هادی ساداتی با بیان اینکه بیش از ۷۰۰۰ کارگر ساختمانی در سال جدید برای استفاده از بیمه پالایش شده‌اند؛ می‌گوید: هر کارگر ساختمانی که در سامانه ثبت‌نام و مراحل پالایش را پشتِ سر بگذارد، بیمه می‌شود.

کارگران ساختمانی بدون سهمیه بیمه می‌شوند؛ سهمیه‌بندی منتفی است/تعداد زیادی کارگر صاحب دفترچهٔ بیمه شدند

سلامت نیوز:هادی ساداتی با بیان اینکه بیش از ۷۰۰۰ کارگر ساختمانی در سال جدید برای استفاده از بیمه پالایش شده‌اند؛ می‌گوید: هر کارگر ساختمانی که در سامانه ثبت‌نام و مراحل پالایش را پشتِ سر بگذارد، بیمه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایلنا، امسال بحث بیمه کارگران ساختمانی، وارد مرحله تازه‌ای شده است؛ سامانه خدمات رفاهی ایرانیان و دولت الکترونیک، بیمه‌رسانی به کارگران را متحول کرده‌است.

از ابتدای سال جاری از کارگران ساختمانی خواسته شد که در سامانه خدمات رفاهی ایرانیان ثبت نام کنند. پس از ثبت نام، دو مرحله پالایش، یکی خودکار توسط بانک اطلاعاتی ایرانیان و دیگری هوشمند توسط انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی باید انجام شود تا مشخص شود که متقاضیِ بیمه، حتما، کارگر شاغل در بخش ساختمان است و پس از آن، برای دریافت بیمه به تامین اجتماعی معرفی می‌شود.

انجمن‌های صنفی با سرعت عمل کنند

هادی ساداتی، نایب رئیس کانون سراسری کارگران ساختمانی کشور در ارتباط با این سامانه و مراحل بیمه شدن کارگران ساختمانی می‌گوید: پالایش کارگران در کل کشور دارد انجام می‌شود، ابتدا در استان مازندران به عنوان پایلوت انجام شد اما در سال جدید در همه کشور، این سامانه و مراحل پالایش، در حال انجام است.

ساداتی با بیان اینکه ثبت نام در سامانه تمام شده و اتمام پالایش به سرعت عمل انجمن‌های صنفی بستگی دارد، می‌گوید: بعضی از انجمن‌ها در پالایش شرایط مطلوبی دارند، اما برخی دیگر، یک مقداری کُند هستند؛ انجمن‌های صنفی باید در کار پالایش و احراز اشتغال کارگران ساختمانی تعجیل کنند تا کارگران به زحمت نیفتند.

بیش از ۷۰۰۰ کارگر پالایش قطعی شدند

در ادامه، رئیس کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان مازندران از پالایش قطعی بیش از ۷۰۰۰ کارگر ساختمانی در سال جدید خبر می‌دهد و معتقد است: اگر انجمن‌ها پالایش را سریع‌تر انجام دهند تا پایان سال، درصد بالایی از متقاضیان بیمه، صاحب دفترچه خواهند شد.

به گفته ساداتی، این ۷۰۰۰ نفر به سازمان تامین اجتماعی معرفی شده‌اند و تعداد زیادی از آن‌ها پس از کنترل سخت‌افزاریِ اطلاعات و انجام مراحل کلینیکی و پاراکلینیکی، صاحب دفترچه بیمه شده‌اند.

اینترنت در شهرستان‌ها کند است و کار با آهستگی پیش می‌رود

ساداتی، کُندی اینترنت و مشکلات ارتباطاتی در فضای مجازی را یکی از دشواری‌های کار می‌داند و می‌گوید: در برخی شهرستان‌ها، گاهی اینترنت برای یک شبانه‌روز یا بیشتر قطع می‌شود و طبیعی است که در این مدت، نمی‌توان پالایش کارگران را انجام داد.

به گفته ساداتی، گاهی حتی خود سامانه هم دچار مشکلات و قطعی می‌شود که این مساله، کار انجمن‌های صنفی را تا چند ساعت و حتی تا یک شبانه‌روز و بیشتر با اخلال مواجه می‌کند.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران سراسر کشور اما معتقد است: سامانه خدمات رفاهی و بهره‌بردن از امکانات آن برای بیمه کردن کارگران ساختمانی، کاری جدید از دولت الکترونیک و یک گام به جلو است و قطعا مشکلات و فراز و فرودهایی هم دارد که باید حل شود.

سهمیه‌بندی بیمه دیگر مفهومی ندارد

چالش دیگری که در سالهای اخیر مطرح بوده، بحث سهمیه‌بندی بیمه کارگران ساختمانی است. انجمن‌های صنفی و فعالانِ کارگران ساختمانی همواره با سهمیه‌بندی بیمه مخالف بوده‌اند؛ چراکه به زعم آن‌ها همه واجدین شرایط بایستی بیمه شوند.

حالا با وجود سامانه خدمات رفاهی ایرانیان، به نظر می‌رسد این مشکل نیز حل شده‌است؛ به گفته ساداتی با بهره‌گیری از سامانه، دیگر بحث سهمیه بندی منتفی است و همه واجدان شرایط بیمه می‌شوند.

او می‌گوید: در بخشنامه ۷. ۷ که اردیبهشت ماه توسط مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ابلاغ شد، اسمی از سهمیه‌بندی بیمه نیامده و در کل همه کسانی که در سامانه ثبت نام کرده‌اند، اگر مراحل پالایش را موفقیت آمیز طی کنند، بیمه می‌شوند؛ پس سهمیه‌بندی امسال دیگر مفهومی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha