هنوز محققان این بیماری را به‌طور کامل نمی‌شناسند. گرچه سال‌هاست پژوهشگران دلایل ابتلا به آلزایمر و راه‌های درمان آن را مورد بررسی قرار داده‌اند، اما هنوز از دلیل اصلی دچار شدن به زوال عقل بی‌خبرند و از پس درمان این بیماری برنمی‌آیند.

زوال عقل را پس برانید

سلامت نیوز: هنوز محققان این بیماری را به‌طور کامل نمی‌شناسند. گرچه سال‌هاست پژوهشگران دلایل ابتلا به آلزایمر و راه‌های درمان آن را مورد بررسی قرار داده‌اند، اما هنوز از دلیل اصلی دچار شدن به زوال عقل بی‌خبرند و از پس درمان این بیماری برنمی‌آیند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، آلزایمر، یا فراموشی ناشی از زوال عقل، بیماری است که هر 7 دقیقه یک ایرانی را گرفتار خود می‌کند. بیماری درمان‌ناپذیری که به گفته محققان، از ژن‌های شما گرفته تا سبک زندگی و میزان تحصیلاتتان، در مبتلا شدنتان به آن تاثیرگذارند. گرچه هنوز پژوهشگران مهم‌ترین یا اصلی‌ترین عامل ابتلا به آلزایمر را نشناخته‌اند، اما در آخرین بررسی‌هایشان دریافته‌اند که رعایت نکاتی که در ادامه به شما یادآوری می‌کنیم، احتمال ابتلا به این بیماری را تا 35 درصد کاهش می‌دهد. آلزایمر بیماری است که 47 میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند و با رعایت این نکات، می‌توانید احتمال ورودتان به جمع آنها را کاهش دهید.


مراقب گوش‌هایتان باشید
کاهش شنوایی بعد از 55 سالگی با احتمال ابتلا به آلزایمر در ارتباط است. این ادعایی است که پژوهشگران در بررسی‌هایشان آن را اثبات کرده‌اند. به گفته آنها، کاهش شنوایی می‌تواند به کاهش هوش شناختی هم منجر شود و به‌مرور فرد را گرفتار زوال عقل کند. محققان هنوز نمی‌دانند که طرد اجتماعی ناشی از کم‌شنوایی به آسیب مغزی منجر می‌شود، یا اینکه کاهش شنوایی مستقیما بر ساختار مغز افراد تاثیر می‌گذارد و آن را دچار زوال می‌کند.


فشار خونتان را پایین بیاورید
بدون قلب سالم، شما از نعمت داشتن مغز سالم هم بی‌بهره خواهید ماند و اگر فشار خونتان بالا باشد، سلامت قلبتان هم به خطر خواهد افتاد. محققان می‌گویند کسانی که به فشارخون بالا و مشکلات قلبی و عروقی دچار هستند، استرس بیشتری را تجربه می‌کنند و بدنشان توانایی کمتری برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد دارد. به همین دلیل پژوهشگران تصور می‌کنند با تنظیم فشارخون، می‌توان قدم‌های موثری را در حفظ سلامت مغز برداشت.


قند خونتان را کنترل کنید
آمارها حاکی از آن است که بیماران دیابتی بیشتر گرفتار زوال عقل می‌شوند. به همین دلیل محققان تصور می‌کنند با کنترل قند خون می‌توان احتمال ابتلا به فراموشی را کاهش داد. پس تا آنجا که می‌توانید از خوردن خوراکی‌های شیرین پرهیز کنید و مدام سطح قند خونتان را بررسی کنید.


وزن کم کنید
تنها فشارخون بالا و ابتلا به دیابت، زمینه را برای دچار شدن به زوال عقل فراهم نمی‌کند. به عقیده محققان، افراد چاق بیشتر از کسانی که به تناسب اندامشان توجه می‌کنند دچار این بیماری می‌شوند. از سوی دیگر، محققان انجام ورزش‌های هوازی را راهی برای حفظ سلامت مغز می‌دانند و منظم ورزش کردن را به شما توصیه می‌کنند.


سیگار را ترک کنید
سرطان ریه تنها بیماری نیست که با سیگار کشیدن سلامت شما را تهدید می‌کند. زوال عقل یکی دیگر از بیماری‌هایی است که با سیگار کشیدن سراغ شما می‌آید. محققان می‌گویند کسانی که سیگار می‌کشند، قلب بیماری دارند و بیماری‌های قلبی هم زمینه‌ساز ابتلا به آلزایمر هستند.


از روان‌پزشک وقت بگیرید
اگر امیدتان به زندگی کم شده، سخت خوشحال می‌شوید یا دیگر نشانه‌های ابتلا به افسردگی را تجربه می‌کنید، فورا به روان‌پزشک مراجعه کنید. به گفته محققان ابتلا به افسردگی تنها شادی‌های شما را نابود نمی‌کند، بلکه مغزتان را هم از بین می‌برد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که افسرده‌ها بیشتر دچار زوال عقل می‌شوند و اگر دیگر عوامل خطر مرتبط با این بیماری هم در زندگی‌شان وجود داشته باشد، زودتر از آنچه باید حافظه‌شان پاک می‌شود. پس اگر گاهی غم زندگی‌تان را احاطه می‌کند، حتما با یک روانشناس صحبت کنید و اگر میزان اندوه، ترس یا احساس پوچی در زندگی‌تان بیشتر شده، حتما با دارودرمانی روان و البته مغزتان را سالم نگه دارید.


تنها نمانید
تنهایی به مغز آسیب می‌زند. محققان می‌گویند ازدواج موفق یا حتی وقت گذراندن با دوستان صمیمی، به سالم ماندن مغز کمک می‌کند. از نظر آنها کسانی که در میانسالی و پیری، هم‌نشین و هم‌صحبت دارند، مغزشان دیرتر پیر می‌شود و حافظه‌شان هم آسیب کمتری می‌بیند.


رژیم مدیترانه‌ای بگیرید
از نظر محققان، برای سالم نگه داشتن مغزتان، به میزان زیادی سبزی و میوه تازه، و همچنین مصرف غذاهای گیاهی نیاز دارید. طبق بررسی‌های انجام‌شده، پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای، یعنی رژیمی که میزان زیادی روغن‌زیتون، غذای دریایی و سبزیجات برگ‌سبز را در خود جا داده است، در حفظ سلامت مغز و تقویت حافظه موثر است.


زیاد اسفناج نخورید!
یکی از بررسی‌هایی که محققان به‌تازگی انجام داده‌اند، نتیجه عجیبی را اثبات کرده است. در این مطالعه، تاثیر مصرف اسفناج در دچار شدن به زوال عقل اثبات شده است. به گفته محققان اگر سبزیجات حاوی آهن، مثل اسفناج را بیش‌ازاندازه مصرف کنید، فرآیندی شبیه به زنگ‌زدگی در مغزتان اتفاق می‌افتد و احتمال دچار شدنتان به آلزایمر بیشتر می‌شود. البته یادتان نرود که اسفناج خاصیت‌های فراوانی دارد و مصرف به اندازه آن به حفظ سلامتتان کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha