چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 219227

مدیرکل بحران استان آذربایجان شرقی گفت: گرم شدن هوا در روزهای گذشته تبخیر زیاد دریاچه ارومیه را به همراه داشته است.

افزایش تبخیردریاچه ارومیه به دلیل گرما

سلامت نیوز: مدیرکل بحران استان آذربایجان شرقی گفت: گرم شدن هوا در روزهای گذشته تبخیر زیاد دریاچه ارومیه را به همراه داشته است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،خلیل ساعی روز چهارشنبه افزود: طبق پیش بینی هواشناسی در روزهای آینده نیز با گرم تر شدن هوا، سرعت تبخیر در دریاچه ارومیه نیز افزایش خواهد یافت.


وی گفت: تراز دریاچه ارومیه نسبت به مشابه سال قبل 26 سانتی متر کاهش یافته است، اما نسبت به مهرماه پارسال 7 سانتی افزایش دارد.
مدیرکل بحران آذربایجان شرقی،کاهش مصرف آب در بخش مختلف و همچنین حمایت بیشتر را برای تثبیت آب دریاچه ارومیه خواستار شد و افزود : کارهای اجرایی احیای دریاچه ارومیه در دو دوره کوتاه مدت و میان مدت انجام می گیرد تا به اهداف مورد نظر در سال 2002 برسیم.
ساعی گفت: اقداماتی در بخش صرفه جویی در آب کشاورزی و هدایت روان آب ها و تغییر الگوی کشت و همچنین مسدود کردن کارهای غیرمجاز انجام می گیرد مربوط به کارهای میان مدت است.


وی افزود: در طولانی مدت نیز در سال 1398 نیز از طریق آب رودخانه زاب کردستان و صرفه جویی تعیین شده هر شهرستان در بخش کشاورزی و پسآب تصفیه خانه شهرهای بزرگ 2 میلیارد و 300 میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه هدایت خواهد شد تا اقدامات اساسی در زمینه احیای این دریاچه انجام گیرد .
دریاچه اُرومیه نام دریاچه‌ای در شمال غربی کشور ایران است؛ طبق تقسیمات کشوری ایران، این دریاچه میان دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار گرفته است.


مساحت این دریاچه در تابستان 2015 در حدود شش هزار کیلومتر مربع بود که در ردیف 25 مین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار می‌گیرد.
دریاچه ارومیه در سال 1352 در فهرست پارک‌های ملی ایران به ثبت رسید. پارک ملی دریاچه ارومیه، از زیستگاه‌های طبیعی جانوران در ایران می‌باشد. این پارک ملی با وسعت 462 هزار و 600 هکتار همچنین یکی از 9 ذخیره‌گاه زیست‌کره در ایران است.


دریاچه ارومیه در دو دهه اخیر به دلایلی همچون خشکسالی های مداوم، افزایش تعداد سدها و برداشت های بیش از حد از سفره های آب زیرزمینی به مشکل خشکیدن مواجه شده است.


دولت تدبیر و امید در چهار سال اخیر گام های مفیدی برای تثبیت دریاچه در مرحله نخست و احیای ان در مرحله بعد برداشته است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha