مدیرکل دفتر ارتقای سلامت، خدمات بالینی و پرستاری وزارت بهداشت چگونگی اطمینان مردم به مراکز خدمات پرستاری و مراقبت در منزل را توضیح داد و گفت: اگر مردم از مراکز مجاز خدمت دریافت کنند، می‌تواند مطمئن باشند که نیروهای پرستاری آنها دارای صلاحیت لازم هستند.

نحوه اطمینان از مجاز بودن مراکز ارائه خدمات پرستاری در منزل

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر ارتقای سلامت، خدمات بالینی و پرستاری وزارت بهداشت چگونگی اطمینان مردم به مراکز خدمات پرستاری و مراقبت در منزل را توضیح داد و گفت: اگر مردم از مراکز مجاز خدمت دریافت کنند، می‌تواند مطمئن باشند که نیروهای پرستاری آنها دارای صلاحیت لازم هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،احمد نجاتیان  درباره چگونگی اطمینان مردم به مراکز ارائه دهنده خدمات مراقبت و پرستاری در منزل گفت: این مراکز باید مجوز فعالیت‌شان را در دفاتر خود نصب کنند. مجوزی که سازمان بهزیستی صادر می‌کند برای مراکز نگهداری از بیمار یا سالمند است، اما این مراکز که قرار است به صورت تخصصی خدمات تخصصی مراقبت پرستاری را انجام دهند باید از طرف وزارت بهداشت مجوز دریافت کنند، دفتر داشته باشند و این مجوز باید در مرکز مربوطه نصب شود.

وی افزود: مردم می‌توانند از طریق سایت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور یا معاونت‌های درمان، فهرست مراکز مجوزدار را مشاهده کنند. دانشگاه‌های علوم پزشکی از طریق معاونت درمان و بخش نظارت بر درمان، مسئول رسیدگی به شکایت‌ها هستند.

وی ادامه داد: پرستار تحصیل‌کرده با مدرک لیسانس پرستاری، بهیاران و کمک پرستاران رده‌هایی هستند که می‌توانند در این مراکز فعالیت کنند. مردم اگر از این مراکز مجاز خدمت دریافت کنند می‌تواند مطمئن باشند که این نیروها دارای صلاحیت لازم هستند. البته پرستاران علاوه بر مدرک تحصیلی باید دارای صلاحیت اخلاقی، انضباطی، جسمی و روحی نیز باشند. مراکز پرستاری در منزل باید قبل از شروع به فعالیت، اسامی پرستاران خود را به وزارت بهداشت ارسال کنند تا بعد ازتایید، فعالیت خود را آغاز کنند.

مدیرکل دفتر ارتقای سلامت، خدمات بالینی و پرستاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت درباره تفاوت هزینه ارایه این خدمات در منزل نسبت به بیمارستان توضیح داد و گفت: اگر پوشش بیمه‌ای برای این خدمات لحاظ شود، مردم هزینه کمتری نسبت به بیمارستان پرداخت می‌کنند. اگر بدون پوشش بیمه‌ای نیز این خدمات را در نظر بگیریم، هزینه تخت بیمارستان دیگر محاسبه نخواهد شد و مردم باید فقط هزینه مراقبت از بیمار را بپردازند. این موضوع هزینه‌ها را بسیار کاهش می‌دهد.

نجاتیان همچنین درباره کسانی که مشمول دریافت خدمات پرستاری در منزل می‌شوند، گفت: هر فردی که پزشک یا پرستار تشخیص دهد، می‌تواند در منزل خدمت پرستاری را دریافت کند. به همین منظور از طرف پرستار تحصیل‌کرده یا پزشک برای بیمار برنامه مراقبتی نوشته می‌شود. به جز در مواردی که بیمار نیاز به تجهیزات خاصی داشته باشد، کسانی که با مشکلات حادی روبرو هستند یا جراحی‌هایی که در منزل قابل انجام نیست، در سایر موارد می‌توان به همه مردم خدمت ارائه داد.

وی افزود: قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه به ازای هر ۵۰ هزار نفر جمعیت کشور، یک مرکز مراقبت و پرستاری در منزل راه‌اندازی شود. به همین دلیل باید تعداد مراکز فعلی به دو برابر افزایش یابد؛ چراکه بسیاری از مراکز مجوز دارند ولی غیرفعال هستند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha