید که در آن تمام این سختی‌ها گذشته‌اند و بچه‌ها بزرگ‌شده‌اند.

2. همیشه آماده‌باشید
بچه‌ها دست‌کم سه بار در طول روز باید غذا بخورند یا عوض شوند. یکی از کارهایی که به‌عنوان
پدر دوقلوها باید انجام دهید این است که نگذارید هیچ کاری تلنبار شود. شیشه‌های شیر را بعد از خالی شدن به‌سرعت بشویید و سطل پوشک را خالی کنید. باوجود دوقلوها اصلا معلوم نیست یک ساعت بعد وقت شیردهی باشد یا یک دقیقه‌ی بعد!

3. اشتباهات را فراموش کنید
هر پدری موقع مراقبت از فرزندش اشتباهاتی می‌کند و پدر دوقلوها هم از این قاعده مستثنا نیست. ممکن است یادتان برود سروقت پوشکش را عوض کنید و پاهایش عرق‌سوز شود یا حتی اشتباه بزرگ‌تری بکنید، مثلا یک‌دفعه از دستتان قل بخورد! بیشتر اشتباهات کوچک با بوسیدن و عذرخواهی از او حل می‌شوند، اما اگر روی این اشتباهات تمرکز کنید جز بدترین شدن اوضاع، کار دیگری نخواهید کرد.

4. اطلاعات به دست بیاورید
درست است که هرچقدر هم که زمان بگذارید اطلاعات شما به‌پای مادر بچه‌ها نمی‌رسد، اما این مسئله نباید مانع جمع‌آوری اطلاعات شود، به‌خصوص درباره‌ی شیردهی. تا جایی که می‌توانید راجع به شیر دادن به دوقلوها تحقیق کنید، کتاب بخوانید و با پزشک حرف بزنید. ببینید چه‌کارهایی می‌تواند به شما و همسرتان در بهتر مراقبت کردن از بچه‌ها کمک کند.

5. ولخرجی نکنید
ممکن است فکر کنید دوقلو داشتن به معنی این است که باید از همه‌چیز دو تا تهیه کنید اما واقعیت این است که جز بعضی وسایل ضروری، مثل لباس یا شیشه‌ی شیر، نیازی به دو برابر کردن خرجتان نیست. بلافاصله بعد از تولد بچه‌ها سیلی از هدایا سرازیر می‌شود و خیلی از چیزهایی که قصد خریدشان رادارید خودبه‌خود تهیه می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha