مشاور عالی شهردار تهران در امور حمل و نقل گفت: برای خروج از شرایط هشدار آلودی هوا باید چند روز پشت سر هم تردد همه خودروهای شخصی ممنوع شود در غیر این صورت آلودگی هوا به صورت حادتر تكرار می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز مهرداد تقی زاده، مشاور عالی شهردار تهران در امور حمل و نقل و ترافیك با اعلام این مطلب گفت: تهران نخستین شهری نیست كه مشكل آلودگی هوا را به خود دیده، بلكه شهرهای بسیاری در دنیا وجود دارد كه این مشكل در آنها وجود داشته اما آلودگی آنها بهبود پیدا كرده است.

وی ادامه داد: تا كمتر از 2 دهه پیش مكزیكوسیتی آلوده‌ترین شهر دنیا بود، در صورتی كه در حال حاضر به رغم ازدیاد جمعیت و افزایش سرانه خودرو از مشكل آلودگی هوای این شهر كاسته شده و وضعیت هوای آن رو به بهبود گذاشته است.

تقی زاده  در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس  افزود: برای حل مشكل آلودگی هوا در مكزیكوسیتی نه طرح زوج و فرد را در سطح شهر اجرا كردند و نه ساعات كار را یك ساعت تقلیل دادند، بلكه یك سلسله اقدامات گسترده با محوریت توسعه حمل و نقل عمومی را به انجام رساندند.

وی از توسعه كیفی و كمی حمل و نقل عمومی به عنوان كلید حل مشكل آلودگی هوا نام برد و اظهار كرد: در صورت توجه به این راهكار كلیدی است كه سایر راهكارها مثل معاینه فنی خودروها، اصلاح كیفیت سوخت مصرفی و ایجاد محدودیت برای حركت خودروهای شخصی معنا پیدا می‌كند و اثربخش می‌شود.

تقی زاده اضافه كرد: این به آن معنا نیست كه فعلاً خودروها را معاینه فنی نكنیم یا كیفیت سوخت مصرفی را اصلاح نكنیم، بلكه قطعاً این را باید انجام دهیم اما حاصل آن‌ها صرفاً اصلاح بخشی از كیفیت هواست و مسلماً به حل مشكل آلودگی هوا به طور كامل و ریشه‌ای منتج نخواهد شد.

وی با تشبیه شهر آلوده به بیماری كه نیاز به جراحی دارد، تصریح كرد: اگر روی این بیمار اقدامات درمانی انجام شود ممكن است از پیشروی بیماری او جلوگیری شده و وضع او وخیم تر نگردد، اما تا عمل جراحی انجام نشود و مراقبت های ویژه صورت نگیرد، بهبودی كامل حاصل نمی‌شود.

تقی زاده افزود: حد مطلوب توسعه حمل و نقل عمومی تا جایی است كه بسیاری از صاحبان خودروهای شخصی به علت مطلوبیت سفر با وسایل نقلیه عمومی به صورت داوطلبانه وسیله نقلیه شخصی خود را در سفرهای روزمره كنار بگذارند و با ناوگان حمل و نقل عمومی سفر كنند.

وی با بیان اینكه تا رسیدن به این حد راه طولانی در پیش رو داریم، خاطرنشان كرد: باید همه امكانات مادی و مدیریتی خود را بسیج كنیم تا به این حد برسیم و با توجه به آلودگی هوای تهران باید این مسیر را به صورت فوق العاده و اضطراری طی كنیم.

مشاور عالی شهردار تهران گفت: برای خروج از شرایط هشدار حاكم بر تهران به عنوان راه حل كوتاه مدت باید چند روز پشت سر هم تردد همه خودروهای شخصی در سطح شهر به جز خودروهای امدادی و پزشكان ممنوع اعلام شود كه در آن صورت به علت خلوت شدن معابر و افزایش سرعت جا به جایی حمل و نقل عمومی ظرفیت بالایی را در اختیار خواهیم گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha