در هفتمین روز حادثه‌ای که برای گردشگران یک تور گردشگری که در مسیر آبی رودخانه دز از "دره ارواح" تا "چال کندی" دزفول به دامن طبیعت خروشان رودخانه زده بودند، همچنان سرنوشت سه تن از گردشگران این حادثه نامعلوم است.

مروری بر یک هفته جستجو به دنبال نشانی از گمشدگان "حادثه دز"

سلامت نیوز:در هفتمین روز حادثه‌ای که برای گردشگران یک تور گردشگری که در مسیر آبی رودخانه دز از "دره ارواح" تا "چال کندی" دزفول به دامن طبیعت خروشان رودخانه زده بودند، همچنان سرنوشت سه تن از گردشگران این حادثه نامعلوم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،بعد از ظهر روز پنجشنبه هفته گذشته (29 تیرماه)  گروهی 19 نفره که در قالب یک تور گردشگری خصوصی برای تفریحات آبی در توری که توسط این گروه "مسیر آبی دره ارواح تا چال کندی" نام گرفته بود، وارد رودخانه شدند ولی حین عبور از رودخانه دز حادثه‌ای رخ داد.

گردشگران با تیوب‌هایی که با طناب به هم پیوسته بودند، به آب زدند ولی با برخورد به یک صخره در میان رودخانه، لیدر برای نجات اعضای گروه طناب را پاره می‌کند و گردشگران در آب پراکنده می‌شوند.

در همان ابتدا 13 نفر از گردشگران توسط قایقرانان محلی که در اطراف رودخانه حضور داشتند زنده نجات می‌یابند، جسد دو نفر از گردشگران از آب گرفته می‌شود و چهار گردشگر مفقود می‌شوند.

عبدالعظیم رضایی‌؛ رئیس جمعیت هلال احمر دزفول پس از وقوع حادثه و در ساعات اولیه جستجو در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تعداد 19 گردشگر از اهواز جهت انجام تفریحات آبی به منطقه چال‌کندی در شمال دزفول مراجعه کردند. این تعداد از منطقه کول‌خرسون به آب زده‌اند و در ادامه در منطقه سنگ دوم که منطقه‌ای سخت برای انجام ورزش‌های آبی و در برخی نقاط ناشناخته است، دچار حادثه شده‌اند.

رضایی‌ افزود: این گردشگران با تیوب‌هایی که به هم وصل بودند، در جریان رودخانه دچار حادثه شدند که مردم و قایق‌دارانی که در آن منطقه حضور داشتند، هنگام وقوع حادثه 12 نفر را زنده نجات دادند.

وی بیان کرد: تاکنون 2 جسد متعلق به یک دختر و یک پسر که حدودا 30 ساله هستند، پیدا شده ولی 6 نفر دیگر همچنان مفقود هستند که جستجو برای یافتن این 6 نفر ادامه دارد.

اعزام نیروهای غواص از اهواز برای جستجوی مفقودان حادثه دز

کیامرث حاجی‌زاده؛ مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به بغرنج بودن این حادثه، به خبرنگارایسنا گفت: با اطلاع از وقوع حادثه بلافاصله با فرماندار و معاون فرماندار دزفول و همچنین شهردار دزفول تماس گرفته و خواستار بسیج شدن کلیه نیروها جهت امدادرسانی به حادثه‌دیدگان شدیم. اکنون گروه‌های امداد و نجات هلال احمر، آتش‌نشانی و شهرداری دزفول همچنان در منطقه مستقر هستند و کار جستجو برای پیدا کردن مفقودشدگان این حادثه ادامه دارد.

وی ادامه داد: همچنین از شهردار اهواز خواسته‌ایم که امشب یک گروه غواص به دزفول اعزام کنند. همچنین آمادگی ارسال امکانات لازم از شوش به دزفول وجود دارد.

ادامه عملیات جستجوی 4 گردشگر دیگر به صبح جمعه موکول شد

عبدالحسین معظم‌فر؛ مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری دزفول حدود ساعت 22 گفت: به دلیل تاریکی هوا عملیات جستجو برای یافتن گردشگران اهوازی مفقود شده در رودخانه دز به صبح موکول شده است.

در نهایت در روز اول این حادثه از 19 نفر اعضای تیم گردشگری که از اهواز به دزفول سفر کرده بودند، 13 نفر نجات یافته و در بیمارستان گنجویان دزفول تحت درمان قرار گرفتند. اجساد دو تن به نام‌های سارا عظیمی 25 ساله و مانی کلانترهرمزی 33 ساله از آب بیرون کشیده شد. چهار نفر از گردشگران نیز  مفقود شدند.

*روز دوم

از ساعت 7 صبح روز جمعه(30 تیرماه) جستجو برای پیدا کردن گردشگران مفقود در دز از سر گرفته شد و حوالی ساعت 11 در عملیات جستجوی هوایی بالگرد هلال احمر یکی از گردشگران مفقود در عملیات جستجوی هوایی توسط نیروهای امدادی روی صخره های چال کندی رویت و تلاش ها برای دسترسی قایقرانان به نقطه موردنظر جهت نجات این گردشگر آغاز شد و حدود ساعت 14 این گردشگر که مریم زنگنه نام دارد با جت اسکی های هلال احمر نجات یافت و به بیمارستان گنجویان دزفول انتقال یافت.

دکتر مهرداد، کلانتریان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره خوب بودن حال عمومی این گردشگر نجات یافته، در خصوص آخرین وضعیت دیگر مصدومان این حادثه، اظهار کرد: ۱۳ مصدوم دیگر این حادثه به بیمارستان دزفول ارجاع شدند که پس از رسیدگی و ارایه خدمات درمانی، حال عمومی همه مراجعه‌کنندگان خوب بوده و بجز یک نفر، همگی در حال حاضر از بیمارستان مرخص شده‌اند.از این گردشگران، تنها یک مرد 31 ساله که دچار عارضه قلبی بود، در بیمارستان بستری است.

آغاز جستجوی هوایی برای یافتن سه گردشگر مفقود در منطقه سرریز سد دز

مجتبی طحان؛ مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر خوزستان از آغاز جستجوی هوایی برای یافتن سه گردشگر مفقود حادثه دز در منطقه سرریز سد دز به سمت پایین دست از ظهر جمعه خبر داد.

عملیات جستجوی هوایی برای یافتن سه گردشگر مفقود حادثه رودخانه دز توسط حضور تیم امداد هوایی و واکنش سریع هلال احمر خوزستان ساعت 19:30 به دلیل تاریک شدن هوا متوقف شد و در پایان دومین روز این حادثه سرنخی از سه گردشگر مفقود حادثه به دست نیامد.

*روز سوم

در سومین روز حادثه (31شنبه  تیرماه) جستجو برای یافتن نشانی از سه گردشگر مفقود ادامه یافت و عملیات جستجوی هوایی این بار با به کارگیری بالگرد اعزامی شرکت نفت کلید خورد و سه تیم جستجو و نجات کوهستان نیز جهت پایش منطقه چال کندی برای یافتن سه گردشگر مفقود حادثه دز اعزام شدند.

رئیس جمعیت هلال احمر دزفول با اشاره به آغاز مجدد عملیات زمینی و هوایی برای جستجوی این سه گردشگر از صبح شنبه به خبرنگار ایسنا گفت: عملیات جستجو از طریق مسیر رودخانه نیز توسط اکیپ‌های شهرداری در حال انجام است.

فرماندار: زنده بودن این سه گردشگر را تایید نمی‌کنیم

حبیب آصفی؛ فرماندار ویژه دزفول صبح شنبه با اشاره به از سرگیری عملیات جستجو مفقودان حادثه دز از ساعت 5 صبح در خصوص احتمال زنده پیدا شدن این سه گردشگر عنوان کرد: ما زنده بودن این سه گردشگر را تایید نکرده‌ایم و روز گذشته تنها اطلاعات یک گردشگر نجات‌یافته را در این زمینه جویا شدیم.

آغاز جستجوی مفقودان در سواحل اندیمشک

آصفی همچنین اظهار کرد: با توجه به سخنان گردشگرمفقودی که روز گذشته نجات یافت مبنی بر شنیدن صدای سه مفقود دیگر این حادثه در بخش غربی رودخانه دز عملیات جستجوی این 3 گردشگر را در اندیمشک آغاز کردیم.

اعزام نیروهای غواص از آبادان به محل حادثه دز

شهردار دزفول نیز از اعزام یک گروه غواص از آبادان به دزفول به منظور کمک رسانی به عملیات جستجو 3 گردشگر مفقود حادثه دز خبر داد.

 دریچه‌های سد دز برای جستجوی گردشگران مفقود بسته شد

عبدالحسین پوررکنی؛ معاون عمرانی فرمانداری ویژه دزفول گفت: امروز مانند روز گذشته برای مدت زمانی کوتاه  دریچه‌های سد دز به منظور کاهش دبی آب و تسهیل عملیات جستجوی مفقودان حادثه دز  بسته شد.

در نهایت جستجوها در سومین روز این حادثه نیز بی نتیجه ماند و خبری از مفقودان نشد.

*روز چهارم

از بامداد چهارمین روز حادثه برخلاف روال سه روز اول حادثه گشت شبانه تیم‌های امداد و نجات در سیلاب در منطقه دز آغاز شد و یک گروه 10 نفره نجات غریق و دو اکیپ 9 نفره آتش‌نشانی  و یک گروه 3 نفره قایقران به منطقه چال کندی دزفول اعزام شدند.

رییس جمعیت هلال احمر دزفول تصریح کرد: تصمیم بر این شد که تیم زمینی امداد و نجات در مناطقی که تصور می شود این گمشدگان وجود داشته باشند، در عملیات شبانه به جستجو ادامه دهند. از حدود یک ساعت پیش (ساعت 23 شنبه‌شب) تیم‌های امداد و نجات در سیلاب هلال احمر و آتش‌نشانی دزفول حرکت کرده‌اند و اکنون عملیات گشت شبانه در منطقه‌ای که گردشگران دچار حادثه شده و غرق شده بودند، در حال انجام است.

تغییر مسیرهای جستجو

شهردار دزفول نیز با اشاره به از آغاز عملیات جستجوی سه گردشگر مفقود حادثه رودخانه دز از صبح یکشنبه اظهار کرد: نیروهای امداد زمینی و هوایی از ساعت 5 صبح امروز (اول مردادماه) جستجو را در منطقه آغاز کرده‌اند.

کرم‌نژاد با بیان این‌که اگر این سه گردشگر مفقود در رودخانه دز باشند، پیدا کردن آن‌ها طولانی‌تر می‌شود، افزود: برای جستجوی مفقودان در رودخانه یا پدیدار شدن اثری از آنان، زمان بیشتری لازم است.

شهردار دزفول خاطرنشان کرد: اکیپ‌های امداد و نجات دره‌های اطراف رودخانه دز را در روزهای گذشته جستجو کرده‌اند ولی تاکنون اثری از این سه گردشگر مفقود یافت نشده به همین دلیل مسیرها و جهت‌های عملیات جستجو تغییر یافته‌اند.

چهارمین روز حادثه دز نیز در نهایت بدون یافتن سرنخی از گردشگران مفقود پایان یافت.

*روز پنجم

معاون عمرانی فرمانداری ویژه دزفول گفت: در ادامه جستجوی روزهای گذشته، عملیات نیروهای امدادی و قایقرانان و غواصان امروز نیز آغاز شده است ولی تاکنون اثری از این سه گردشگر مفقود نه در رودخانه دز و نه در اطراف و سواحل رودخانه یافت نشده است. در حال حاضر منتطر رسیدن بالگرد شرکت نفت اهواز هستیم تا جستجو را امروز با استفاده دوربین لیزری ادامه دهند.

جستجوی گردشگران مفقود با شبیه‌سازی مسیر حادثه در رودخانه دز

مرتضی کیان‌منش؛ مسئول کمیته آب‌های خروشان هیات قایقرانی خوزستان نیز ساعتی بعد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: از صبح امروز (2 مردادماه) یک اکیپ قایقرانی با قایق و تیوب وارد آب شده‌اند تا با شبیه‌سازی و گشت‌زنی در مسیر رودخانه دز، سه گردشگر مفقود حادثه روز پنجشنبه را جستجو کنند. این مسیر یک مسیر صعب‌العبور و خطرناک است، با این وجود ریسک این کار را پذیرفته‌ایم و تلاش می‌کنیم این گردشگران مفقود پیدا شوند.

در پایان روز پنجم حادثه دز همچنان سرنوشت گردشگران مفقود نامعلوم ماند.

*روز ششم

روز ششم حادثه دز (3 مردادماه) عملات جستجو زمینی و آبی مجددا آغاز و باز هم دریچه‌های سد دزبه طور موقت بسته شد.

در ششمین روز حادثه دز، آتش‌نشانی دزفول یک‌تنه به جستجو ادامه می‌دهد

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری دزفول، با بیان این‌که هر چند نیروها مختلف برای ادامه جستجو اعلام آمادگی کرده‌اند ولی در عمل تنها آتش‌نشانی است که همچنان به عملیات ادامه می‌دهد، گفت: در حال حاضر تنها 10 نفر از نیروهای سازمان آتش‌نشانی دزفول در قالب دو اکیپ در حال جستجوی این سه گردشگر مفقود هستند و بقیه ارگان‌ها اقدامی نکرده‌اند.

اعزام گروه پاراگلایدر برای جستجوی گردشگران مفقود دز

معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه دزفول با بیان این‌که نمی‌توان در رابطه با احتمال زنده بودن یا زنده نبودن سه گردشگر مفقود حادثه دز نظر داد، از اعزام گروه پاراگلایدر به منطقه از امروز خبر داد.

در رابطه با احتمال زنده بودن این سه گردشگر گمانه‌زنی‌های بسیاری انجام و با توجه به احتمال گرفتار شدن مفقودان در میان تونل‌ها و غارهای دره‌های کول خرسان، تخمین‌هایی در خصوص مدت زمان زنده ‌ماندن این افراد در شرایط عدم دسترسی به آب و غذا زده مطرح شده است.

آیا مفقودان حادثه دز زنده‌اند؟

دکتر یوسف پریدار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول،  ، در خصوص احتمال زنده ‌ماندن سه گردشگر مفقود حادثه دز در شرایط عدم دسترسی به آب و غذا، ‌اظهار کرد: تمام اعداد و ارقامی که پس از حادثه دز درباره زنده ماندن یا مرگ گردشگران مفقود حادثه ارائه می‌شود، غیرعلمی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به گذشت شش روز از حادثه دز بیان کرد: در رابطه با گردشگران مفقود حادثه دز اگر این افراد غرق نشده باشند، در صورتی که مصرف مایعات داشته باشند شانس زنده ماندن بیشتری دارند.

پریدار عنوان کرد: همه اعداد و ارقامی که در رابطه با احتمال زنده ماندن گردشگران مفقود حادثه دز ارائه می‌شود غیرعلمی و کارشناسی نشده است. باید عملیات جستجوی این گردشگران ادامه یابد و همچنان تلاش‌ها استمرار داشته باشد.

روز سه‌شنبه نیز به غروب رسید و تلاش‌ها برای یافتن اثری از سه جوان مفقود حادثه گردشگران دز باز هم بی‌نتیجه متوقف شد.

*روز هفتم

اکنون یک هفته از حادثه دز می‌گذرد و همچنان نشانی از محمدرضا پیرمحمدی، محمود مهربان‌فر و حسن (محمود) غلام‌نژاد سه گردشگر اهوازی مفقود این حادثه دیده نشده است ولی هنوز امیدهایی نسبت به زنده پیدا کردن آنان وجود دارد.

فارغ از ضرورت نظارت جدی بر تورهای گردشگری و همچنین ایمن‌سازی سواحل استان خوزستان، آشکارسازی نقاط پرخطر رودخانه‌ها و در نظر گرفتن تمهیدات لازم برای این مساله، نمی‌توان نقش گرمای بی‌سابقه و زودهنگام امسال در خوزستان را در افزایش موارد غرق‌شدگی نادیده گرفت.

مسئولان بارها نسبت به افزایش موارد غرق‌شدگی در سال جاری هشدار دادند. این مساله قطعا نیازمند چاره‌جویی و برنامه‌ریزی برای ایجاد محیط‌های ایمن برای شنا در رودخانه‌ها جهت پیشگیری از تکرار حوادث این چنینی را می‌طلبد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha