شناسایی 75 هزار عامل داعش در نقاط مختلف جهان در فضای مجازی، افزایش جرایم در فضای مجازی و سهم 60 درصدی تلگرام و اینستاگرام از کل جرایم فضای مجازی، تسلط فتا بر فضای مجازی و ... از مهم‌ترین سخنان رییس پلیس فتای ناجا در جمع خبرنگاران است.

رشد 45 درصدی جرایم سایبری

سلامت نیوز:شناسایی 75 هزار عامل داعش در نقاط مختلف جهان در فضای مجازی، افزایش جرایم در فضای مجازی و سهم 60 درصدی تلگرام و اینستاگرام از کل جرایم فضای مجازی، تسلط فتا بر فضای مجازی و ... از مهم‌ترین سخنان رییس پلیس فتای ناجا در جمع خبرنگاران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سردار کمال هادیان‌فر در حاشیه مراسم افتتاحیه اجلاس تهران که با حضور معاون وزیر امور خارجه و سفرای برخی از کشورها با موضوع پیشگیری و مبارزه با جرایم سایبری در هتل همای تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: این همایش به مدت دو روز برگزار شده و محورهایی همچون پیگیری جرایم، مقابله با استفاده تروریست‌ها از فضای مجازی و ... مورد بررسی قرار گرفت.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت جرایم سایبری در کشور، اظهار کرد: در سال 95 نسبت به سال 94 جرایم در حوزه فضای مجازی بیش از 70 درصد افزایش داشت که از این میان 43 درصد از کل جرایم در تلگرام و 20 درصد از آن نیز در اینستاگرام رخ داده است بنابراین به عبارتی می‌توان گفت که بیش از 60 درصد جرایم رخ داده در فضای مجازی در تلگرام و اینستاگرام رخ داده است.


رشد جرایم سایبری در سال جاری

رییس پلیس فتای ناجا اضافه کرد:‌ در عین حال قدرت کشف پلیس نیز در سال گذشته بیش از 80 درصد بود و ما توانسته‌ایم 80 درصد از پرونده‌های ارجاعی و شکایات را کشف و با عاملان آن برخورد کنیم.

هادیان‌فر با بیان اینکه امسال نیز شاهد رشد جرایم در فضای مجازی بودیم، گفت: در چهار ماهه امسال جرایم فضای مجازی 45 درصد رشد داشته است که البته توان کشف ما نیز همان 80 درصد بوده و ما به دنبال افزایش توان‌مان هستیم.
وزارت ارتباطات در کنار توسعه اینترنت، به امنیت شهروندان هم توجه کند

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود که روند افزایش جرایم در فضای مجازی رو به رشد باشد، گفت: با توجه به توسعه زیرساخت‌ها و تجهیزات به نظر می‌رسد که جرایم در فضای مجازی نیز افزایش داشته باشد و ما امیدواریم که مسئولان وزارت ارتباطات همزمان با توسعه رشد اینترنت به امنیت شهروندان نیز توجه کنند تا مردم دچار مشکل نشوند.

رییس پلیس فتای ناجا در پاسخ به سوالی درباره فعالیت استارتاپ‌ها و کسب‌ و کارهای جدید که در فضای مجازی شکل گرفته، اظهار کرد: بیش از 700 نوع استارتاپ در کشور داریم که دیوار، شیپور، کافه بازار، اسنپ و ... از جمله مشهورترین آنهاست و مشکلی هم برای فعالیت اینها وجود ندارد اما باید قوانینی برای فعالیت‌شان تدوین شود و نهادهایی چون اصناف، وزارت صنعت و ... هم در کنار وزارت ارتباطات به این موضوعات ورود کنند.

هادیان‌فر ادامه داد: نگهداری این اطلاعات نیز برای ما بسیار مهم است. متاسفانه غالب این استارتاپ‌ها سرورهای خود را از خارج از کشور تهیه کرده و به عبارتی تمام اطلاعات مردم و مشخصات‌ این افراد در سرورهای کشورهای خارجی ذخیره می‌شود که ما هیچ نظارتی بر آنها نداریم که در این خصوص نیز باید تدابیری اندیشیده شود.

وی فعالیت نرم‌افزارهایی چون دیوار و نظایر آنها را دارای نکات مثبتی دانست و گفت: البته موضوعات مجرمانه نیز در چنین فضاهایی رخ می‌دهد که از جمله آنها ممکن است فروش اموال مسروقه یا عدم تحویل جنس به مشتری پس از دریافت پول باشد که ما در این خصوص با مدیران این سایت‌ها صحبت کرده‌ایم و قرار شده تا یکسری تدابیر امنیتی در این خصوص در دستور کار قرار گیرد.

رییس پلیس فتای ناجا با اشاره به پرونده‌ای که چندی پیش پلیس فتا موفق به کشف آن شده بود،‌ افزود:‌در این پرونده فردی با چندین سیم کارت مجهول به بهانه فروش اموال بیش از 800 میلیون تومان از شهروندان کلاهبرداری کرده بود.

هادیان‌فر درباره ساماندهی کانال‌های تلگرامی بیش از پنج هزار عضو، گفت: مصوبه خوبی بود و تاکنون بیش از 10 هزار نفر نیز از صاحبان کانال‌ها و ادمین‌ها برای دریافت مجوز مراجعه کرده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تسلط پلیس فتا بر فضای تلگرام علیرغم عدم انتقال سرورها به داخل کشور، گفت: سرورها به داخل کشور منتقل نشد با این وجود فتا بر این فضا تسلط دارد و از قدرت کشف 80 درصدی پلیس فتا در فضای مجازی می توانید پی ببرید که ما بر این فضا تسلط داشته و مشکلی نداریم.
هکرها تاکنون اطلاعاتی از سایت‌های ایرانی سرقت نکرده‌اند

رییس پلیس فتای ناجا در پاسخ به سوالی در خصوص حمله هکرها به سایت‌های ایرانی اظهار کرد: چندی پیش گروهی تحت عنوان "داعس" و نه داعش به برخی از سایت‌ها حمله کرد که آیپی‌ آنها از کشور عربستان بود و ما این موضوع را به مقام مسئول عربستانی و همچنین اینترپل منتقل کرده و خواستار پیگیری شدیم.

هادیان‌فر با بیان اینکه هیچ یک از حمله‌های انجام شده به سایت‌های داخلی حمله جدی نبوده است، گفت: عمده هکرها در حد تغییر یک عکس یا متن در صفحه اول سایتی اقدام کرده و تاکنون هیچ یک از آنها نتوانسته‌اند اطلاعاتی را از سایت‌های داخلی سرقت کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگر در مورد فعالیت گروه‌های تروریستی در فضای مجازی، اظهار کرد: از ابتدای سال 93 داعش و القاعده و گروه‌های تروریستی فعالیت خود را در فضای مجازی آغاز کرده و ما اینها را در نظر داشته‌ایم. آنها با توجه به تسلطی که در عراق و سوریه داشتند به دنبال ایجاد یک خلافت سایبری در فضای مجازی هم بودند که به وسیله عضوگیری در شبکه‌های اجتماعی آن را اجرایی کنند.

رییس پلیس فتای ناجا افزود: در سال 2016 پلیس ایران طی 150 مرحله، 75 هزار نفر از عوامل اصلی داعش در سراسر جهان که افراد ایرانی در بین‌شان بودند را در فضای مجازی شناسایی کرده و اطلاعاتش را به اینترپل داد و اینترپل نیز این موضوع را تایید کرده و با برخی از آنان نیز برخورد شده است.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha