توقف مصرف «استاتین» ریسک سکته مجدد را افزایش می دهد

سلامت نیوزمطالعه جدید نشان می دهد بازماندگان سکته که مصرف استاتین های کاهش دهنده کلسترول را متوقف می کنند در معرض ریسک بالای سکته بعدی قرار دارند.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه چانگ گونگ تایوان بیش از ۴۵ هزار بازمانده سکته مغزی ایسکمیک را که برایشان در مدت ۹۰ روز بعد از ترخیص از بیمارستان استاتین تجویز شده بود مورد مطالعه قرار دادند. سکته مغزی ایسکمیک ناشی از توقف جریان خون به مغز بوده که شایع ترین نوع سکته محسوب می شود.


محققان دریافتند بیمارانی که مصرف استاتین را ادامه داده بودند در مقایسه با کسانی که ۳ تا ۶ ماه بعد از سکته مصرف دارویشان را متوقف کرده بودند، ۴۲ درصد بیشتر در معرض سکته بعدی در طول یک سال بعد  و ۳۷ درصد بیشتر در معرض مرگ به هر علتی قرار داشتند.


محققان پی بردند ریسک بروز سکته بعدی یا مرگ در بین بیمارانی که همچنان به مصرف استاتین با دوز پایین ادامه داده بودند بالا نبود. استاتین ها از تشکیل کلسترول در عروق خونی پیشگیری می کنند.


دکتر منگ لی، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ما معتقدیم استاتین ها درمانی طولانی مدت برای بیماران مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک که نیاز به کاهش کلسترول شان دارند هستند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha