مطالعه گروهی از محققان نشان می دهد که درگیری های گوناگون در منطقه خاورمیانه افزایش ابتلا به بیماری های مزمن و شمار مرگ و میر ساکنان این منطقه را در پی داشته است.

افزایش بیماری های مزمن در خاورمیانه بر اثر جنگ و درگیری

سلامت نیوز:  مطالعه گروهی از محققان نشان می دهد که درگیری های گوناگون در منطقه خاورمیانه افزایش ابتلا به بیماری های مزمن و شمار مرگ و میر ساکنان این منطقه را در پی داشته است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا  ، بر اساس گزارش های منتشر شده در ۳ آگوست در نشریه International Journal of Public Health ، مرگ بر اثر خشونت و درگیری در خاورمیانه بین سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۱۵ به میزان ۸۵۰% رشد داشته است. سیر صعودی آمار تلفات انسانی به طور خاص پس از سال ۲۰۱۰ یعنی همزمان با شروع بهار عربی و جنگ‌های عراق و سوریه شتاب گرفت.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هفته نامه علمی انگلیسی نیچر/Nature،اما محققان دریافتند که در همین زمان، بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن نیز به صورت معناداری افزایش یافته؛ مثلاً نرخ مرگ در اثر دیابت، در طول دوره‌ی تحقیق ۲۱۶% افزایش داشت.


علی مقداد همه گیر شناس در موسسه سنجش و ارزشیابی سلامت دانشگاه واشنگتن در سیاتل آمریکا و نویسنده سرپرست این مطالعه می گوید: چند نسل از مردم کشورهای خاورمیانه با انواع شوک های روانی روبرو شده اند که بر سلامت آنها در کل زندگی تاثیر می گذارد.


وی ادامه داد: به واقع ارتباط محکمی بین سلامت روان و دیابت و بیماری های قلبی و عروقی وجود دارد. مواجهه افراد با تعداد زیادی شوک، فشار زیادی روی سلامت روان و توانمندی های فردی وارد می کند، به عنوان مثال ترک مصرف سیگار ، پیروی از رژیم غذایی متوازن و یا پیگیری مراقبت های پزشکی و درمانی بسیار دشوار می شود.


این مطالعه جزئیات مرتبط با هر یک از کشورها را به مطالعه کلی تعیین بار جهانی بیماری ها/GBD می افزاید که سال گذشته توسط دانشگاه واشنگتن در سیاتل منتشر شد و تاکنون جامع ترین تحقیق در مورد دلیل مرگ ها و بیماری ها در سراسر دنیاست.


نویسندگان این مطالعه برای جمع آوری اطلاعات در مورد خاورمیانه، داده های رسانه ها، مقامات دولتی و محققان دانشگاهی و دیگر منابع را جمع آوری کردند. همچنین در مواردی که داده ها محدود بود، از الگوهای ریاضی بری استخراج داده ها کمک گرفتند؛ برای نمونه در مورد کشورهایی که آمار مشخص را در زمینه استعمال سیگار نداشتند، این گروه از الگویی استفاده کرد که بر اساس آمار ابتلا به سرطان ریه، درامد و تحصیلات میزان شیوع مصرف سیگار را به دست می داد.
بیماری های قلبی و عروقی مهم ترین عامل مرگ و میر در منطقه همچون سایر مناطق جهان است. این نوع بیماری ها مانند سکته قلبی، دلیل اصلی 34 درصد از مرگ و میرها در کل خاورمیانه در سال 2015 بودند؛ اماری که افزایش جزئی نسبت به رقم 30 درصد در سال 1990 نشان می دهد. اما آمار مرگ و میر ناشی از دیابت و بیماری های مرتبط با آن مانند نارسایی های کلیه در همین مدت 179 درصد افزایش یافته است.


خودکشی و مرگ ناشی از آزار جنسی و جسمی نیز بین سال های 1990 تا 2015 افزایش یافته است؛ اما آمار کلی فعلی یعنی 5.7 نفر در هر یکصد هزار نفر همچنان از آمار آمریکا و آفریقا پایین تر است.
نسخه مفصل و اصل این مطالعه در نشریه بین المللی علم بهداشت عمومی/ International Journal of Public Health Science به تاریخ اوت 2017 منتشر شده است.
در تعریف، بیماری مزمن به بیماری‌ گفته می‌شود که زیاد طول می‌کشد و یا ذاتاً بلندمدت است مانند آسم یا دیابت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha