نایب رئیس انجمن توسعه گردشگری سلامت ایران گفت: یک و 2 دهم میلیارد دلار درآمد، سال گذشته از محل گردشگری سلامت عاید کشور شد که این مبلغ با توجه به ظرفیت های موجود حوزه درمان تا هفت میلیارد دلار قابل افزایش است.

درآمد گردشگری سلامت تا 7 میلیارد دلار قابل افزایش است

سلامت نیوز: نایب رئیس انجمن توسعه گردشگری سلامت ایران گفت: یک و 2 دهم میلیارد دلار درآمد، سال گذشته از محل گردشگری سلامت عاید کشور شد که این مبلغ با توجه به ظرفیت های موجود حوزه درمان تا هفت میلیارد دلار قابل افزایش است.

به گزارش سلامت نیز به نقل از  ایرنا، محمد پناهی روز دوشنبه در کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در اراک افزود: گردشگری از اولویت های برنامه ششم و از اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشور است که با رونق حوزه درمانی، امکان بالندگی و توسعه آن وجود دارد.


وی اظهار کرد: ایران به عنوان خاستگاه کهن پزشکی در منطقه آسیای میانه و کشورهای حوزه خلیج فارس در سه بخش کیفیت درمان، قیمت مناسب و طول درمان برای جذب گردشگر از فرصت و ظرفیت مناسبی برخوردار است.


وی گفت: گردشگری سلامت به سه بخش گردشگری پزشکی، گردشگری طبیعت درمانی و تندرستی تقسیم شده که گردشگری پزشکی با قابلیت ارزآوری بالا، موضوعی قابل تامل است.


نایب رئیس انجمن توسعه گردشگری سلامت ایران گفت: 500 هزار تا یک میلیون گردشگر خارجی مسلمان هرساله به عنوان گردشگر زیارتی وارد ایران می شوند که 20 تا 30 درصد این افراد در کنار بهره مندی از مواهب گردشگری، درمان را نیز در برنامه سفر خود لحاظ می کنند بنابراین باید از این ظرفیت با تامین زیرساخت های لازم بهره گرفته شود.


وی اظهار کرد: گردشگران سلامت برای اقامت در تهران باید هزینه سنگینی را متقبل شود اما استان مرکزی به علت مجاورت با تهران و بهره مندی از پزشکان حاذق و کادر درمانی مجرب، ظرفیت بالقوه ای برای جذب گردشگر خارجی در حوزه درمان دارد.

*تملک 24 خانه تاریخی اراک با استفاده از ظرفیت مالکان و دستگاه های اجرایی امکان پذیر است
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز گفت: تملک 24 خانه تاریخی در کلانشهر اراک به تنهایی توسط میراث فرهنگی استان امکان پذیر نیست و باید از ظرفیت مالکان، وراث و دستگاه های اجرایی دولتی بهره گرفت.


عزیز فیلی افزود: ایجاد انگیزه و تشویق مالکان و ورثه با هماهنگی میراث فرهنگی برای تغییر کاربری خانه های تاریخی به هتل، کتابخانه و واحد فرهنگی راهکاری موفق در این زمینه است.


وی اظهار کرد: واحدهای آموزشی عالی در اراک نیز می توانند از این بناها برای مهمانسرا و سالن های مورد نیاز استفاده کنند و دستگاه های دولتی نیز با تملک برخی از این بناهای تاریخی و تبدیل به اقامتگاه، فرهنگسرا و موزه در راستای وظایف حاکمیتی با گرایش فرهنگی اقدام نمایند.


وی درباره تفاهمنامه سه جانبه بین استان های مرکزی، اصفهان و قم در حوزه های فرهنگی، تاریخی و صنایع دستی نیز گفت: نباید این تفاهم نامه جنبه سمبلیک داشته باشد بلکه کمیته های اجرایی مشترک بین استان ها تشکیل تا تبادل فرهنگی و ارتباط بین استان ها محقق شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی هم گفت: با این تفاهم نامه و اتصال سه استان، قلمرو واحد و هم افزایی توانمندی ها در این حوزه محقق خواهد شد.


محمد حسینی اظهار کرد: گرچه همه استان ها در حوزه تاریخ، فرهنگ و طبیعت گردی دارای جایگاه هستند اما برخی استان ها از شاخص های قابل توجه و منحصر به فردی برخوردارند.


وی گفت: در صورت امکان در این تفاهم نامه باید استان اصفهان در حوزه گردشگری، تاریخ و فرهنگی، استان قم در حوزه گردشگری زیارتی و استان مرکزی در حوزه گردشگری طبیعی دیده شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: به سهولت می توان از داشته های فرهنگی، تاریخی و گردشگری اثر بخش و موثر سه استان برای رونق و توسعه این صنعت بهره گرفت.
وی گفت: برگزاری جشنواره های متعدد داخلی و خارجی، نمایشگاه صنایع دستی و سوغات از سه استان می تواند در ارتقاء صنعت گردشگری منطقه عراق عجم موثر باشد.
بیش از 2 هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 850 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha