یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 22018

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: مدتی پس از بلوغ و حداكثر حدود سن 25 سالگی رشد قدی متوقف می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز احمدرضا درستی مطلق در گفت‌و‌گو با  فارس، افزود: بهترین رشد قدی بین 8 تا 15 سالگی اتفاق می‌افتد. امروزه تبلیغات زیادی در دنیا و از جمله در كشور ایران درباره احتمال افزایش دادن قد جوانان به چشم می‌خورد كه با توجه به اینكه پس از بسته شدن استخوان‌ها احتمال افزایش قدی وجود نخواهد داشت، توخالی بودن چنین ادعاهایی مشخص است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: برخی از افراد سودجو مدعی می‌شوند كه با تزریق برخی هورمون‌ها یا دیگر مواد، از ترشح استروژن در بدن دختران نوجوان جلوگیری شده و در نتیجه به مدت زمان رشد قدی آنها افزوده می‌شود.

درستی مطلق گفت: این نكته نیز از نظر علمی هنوز مورد اثبات قرار نگرفته و استفاده از این مواد ممكن است ضررها و لطمات جبران ناپذیری را به بدن دختران وارد سازد. یادآوری می‌شود كه پس از اتمام دوران رشد و بسته شدن اپی فیز (محل زایش) استخوان‌های دراز، احتمال رشد قدی به طور كامل از بین می‌روند.

وی اضافه كرد: استفاده نابجا و نادرست از مكمل‌های غذایی اعم از ویتامین‌ها، املاح و پروتئین‌ها یا كربوئیدرات‌ها چه به منظور افزایش رشد قدی و چه برای بدنسازی بدون مشاوره با متخصص تغذیه ممكن‌ است علاوه بر اینكه نتایج دلخواه را به ارمغان نیاورد، موجب لطمه زدن به سلامت، رشد و نمو افراد در حال رشد هم بشود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: یادآوری می‌شود كه بسیاری از املاح در جذب با یكدیگر رقابت دارند و مصرف نا به جای مكمل یك ماده به جذب ملح دیگری لطمه وارد می‌آورد.

درستی افزود: مصرف زیاد بسیاری از املاح و ویتامین‌ها مسمومیت زا و مختل كننده نظم بدن بوده و قابل توصیه نیستند. صدمات و لطماتی كه با اتخاد رژیم‌های نامناسب كه موادی را كم یا زیاد به بدن برسانند، ایجاد می‌شود بسیار قابل اهمیت و گاه غیر قابل جبران است.

وی اضافه كرد: ضایعاتی كه بر كبد، كلیه، دستگاه‌های حیاتی بدن از جمله سیستم عصبی و دستگاه قلب و عروق ممكن است، تحمیل شود باید كاملاً مورد عنایت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha