چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵
کد خبر: 220678

طلا به عنوان یک فلز گرانبها چشم بسیاری از افراد را به خود خیره می کند و در طول تاریخ، اتفاق های خوب و بدی را برای انسان رقم زده است. اما به تازگی دانشمندان از کاربرد این فلز در حوزه سلامت و پزشکی خبر داده اند: طلا می تواند در مقابله با سرطان مورد استفاده قرار گیرد!

طلا به کمک درمان سرطان می آید!

سلامت نیوز: طلا به عنوان یک فلز گرانبها چشم بسیاری از افراد را به خود خیره می کند و در طول تاریخ، اتفاق های خوب و بدی را برای انسان رقم زده است. اما به تازگی دانشمندان از کاربرد این فلز در حوزه سلامت و پزشکی خبر داده اند: طلا می تواند در مقابله با سرطان مورد استفاده قرار گیرد!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی، طلا عنصر شیمیایی ایمنی است که می تواند واکنش های شیمیایی را تسریع بخشد یا تسهیل کند. مطالعه جدید محققان دانشگاه ادینبورگ نشان می دهد که این فلز با ارزش، تأثیر داروهای مورد استفاده در درمان سلول های سرطان ریه را افزایش داده است. آنها با جاگذاری نانوذرات طلا در یک وسیله شیمیایی  به این نتیجه رسیدند.

با اینکه این کار هنوز روی انسان ها آزمایش نشده است امید است که چنین وسیله ای بتواند با هدف قرار دادن سلول های بیمار و بدون آسیب رساندن به بافت های سالم، روزی برای کاهش اثرات جانبی درمان های وابسته به شیمی درمانی به کار رود. این وسیله پس از جاگذاری در مغز یک ماهی قزل آلا جواب مثبت داد که نشان می دهد می تواند در موجودات زنده مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته محققان، آنها در این مطالعه خاصیت های جدیدی از طلا را کشف کرده اند که پیش از این شناخته شده نبود و این یافته ها نشان می دهد که فلز طلا را می توان برای آزادسازی داروها در درون تومورها با ایمنی قابل قبولی مورد استفاده قرار داد. با اینکه هنوز به انجام کارهای بیشتر برای استفاده از طلا و این دستگاه روی بیماران نیاز است، همین مطالعه گام بزرگی رو به جلو است و امید می رود که بتوان روزی دستگاه مشابهی در انسان ها توسط جراحان کار گذاشته شود تا شیمی درمانی را مستقیماً در تومورها فعال کند و اثرهای مضر این نوع درمان به اندام های سالم را کاهش دهد.

آنها بر این باور هستند که با رشد و پیشرفت روش های جدید و بهتر پرداختن به داروهای سرطان، مطالعات این چنینی قابلیت بهبود درمان سرطان و کاهش اثرات جانبی را دارد. به ویژه در مورد درمان تومورهای مغزی و دیگر سرطان هایی که فرایند درمان بسیار سخت و پیچیده ای دارند.

گفتنی است محققان در گام های بعدی می خواهند به این سؤال ها پاسخ دهند که آیا این روش برای استفاده در انسان ها ایمن است؟ اثرات جانبی بلند مدت و کوتاه مدت آن چیست؟ و آیا می توان روی آن به عنوان روشی بهتر برای درمان برخی سرطان ها حساب کرد؟

منبع: Independent

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha