استان ایلام هم یکی از استان‌هایی است که شرایط آب و هوایی آن در سال‌های اخیر تغییر کرده و مصرف حامل‌های انرژی در این استان به‌ویژه در شهرستان‌های دهلران و مهران به شرایط اضطرار رسیده است.

روزهای داغ ایلام

سلامت نیوز:شهرهای مهران و دهلران در جنوب استان ایلام امسال شاهد گرمای بی‌سابقه‌ای بودند، طبق گفته مسئولان هواشناسی تعداد روزهای گرم طی سال جاری در این شهرها نیز نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. تغییر شرایط اقلیمی در یک دهه اخیر سبب شده مصرف حامل‌های انرژی در کشور ما افزایش پیدا کند.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: استان ایلام هم یکی از استان‌هایی است که شرایط آب و هوایی آن در سال‌های اخیر تغییر کرده و مصرف حامل‌های انرژی در این استان به‌ویژه در شهرستان‌های دهلران و مهران به شرایط اضطرار رسیده است. به دنبال افزایش شدید دما در ماه‌های گذشته ساعت فعالیت ادارات کاهش پیدا کرد اما اصلی‌ترین مشکل برای مردم باز هم کمبود منابع برق و آب عنوان شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد ایلام بیشترین میزان تلفات انرژی در کشور را دارد. 

دهلران و مهران رکورددار گرما


مدیرکل هواشناسی ایلام می‌گوید: بیشترین گرمای استان در شهرستان‌های دهلران و مهران به ثبت رسیده است. به گفته یوسف شیخ‌الملوکی، در شهرستان دهلران ۴۶ و مهران ۴۱ روز گرم ثبت شده که در سال گذشته این آمار در دهلران ۲۶ و مهران ۲۴ روز بوده است. امسال مهران و دهلران به ترتیب ۱۸و۱۳روز بالای ۵۰ درجه سانتی‌گراد بوده‌اند که در سال گذشته این آمار برای هر دو شهرستان پنج روز به ثبت رسیده است. او ادامه می‌دهد: خوشبختانه در استان نسبت به سال گذشته شاهد کاهش گردوغبار بوده‌ایم، در شهرستان‌های دهلران و مهران در چهار ماه سال جاری به ترتیب ۳۶ و ۲۹ روز گردوغباری ثبت شده که سال گذشته این آمار ۴۸ و ۳۹ روز گردغباری بوده است. مدیرکل هواشناسی ایلام اظهار کرد: با توجه به افزایش دما در استان امسال شهرستان‌های مهران و دهلران به ترتیب ۱۸ و ۱۳ روز بالای ۵۰ درجه سانتی‌گراد بوده‌اند که در سال گذشته این آمار برای هر دو شهرستان پنج روز به ثبت رسیده است. طبق داده‌های هواشناسی هفته آینده آسمان استان شاهد رشد ابر خواهد بود که می‌تواند باعث شرجی‌شدن هوا و افزایش احساس گرما شود؛ بنابراین لازم است تمهیدات مرتبط با گرما در زمینه‌های مصرف انرژی و کشاورزی در نظر گرفته شود. 


افزایش مراجعات به مراکز درمانی


رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام هم درباره تأثیر افزایش دما بر افزایش مراجعات به مراکز درمانی به مهر می‌گوید: با توجه به افزایش دما در استان همه مراکز بهداشتی و درمانی در استان به حالت آماده‌باش هستند. علی دل‌پیشه ادامه می‌دهد: با توجه به بالارفتن دمای هوا در استان به‌ویژه شهرستان‌های دهلران و مهران و گرم‌شدن هوا یکی از بیماری‌های شایع در تابستان گرمازدگی است و همین سبب شده که مراجعات مردم به مراکز درمانی و بهداشتی و اورژانس بیشتر شود. او به علائم گرما‌زدگی اشاره کرد و افزود: تهوع، استفراغ، بی‌حالی، بالارفتن درجه حرارت بدن و گرفتگی‌های عضلانی علائم هشدار‌دهنده‌ای هستند که نشان می‌دهد فرد در معرض گرمازدگی قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام ادامه داد: افرادی که فعالیت‌های آنها در گرمای بالا و نور خورشید است باید به اندازه کافی مایعات مصرف کرده و از لباس‌های روشن استفاده کنند و استفاده از کلاه و عینک آفتابی استاندارد نیز از مواردی است که باید رعایت شود. دل‌پیشه بیان کرد: باتوجه به اینکه بیشترین افزایش دما در شهرستان‌های دهلران و مهران است، مردم به‌ویژه سالمندان و کودکان و افرادی که بیماری قلبی دارند از بیرون‌رفتن غیر‌ضروری خودداری کنند. گرمای هوا سبب شده مشکلات فراوانی برای شهروندان دهلرانی و مهرانی به وجود بیاید زیرا کولرهای گازی هم قادر به مقابله با هوای گرم نیستند. این درحالی است که در کشورهای دیگر دمای هوا بین ۳۸ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد را فوق‌العاده اعلام می‌کنند و با اجرای سیاست‌های حمایتی و آموزشی و حفاظتی در برابر گرما به شهروندان خود خدمات ارائه می‌دهند ولی مردم این شهرستان‌ها در حالی در هوای بالای ۵۰ درجه گرما زندگی و مرزداری خود را سپری می‌کنند که باید فیش‌های نجومی برق را پرداخت کنند. می‌طلبد مسئولان کشوری و استانی در راستای کاهش تعرفه‌های برق این مناطق تلاش کنند تا رضایت‌مندی مردم مرزدار ایلام فراهم شود. 


خاموشی در استان اعمال نشده است


مدیرکل بحران استانداری ایلام به مهر گفت: خوشبختانه با هماهنگی بین دستگاه‌های ستاد بحران تاکنون شاهد خاموشی در سطح استان نبوده‌ایم. احمد کرمی بیان کرد: در راستای اجرای مصوبه اخیر هیأت محترم وزیران با موضوع تفویض اختیار تغییر ساعات کار دستگاه‌های اجرایی به برخی از استانداران با هدف مدیریت مصرف برق در تابستان و به منظور کاهش مصرف انرژی در ساعات اوج مصرف و جلوگیری از ایجاد محدودیت در تأمین برق منازل مسکونی، مراکز تجاری، صنفی و تولیدی ساعات کار ادارات شهرستان‌های گرمسیری استان شامل دهلران، مهران، دره‌شهر، آبدانان و بدره از ساعت 6:30 صبح تا 13:30بعدازظهر تغییر کرد که این تغییر ساعت کاری ادارات سبب شده که ما شاهد کاهش مصرف انرژی در ادارات باشیم.

مدیرکل بحران استانداری ایلام اظهار کرد: با توجه به موج گرما در استان و بالارفتن پیک مصرف برای کاهش پیک مصرف در استان ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی در چند شهرستان استان شامل شهرستان‌های ایلام، ایوان، چرداول، سیروان و ملکشاهی از تاریخ ۹۶/۵/۷ به‌دلیل گرمای هوا نیز تغییر کرده است. او ادامه داد: با توجه به بالا‌رفتن پیک مصرف توصیه‌های لازم به مراکز صنعتی برای رعایت الگوی مصرف داده شده است. کرمی عنوان کرد: با توجه به اینکه ظرفیت شبکه‌های حامل‌های انرژی تعریف‌ شده و نمی‌توانند بار اضافی را تحمل کنند از مردم می‌خواهیم الگوی مصرف را در دستور کار خود داشته باشند تا شاهد خاموشی در استان نباشیم. مدیرکل بحران استانداری ایلام افزود: شهرستان‌های دهلران و مهران در استان رکورد‌دار گرما هستند ولی خوشبختانه تاکنون خاموشی‌ای در این شهرستان‌ها اتفاق نیفتاده است.

مدیرعامل برق استان ایلام می‌گوید: با توجه به افزایش بی‌سابقه دما و از طرفی بالارفتن پیک مصرف در استان خوشبختانه تاکنون خاموشی نداشته‌ایم. به گفته هادی شیرخانی خاموشی‌های کوتاه و محلی که در استان اتفاق افتاده ناشی از بار نامتعارف و سرقت انرژی خارج از شبکه بوده است. او بیان کرد: مصرف روزانه برق در استان از مرز ۳۶۳ مگاوات گذشته؛ این درحالی است که ما تنها ۱۰ درصد پیش‌بینی کرده بودیم که خوشبختانه تاکنون مشکل خاصی در تأمین انرژی نداشته‌ایم. او تصریح کرد: انتظار است شهروندان در ساعات پیک مصرف؛ ۱۲ تا ۱۶ و ۱۹ تا ۲۳ با اعمال مدیریت مصرف، زمینه را برای کاهش مصرف فراهم کنند تا مشکلی برای تأمین انرژی پیش نیاید. 


۵۰ درصد آب شرب در استان ایلام تلف می‌شود


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان ایلام نیز گفت: با توجه به بالارفتن دما انتظار هست شهروندان در مصرف آب صرفه‌جویی کنند. داراب بیرنوندی بیان کرد: شرایط افزایش دما سبب شده که استفاده از آب شرب در استان افزایش پیدا کند. او اظهار کرد: با توجه به اینکه شبکه آب‌رسانی و ایستگاه پمپاژ بر‌اساس ظرفیت تعریف‌شده آب شرب شهروندان را تأمین می‌کنند، استفاده بیشتر از استاندارد سبب خواهد شد که ایستگاه پمپاژ با مشکل مواجه شود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان ایلام گفت: بیش از ۵۰ درصد آب شرب در استان در بحث استحمام و استفاده از ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی تلف می‌شود که انتظار داریم شهروندان مصرف بهینه آب را در دستور کار خود داشته باشند. او بیان کرد: عدم رعایت الگوی مصرف در استان سبب شده که بیشتر ساکنان آپارتمانی در شهرهای استان به‌ویژه شهر ایلام با مشکل مواجه شوند و این ناشی از مصرف بی‌رویه است. بیرنوندی اظهار کرد: در سال گذشته برای اصلاح و بهسازی شبکه‌های آب شهری بیش از ۴۲۰ میلیارد ریال هزینه شده و امسال نیز در‌این‌راستا ۵۰ میلیارد ریال هزینه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha