دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹
کد خبر: 221040

والدین نگران آنند که بچه‌ها هر آنچه در طول سال تحصیلی خوانده‌اند را فراموش کنند یا دست کم تقویت شوند و سال تحصیلی جدید را قوی‌تر از دیگران آغاز کنند.

تقویت درسی به بهای تضعیف روانی!

سلامت نیوز:چگونه سپری شدن فصل تابستان همواره برای بسیاری از پدر و مادرها یک سؤال بزرگ بوده است! این فصل گرچه موسم تفریح و استراحت است اما به نوعی به معنای دور ماندن بچه‌ها از درس و مدرسه هم هست. پدر مادرها نگران آنند که طولانی بودن تعطیلات بین دو پایه تحصیلی سبب می شود بچه‌ها به اصطلاح پشت‌شان باد بخورد و از درس و مشق فاصله بگیرند.


به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: والدین نگران آنند که بچه‌ها هر آنچه در طول سال تحصیلی خوانده‌اند را  فراموش کنند یا دست کم تقویت شوند و سال تحصیلی جدید را قوی‌تر از دیگران آغاز کنند؛ از این‌رو بسیاری از آنها – بخصوص در سال‌های اخیر- به هزار تمهید متوسل می‌شوند تا به زعم خودشان تابستان بچه‌ها هرز نرود.


آیا اصولاً درس خواندن در تابستان مفید است؟ آیا باید بچه‌ها را تحت فشار قرار دهیم تا در تابستان هم درس بخوانند؟ آیا باید دانش‌آموزان را در تابستان کلاس درسی و تقویتی ثبت‌نام کنیم یا نه؟ و در نهایت، آیا یک تابستان مملو از کلاس‌های درسی فشرده سلامت روحی و روانی کودکان ما را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد؟ حال که به نیمه تابستان رسیده‌ایم، راهنمایی‌های یک روانشناس حوزه کودک و نوجوان در این زمینه می‌تواند شما را از سردرگمی نجات دهد.
محمدرضا ولدخانی معتقد است: درس خواندن درتابستان با یکسری اگر‌ها همراه است، در تابستان همه افراد بویژه دانش‌آموزان می‌توانند تجربیات خوبی از کارهای مختلف به دست آورند، یا حتی می‌توانند کسب درآمد کنند، همه این‌ها خوب هستند، اگر درس خواندن در تابستان موجب افزایش معلومات شود و فرزندتان برای ادامه تحصیل در سال بعد آماده شود و به نوعی موجب افزایش اطلاعات در زندگی او شود، بسیار عالی است زیرا اگر درس خواندن در فصل تعطیلی با علاقه و انگیزه خــود بــاشــد، موجب افزایش نشاط و اعتماد به نفس می‌شود و صددرصد توصیه می‌شود. به گفته این روانشناس حوزه کودک و نوجوان دقت داشته باشید که موارد یاد شده با اگر همراه هستند، در صورتی که مطالعه کردن بدون علاقه و انگیزه و به خاطر اجبار از سوی اطرافیان (مثلاً والدین) باشد مانند اتلاف وقت و هدردادن عمر است چون به نظر می‌رسد در قبال صرف وقت چیزی به دست نمی‌آید و وقت صرف شده کاملاً هدر می‌رود، زمانی که می‌توانست صرف کاری شود که بازدهی داشته باشد.



تبعات درس خواندن اجباری


از یاد نبریم که پرکردن روزهای تابستان کودکان و نوجوانان با انواع و اقسام کلاس‌های درسی و تقویتی و اجبار آنها به درس خواندن می‌تواند نتیجه معکوس به همراه داشته باشد.
ولدخانی پیشنهاد می‌کند در مواردی که فرزندان تمایلی به درس خواندن در طول تابستان ندارند بهتر است به جای اجبار به درس خواندن متوجه شوید که تمایل به انجام چه کاری دارند و به چه کاری علاقه نشان می‌دهند، انجام هنر و حرفه و رشته‌ای که مورد علاقه بچه‌ها است سبب تجربه‌اندوزی می‌شود؛تجربه‌ای که قطعاً توشه‌ای برای راه آینده او می‌شود. اگر فرزندتان تمایل به اشتغال در کاری دارد با او همکاری کنید تا با انگیزه و علاقه در طول تابستان علاوه بر آموختن حرفه و کسب تجربه مبلغی درآمد هم کسب کند و کمک خرج خانواده باشد و حس خوب حمایت از خانواده از همین دوران در او نهادینه شود.
به اعتقاد این روانشناس حوزه کودک و نوجوان، پدرها و مادرها باید با همکاری فرزندان، برنامه مناسبی برای پرکردن اوقات فراغت در تابستان بچینند، توجه داشته باشید انجام هرکاری با علاقه و انگیزه خیلی بهتر از خواندن درسی است که با اجبار و برای رفع تکلیف و بدون انگیزه است و در نهایت عایدی خاصی به دنبال
ندارد.


او در ادامه می‌افزاید: والدین باید علاقه‌مندی‌ها و زمینه‌های رشد و پیشرفت فرزندان را بیابند و در همان راستا آنها را یاری کرده و امکانات قدم گذاشتن در راه مناسب را برای آنها فراهم کنند چون در این صورت فرزندان در هر گروه سنی بدون نیاز به اجبار یا حتی یادآوری و تذکر، خودشان در تابستان و زمستان به مطالعه و افزایش معلومات خواهند پرداخت.
ولدخانی توصیه می‌کند: اگر کسب معلومات، درسی و آکادمیک باشد خیلی بهتر است و مطالعات پراکنده و متفرقه معمولاً راه به جایی نمی‌برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha