چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷
کد خبر: 219261

دبیر ستاد مرکزی و اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم سازمان غذا و دارو گفت: در مناطق کویری ایران عقرب زدگی به وفور اتفاق می‌افتد و معمولا کودکان مورد گزش عقرب‌های سمی قرار می‌گیرند.

ثبت بیشترین عقرب زدگی در مناطق کویری ایران

سلامت نیوز: دبیر ستاد مرکزی و اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم سازمان غذا و دارو گفت: در مناطق کویری ایران عقرب زدگی به وفور اتفاق می‌افتد و معمولا کودکان مورد گزش عقرب‌های سمی قرار می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان یسنا به منش گفت: بیشتر عقربهای سمی ایران در مناطق نزدیک کویر کرمان، کاشان، خوزستان واطراف اهواز وجود دارند که برخی از آنها بسیار خطرناک بوده و منجر به مرگ میشوند؛ بنابراین در صورت عقرب گزیدگی فرد باید برای تزریق سرم ضد زخم سریعاً به بیمارستان منتقل شود.

وی افزود: شدت گزیدگی بر اساس میزان سم تزریق شده به بدن مشخص میشود. این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد گزیدگیهای عقرب، در ناحیه دست بوده و کودکان بیشترین افراد مورد گزش عقرب معرفی شدهاند.

دبیر ستاد مرکزی و اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا ودارو خاطر نشان کرد: گزش عقرب میتواند منجر به بروز درد شدید در ناحیه گزش شود و به عنوان علائم تهید کننده حیات، و درمواردی هم به مرگ ختم شود.گفتنی است درد سوزانده محل گزیدگی، تورم، تغییر رنگ محل گزش، تهوع وا ستفراغ، احساس بی حسی و گزگز انگشتان، بی قراری و اضطراب، آبریزش از دهان، اختلال هوشیاری، بی اختیاری ادرار و مدفوع وتشنج از دیگر علائم عقرب گزیدگی است.

وی عنوان کرد: تورم ناشی از گزش عقرب عموماً محدود به ناحیه گزش است واحساس بی حسی و سوزش در ناحیه گزش را برای ۴ تا ۶ ساعت به همراه دارد که معمولا پس از ۲۴ ساعت بهبود مییابد.

به منش در خصوص اقدامات و کمکهای اولیه در شرایط عقرب گزیدگی یادآور شد: در شرایط عقرب گزیدگی مصدوم را به پشت بخوابانید و تا ۳ سانتیمتر بالای محل گزش را با باند محدود کننده بسته، و محل را با کیسه آب یخ سرد کنید. ناگفته نماند مصدوم را سریعا برای تزریق پادزهر به بیمارستان منتقل کنید.

وی در پایان گفت: برای پیشگیری از عقرب زدگی از دستکاری گوشههای درو از دسترس منزل و محیط کار مانند انباری، کمد و حیاط خلوت خصوصا در مناطق قدیمی شهر جدا اجتناب نمایید و در صورت لزوم حتما نسبت به وجود برخی حشرات سمی، آگاهانه رفتار کنید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha