ایران نخستین كشور و تهران نهمین كلانشهر دنیا در زمینه اتلاف وقت شهروندان در ترافیك شناخته شده است.

ایران رتبه نخست دنیا در اتلاف وقت ترافیكی

سلامت نیوز:ایران نخستین كشور و تهران نهمین كلانشهر دنیا در زمینه اتلاف وقت شهروندان در ترافیك شناخته شده است.

بر اساس این گزارش كه مربوط به تیرماه سال جاری است، مردم ایران به‌طور متوسط برای هر مسیر خود از مبدأ تا مقصد، بیش از ۵۰ دقیقه زمان در ترافیك هدر می‌دهند و از این بابت در جایگاه نخست جهان قرار گرفته‌اند. شاخص این گزارش متشكل از زمان لازم برای رسیدن به محل كار، برآورد نارضایتی از اتلاف زمان، انتشار گاز دی‌اكسید‌كربن در ترافیك و دیگر ناكارآمدی‌ها در سامانه ترافیكی است.

 
به گزارش سلامت نیوز،روزنامه جوان نوشت: بر اساس آخرین گزارش مؤسسه نامبیو، از میان 58 كشور مورد بررسی، ایران بدترین وضعیت را از منظر ترافیكی دارد. بخشی دیگر از آمارهای منتشر شده در این گزارش نشان می‌دهد كه روسیه و مصر به ترتیب با میزان هدررفت 49/5 دقیقه و 47/6 دقیقه، در جایگاه‌های دوم و سوم این رده‌بندی قرار دارند. در انتهای این جدول كشورهای اتریش، لیتوانی و اسلوونی قرار دارند كه به ترتیب با هدررفت 28/86، 28/6و27/1 دقیقه از زمان مفید روزانه شهروندان، جزو پربازده‌ترین كشورها در حوزه حمل‌و‌نقل به شمار می‌آیند.
 

همچنین كشورهای مهمی مثل هند با زمان هدر‌رفت 61/46 دقیقه، چین با 43/43 دقیقه و ایالات متحده امریكا با 34/78 دقیقه، به ترتیب در جایگاه‌های پنجم، دهم و سی و سوم این رده‌بندی قرار دارند. از لحاظ میزان آلودگی ناشی از تولید گاز دی‌اكسید‌كربن در مقایسه با میزان ترافیك خودروهای در حال تردد، كشورهای آفریقای جنوبی، مصر و قطر در رتبه اول تا سوم قرار دارند. ایران نیز با وجود بیشترین هدررفت زمان به ‌واسطه ‌ترافیك، از لحاظ تولید گاز CO2، در جایگاه ششم قرار گرفته است. 

 
55 دقیقه هدر‌رفت زمان شهروندان تهرانی

اما در میان كلانشهرهای جهان، شهر كلكته در هند كه ساكنانش به‌طور متوسط 66/88 دقیقه از وقت روزانه خود را در ترافیك هدر می‌دهند، در جایگاه اول است. شهر داكا، پایتخت كشور بنگلادش با زمان 59/42 دقیقه در جایگاه دوم و بمبئی هندوستان با زمان هدررفت 58/98 دقیقه در رده سوم، عنوان دیگر شهرهای پرترافیك جهان را به خود اختصاص داده‌اند. در این میان شهر تهران با متوسط 55/07 دقیقه هدررفت زمان شهروندان در ترافیك‌های سنگین، جایگاه نهم را به خود اختصاص داده است.  اعلام این آمار در حالی است كه پیش از این نیز رئیس كمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران گفته بود: ازدحام و شلوغی، نه تنها باعث افزایش ترافیك، تشدید آلودگی هوا، به مخاطره افتادن محیط‌زیست شهر تهران، ورود خسارات مالی و صدمات جانی به شهروندان شده بلكه موجب تلف شدن بخش قابل توجهی از وقت تهرانی‌ها در ترددهای روزانه هم شده است. به گفته وی، جمعیت ثابت شهر تهران حدود 9 میلیون نفر و تعداد سفرهای روزانه نیز بالغ بر 18 میلیون سفر است، با احتساب 20 دقیقه معطلی به ازای هر سفر در ترافیك، روزانه 6 میلیون ساعت وقت تهرانی‌ها در ترافیك تلف می‌شود. 

 
200 ساعت اتلاف وقت هر شهروند در ترافیك!

اگر این 6 میلیون اتلاف وقت را بر 9 میلیون جمعیت شهر تهران تقسیم كنیم، سهم هر تهرانی در شبانه‌روز 40 دقیقه می‌شود. اگر ایام كاری سال را بدون احتساب روزهای جمعه و ایام تعطیل 300 روز كاری در نظر بگیریم، در هر سال 12 هزار دقیقه و به عبارتی 200 ساعت وقت شهروندان در ترافیك تلف می‌شود.
 
از سوی دیگر سایر آمارها نشان می‌دهد كه سالانه بیش از ۵ میلیارد ساعت از وقت مردم در شهرهای بزرگ ایران به ویژه پایتخت تلف می‌شود كه این زمان علاوه بر مشكلات اقتصادی، مشكلات روحی و جسمی نیز به همراه دارد. آنچه امروز در شهر تهران شاهد هستیم ترافیك و آلودگی فراوان است كه نتیجه عدم برنامه‌ریزی مناسب است. بی‌شك ساخت راه و بزرگراه تنها گوشه كوچكی از برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه بوده و لازمه آن ظرفیت‌سازی جمعیت متناسب با شهرهای بزرگ است. شاید اگر از سال‌ها قبل برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس صورت می‌گرفت و تخصیص منابع و امكانات شهرهای كوچك و بزرگ یكسان توزیع می‌شد مانند امروز در تهران با مشكلات آلودگی هوا مواجه نبودیم.
 
فقدان امكانات و حمل‌و‌نقل عمومی حتی در كلانشهرها و پایتخت موجب شده است تا به فراخور زندگی شهری و تأمین آسایش و امنیت جانی و روانی، ‌هرچند با هزینه گزاف، اما افراد از خودروی شخصی برای رفت‌و‌آمد استفاده كنند، این در حالی است كه در كشورهای اروپایی صاحبان خودروی  شخصی نیز از مترو استفاده می‌كنند.
 
به گفته كارشناسان 96 درصد از خودروها در لحظه بدون استفاده هستند و در خیابان‌ها تردد ندارند. این خودروهایی كه در خیابان‌ها یا پاركینگ‌ها پارك هستند، حدود ۳۰ درصد از فضاهای شهری را تصرف می‌كنند و ۷هزار‌میلیارد تومان سالانه به خاطر اتلاف وقت در ترافیك توسط شهروندان تهرانی خسارت وارد می‌شود.
 

با در نظر گرفتن ارائه پیشنهادهای مختلف در زمینه كاهش ترافیك به عنوان یكی از معضلات شهری كه همواره از سوی متخصصان بیان شده است، اما لازم به ذكر این نكته است كه شهروندان در شهرهای مختلف وقت و زمان خود را به عنوان تنها عامل تولید كه قابل تجدید شدن نیست، به صورت بهینه سازماندهی كنند. این امر نیز در سطح كلان نیاز به هم‌اندیشی جمعی، احساس نیاز ملی و فعالیت‌های وسیع اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، مدیریتی، سیاسی و قضایی دارد كه بدون مدیریت و برنامه‌ریزی ممكن نخواهد شد. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha