سنین دو تا 11 سالگی از دوران‌های حساس و آسیب‌پذیر زندگی است که در آن عادات زندگی شکل گرفته و پایدار می ماند، گفت: دستیابی به تکامل جسمی و ذهنی کودکان مستلزم تعادل بین انرژی دریافتی و مصرف آنها می باشد، لذا توجه به تغذیه و فعالیت جسمی کودکان در این سنین از اهمیت خاصی برخوردار است.

سلامت نیوز:سلیقه های غذایی کودکان از اوایل زندگی به ویژه سنین دو تا سه سالگی شکل می گیرد و والدین و مربیان با قرار دادن منظم مواد غذایی سالم در اختیار کودکان، نقش مهمی در شکل گیری عادات غذایی سالم آنها دارند.

دکتر رویا کلیشادی متخصص اطفال و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با  ایسنا، با بیان اینکه سنین دو تا 11 سالگی از دوران‌های حساس و آسیب‌پذیر زندگی است که در آن عادات زندگی شکل گرفته و پایدار می ماند، گفت: دستیابی به تکامل جسمی و ذهنی کودکان مستلزم تعادل بین انرژی دریافتی و مصرف آنها می باشد، لذا توجه به تغذیه و فعالیت جسمی کودکان در این سنین از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با تاکید بر اهمیت نقش والدین و مربیان کودکان در این خصوص خاطر نشان کرد: باید به کمیت و کیفیت تغذیه خردسالان و میزان فعالیت ایشان اهمیت داد.

وی در ادامه افزود: برخورداری از رشد، شکوفایی و متناسب بودن وزن با قد و سن از معیارهای مهم سلامت خردسالان می باشد که این امر با پایش رشد و ثبت منظم وزن و قد آنها و محاسبه شاخص توده بدنی امکان پذیر است.

دکتر کلیشادی با اشاره به اینکه رژیم غذایی خردسالان باید از تنوع کافی برخوردار باشد گفت: کودکان باید از همه گروه های اصلی غذایی شامل غلات و مواد نشاسته ای، سبزیجات، شیر و لبنیات، گوشت و جایگزین های آن و مواد چرب و شیرین به تناسب و مقدار لازم استفاده کنند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه سلیقه های غذایی از اوایل زندگی به ویژه سنین دو تا سه سالگی شکل می گیرد؛ یادآور شد: والدین و مربیان با قرار دادن منظم مواد غذایی سالم در اختیار کودکان، نقش مهمی در شکل گیری عادات غذایی سالم آنها دارند.

وی در ادامه افزود: اشتباهات تغذیه ای در دوران کودکی منجر به بروز دو بعد اختلالات تغذیه ای یعنی کمبود و اضافه وزن خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به شکل گیری بیشتر بیماری های مزمن از قبیل بیماری های قلبی و عروقی، پوکی استخوان، دیابت و پرفشاری خون و چاقی لازم است مداخله های بنیادی برای شکل گیری سبک زندگی سالم از اوایل زندگی آغاز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha