راهنمای عمومی اخلاق حرفه ای اعضای سازمان نظام پزشکی امروز سه شنبه طی مراسمی با حضور ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت، اسماعیل ایدنی ، رئیس شورای عالی نظام پزشکی و علیرضا زالی ، رئیس کل نظام پزشکی در محل این سازمان رونمایی شد.

راهنمای عمومی اخلاق حرفه ای اعضای نظام پزشکی رونمایی شد

سلامت نیوز:  راهنمای عمومی اخلاق حرفه ای اعضای سازمان نظام پزشکی امروز سه شنبه طی مراسمی با حضور ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت، اسماعیل ایدنی ، رئیس شورای عالی نظام پزشکی و علیرضا زالی ، رئیس کل نظام پزشکی در محل این سازمان رونمایی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، این راهنمای عمومی اخلاق حرفه ای اعضای سازمان نظام پزشکی دارای 12 فصل درباره تکالیف عام، ارائه خدمات استاندارد و با کیفیت، اولویت منافع بیمار، رعایت انصاف و بیطرفی، صداقت و درستکاری، احترام به حق انتخاب دریافت کنندگان خدمات سلامت، رازداری و حریم خصوصی، مدیریت خطاهای پزشکی، ارتباط با سایر همکاران، مسئولیت های اجتماعی و سازمانی حرفه مندان، پوشش حرفه ای در محیط های بالینی و آموزش و پژوهش های پزشکی است.
از سال 1348 که آیین نامه انتظامی نظام پزشکی در کشور صادر شد تاکنون هیچ آیین نامه یا سندی درباره اخلاق حرفه ای در کشور وجود نداشته است که سازمان نظام پزشکی در سال گذشته مراحل طراحی این سند را در دستور کار خود قرار داد و امروز مراسم رونمایی این راهنمای عمومی اخلاق حرفه ای برگزار شد.

در این سند اهداف نظام پزشکی به صورت حرفه ای تنظیم شده است و تمامی جامعه پزشکی رعایت مواد این آیین نامه را ملزم به اجرا هستند و در صورت رعایت نکردن و تخطی از آن، نیز مجازات های انتظامی در انتظار پزشکان است.

از این پس مرجع اصلی حرف پزشکی در بحث اخلاق پزشکی این سند خواهد بود و همه پزشکان باید این موارد آیین نامه را به خوبی رعایت کنند.
علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در مراسم رونمایی از راهنمای عمومی اخلاق حرفه ای اعضای نظام پزشکی گفت: پس از سال 1348 با تصویب آیین نامه انتظامی تاکنون چنین پیوستی در عرصه اخلاق پزشکی در کشور نداشته ایم.

ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم گفت: در کشور درباره اخلاق حرفه ای مستندات قانونی وجود داشت و خوشحالیم که راهنمای اخلاق حرفه ای پزشکان توسط سازمان نظام پزشکی تهیه شده است و امیدواریم تمام موارد مندرج در آن مبنای رفتار جامعه پزشکی باشد.
احسان شمس کوشکی، مدیر اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی نیز در این مراسم اظهار کرد: از سال 1348 برای نخستین بار آیین نامه انتظامی نظام پزشکی تدوین شد و این آیین نامه پس از حدود 50 سال با راهنمای عمومی اخلاق حرفه ای اعضای سازمان نظام پزشکی تکمیل و استانداردهای اخلاقی تدوین شد.
شمس کوشکی اضافه کرد: آیین نامه اخلاق حرفه ای بیش از اینکه جنبه انتظامی داشته باشد جنبه کاهش استرس و راهنمایی پزشکان را خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha