نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم همین تیمی که طرح تحول سلامت را اجرا کرده، باید بماند و این مسیر و روندی را که شروع کرده به اتمام برساند زیرا هر کس دیگری که بیاید چالش ایجاد می شود.

نظر پزشکیان درباره سکاندار وزارت بهداشت در دولت دوازدهم

سلامت نیوز: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم همین تیمی که طرح تحول سلامت را اجرا کرده، باید بماند و این مسیر و روندی را که شروع کرده به اتمام برساند زیرا هر کس دیگری که بیاید چالش ایجاد می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مسعود پزشکیان، افزود: طرح تحول سلامت مزایای زیادی برای مردم داشته است از جمله اینکه تلاش شده دغدغه های مردم در تامین هزینه های درمان کم شود، کاهش هزینه های درمانی مردم یکی از آرزوهای دیرین مسئولان و سیاستمداران کشور از جمله مسئولان حوزه بهداشت و درمان بوده است که با اجرای این طرح به سمت تحقق آن حرکت شد.


وی گفت: همه مدیران در نظام سلامت، سالهاست که به دنبال این بوده و هستند که کاری کنیم تا مردم هنگام مراجعه به بیمارستان، دغدغه مالی نداشته باشند و این اتفاق مهمی است که مسئولان حوزه سلامت در دولت یازدهم سعی کردند، با اجرای طرح تحول سلامت به آن دست پیدا کنند و موفقیت هایی نیز در این زمینه کسب کردند.


نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: البته هر طرحی از جمله طرح تحول سلامت در مسیر اجرا نیازمند اصلاحات و بازنگری است و حتما باید در ادامه مسیر اصلاحاتی صورت بگیرد که بتوانیم مزایای این طرح را حفظ کنیم و معایب و اشکالات آن را اصلاح کنیم.


پزشکیان افزود: اصلاح معایب طرح تحول سلامت به مداخله نیاز دارد و البته این مداخلات ممکن است، هزینه داشته باشد، چون مردم به طور کلی از محدودیت خوششان نمی آید، مردم دوست دارند، هر وقت دلشان خواست و هر کجا دلشان خواست پیش هر پزشکی که خواستند مراجعه کنند اما سیستم مدیریت نظام سلامت، این طور نیست که بگوییم هر کس هر وقت دلش خواست و هر جا دلش خواست برود.


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت هشتم گفت: در سیستم بهداشت و درمان کشور، دفترچه بیمه درمان به دست هر فرد داده ایم و به او گفته ایم هر زمان که خواستی و پیش هر پزشکی که خواستی برو، سیستم بخش عمده هزینه های تو را پرداخت می کند، اما با این روند نمی توانیم نظام سلامت را اداره کنیم.


نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این وضعیت درست مانند این است که به فرزندت بگویی هر چقدر خواستی برو هزینه کن من 90درصد هزینه آن را می پردازم. ادامه چنین روندی امکانپذیر نیست باید به فرزندت بگویی کجا می خواهی، هزینه کنی، چقدر هزینه می کند و چرا؟ شما به او می گویی اگر به این شیوه عمل کردی، من این مقدار به تو پول می دهم.


پزشکیان در پاسخ به این پرسش  که منظور شما اجرای برنامه پزشک خانواده است، گفت: باید سیستم و ساختار بهداشت و درمان کشور اصلاح شود، سیستم پزشک خانواده تنها نسخه ای است که برای حل مشکلات مدیریتی، مالی، ساختاری و برنامه ای نظام سلامت وجود دارد، چون منابع محدود است و نمی توانیم بگوییم مردم هر چقدر دلشان خواست و هر جور دلشان خواست هزینه کنند.


نایب رئیس مجلس ادامه داد: طرح تحول سلامت باید ادامه پیدا کند و ادامه مسیر یابد و این چالش ها را اصلاح کند و حتما مسئولان وزارت بهداشت بهتر از هر کسی به این مسائل آگاه هستند، بنابراین من معتقدم همین تیمی که این طرح را اجرا کرده، باید بماند و این مسیر و روندی را که شروع کرده به اتمام برساند زیرا هم به جزئیات این طرح بیشتر آشناست و راحت تر می تواند، مسیر را ادامه دهد یا در صورت لزوم اصلاح کند، هر کس دیگری که بیاید چالش ایجاد می شود، بنابراین به نظر من باید در وزارت بهداشت شاهد ثبات مدیریتی باشیم تا برنامه های اجرا شده با کمترین چالش ادامه پیدا کند.


برنامه پزشک خانواده، برنامه ای است که اجرای آن از اواخر دولت هشتم در روستاها و شهرهای کوچک شروع شد. اجرای این برنامه از مصوبات قانون برنامه توسعه چهارم و پنجم بوده است و در قانون برنامه ششم نیز تکرار شده است.


مطابق این برنامه برای هر ایرانی یک تیم به عنوان مسئول سلامت تعریف می شود. مسئول این تیم پزشک خانواده است که زمان سلامت و بیماری مراقب فرد است،این فرد درمان ها و آموزش های اولیه را برای افراد تحت پوشش خود انجام می دهد و مراجعه به پزشک متخصص یا فوق تخصص و بستری در بیمارستان از طریق پزشک خانواده انجام می شود و اقدامات درمانی پزشک متخصص به پزشک خانواده گزارش می شود.
برنامه پزشک خانواده تاکنون در اغلب روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر و دو استان فارس و مازندران به طور کامل اجرا شده است و در دولت یازدهم به تازگی اجرای این طرح در استان گلستان نیز شروع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha