اوضاع در حوالی نیروگاه و میدان تره‌بار عادی نیست. مردمی که از مرگ دستفروش قمی متأثر و غمگینند در محل حادثه و دیگر اماکن تجمع کرده و خواستار پاسخگویی شهرداری نسبت به حادثه هستند. از آن سو تصاویری از خانواده این دستفروش در فضای مجازی در حال انتشار است که نشان می‌دهد: او دارای سه فرزند کوچک بوده و از راه میوه‌فروشی با وانت در منطقه نیروگاه قم امرار معاش می‌کرده است.

مرگ پرابهام دستفروش قمی؛ چند احتمال و یک پرسش!

سلامت نیوز:اوضاع در حوالی نیروگاه و میدان تره‌بار عادی نیست. مردمی که از مرگ دستفروش قمی متأثر و غمگینند در محل حادثه و دیگر اماکن تجمع کرده و خواستار پاسخگویی شهرداری نسبت به حادثه هستند. از آن سو تصاویری از خانواده این دستفروش در فضای مجازی در حال انتشار است که نشان می‌دهد: او دارای سه فرزند کوچک بوده و از راه میوه‌فروشی با وانت در منطقه نیروگاه قم امرار معاش می‌کرده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  انصاف نیوز، عصر روز شنبه که نخستین بار خبر فوت این دستفروش منتشر شد و نحوه‌ی مرگ با استناد به اظهارات شاهدان عینی، «کوبیدن سر مرد میوه‌فروش به شیشه‌ی ماشین وانت از سوی ماموران سد معبر شهرداری قم» گزارش شد که اعتراض افکار عمومی را برانگیخت.

«علت فوت دستفروش درگیری نبود»

اما نظرات اولیه حول محور درگیری و فوت دستفروش در این سطح باقی نماند و روابط عمومی شهرداری شهر قم هرگونه برخورد فیزیکی ماموران با فرد متوفی را تکذیب کرد و ماجرا را چنین شرح داد: ساعت ۱۹:۳۰، مأموران سد معبر شهرداری به یک راننده وانت میوه‌فروش به خاطر سد معبر تذکر دادند که منجر به واکنش او شد، به طوری که راننده وانت اقدام به شکستن شیشه خودرواش کرد.

بر اساس ادعای شهرداری قم، هیچ برخوردی با این راننده صورت نگرفته و پس از اخذ تعهد بدون هیچ مشکلی راننده وانت از محل دور  شده است، اما پس از مدتی حال او بد شده و سرش به جدول کنار خیابان برخورد کرد که با حضور اورژانس در حالی به بیمارستان الزهرا انتقال یافت که پس از دو ساعت فوت کرد.

در همین حال سامع، معاونت خدمات شهری شهرداری قم که ماموران سد معبر شهرداری به حوزه‌ی فعالیتش مرتبط هستند، در گفت‌وگو با انصاف نیوز، وجود هرگونه درگیری فیزیکی که منجر به فوت دستفروش شود را تکذیب کرد.

فیلم‌های منتشر شده، کوتاه و ضد و نقیض

چندین ساعت پس از حادثه، فیلم‌هایی از تجمع و اعتراض مردم محلی در منطقه نیروگاه، تره‌بار و بلوار شاهد، اظهارنظر برادر متوفی و مهمتر از همه فیلم درگیری مرد دستفروش با مأموران شهرداری در سایت‌ها و کانال‌های خبری منتشر شد. در فیلم‌های یاد شده شهروندان حاضر در محل از «کتک کاری» ماموران با دستفروش خبر دادند که در نهایت دو ساعت بعد منجر به فوت این دستفروش شد. اظهاراتی که برادر متوفی نیز تأیید کرد و در فیلمی تلگرامی این گونه گفت: «مأمورای سد معبر اومدن…هر ماشین هفت هشت نفر توش بودن… یه مشت لات و لوت گردن کلفت استخدام کردن گذاشتن اونجا. تا رسیدن بهش، گفت: چشم میرم. اول شروع کردن به فحش دادن. بعد هولش دادن سرش خورد به جدول…درگیری شد…همسایه‌ها گفتن آقا ماشین رو نبرید. چندبار زدنش.. افتاد زمین. همین‌جا فوت کرد. اورژانس همونجا تو ماشین بهم گفت نفسش درنمیاد..»

فیلم منتشر شده از خود درگیری اگرچه کوتاه است و از میانه‌ی درگیری مأموران با دستفروش را حکایت می‌کند و اول و آخر ماجرا را روایت نمی‌کند، اما اطلاعات جدیدی از حال و هوای درگیری را نشان می‌دهد. در فیلمی که تابناک منتشر کرده، دستفروش از سوی چند مأمور شهرداری محاصره شده، عصبانی و پریشان خاطر است و با مشت به شیشه‌ی وانت می‌کوبد و یکبار تقریبا هول داده می‌شود، اما شواهدی مبنی بر کتک زدن او حداقل در فیلم منتشر شده وجود ندارد. اگرچه در این فیلم مشخص نمی‌شود بر اثر چه  موضوعی، تنش بین مأموران و دستفروش به این سطح رسیده است.

احتمال وجود قتل عمد مطرح نیست

در نهایت همانطور که انتظار می‌رفت، دادستانی قم و پزشکی قانونی، اطلاعات مؤثق‌تری از این حادثه گزارش دادند.

دادستانی قم از تشکیل پرونده قضایی حادثه، احضار و بازجویی پنج مأمور شهرداری مرتبط با درگیری دستفروش قمی خبر داد و عنوان کرد: بازپرس ویژه‌ی قتل از همان لحظات اولیه حادثه در محل حضور یافته و در حال بررسی جزئیات و عوامل دخیل در فوت این دستفروش است.

مهدی کاهه، احتمال قتل عمد را با توجه به بررسی‌های انجام شده را مطرح ندانست و از تحقیقات بیشتری در ارتباط با این موضوع در آینده خبر داد. صدیقی آخا، مدیرکل پزشکی قانونی استان قم نیز در این رابطه گفت: آثار ناشی از نزاع را در بدن متوفی دیده نشده و ظاهرا وی پس از نزاع لفظی با مأموران بر اثر سکته قلبی فوت کرده است؛ اگرچه نتیجه‌ی قطعی پس از حصول نتایج آزمایشات و نمونه‌برداری مشخص می‌شود.

افزایش پدیده‌ی دستفروشی، پیامد چیست؟!

جست‌وجو در اخبار مرتبط با فوت دستفروش در قم، مخاطب را با گزارش‌هایی مرتبط با ازدیاد دستفروشان در این شهر مواجه می‌کند. شغل کاذبی که به گفته‌ی منابع در سال‌های اخیر با عللی مانند رکود اقتصادی، افزایش بیکاری، کاهش قدرت خرید مردم، تغییر الگوی مصرف جامعه به شدت در سطح کشور افزایش یافته در شهرهای زیارتی که پذیرای زایران زیادی از سراسر کشور هستند، در سطحی دیگر گسترش و رواج داشته و این درحالیست که برخورد ضربتی مأموران شهرداری موجب اعتراضات مضاعف مردم به سلب حق امرار معاش و استفاده از فضاهای شهری از سوی شهروندان شده است. گرهی کور و معضلی پیچیده که از یکسو لزوم ساماندهی این دستفروشان در اماکن شلوغ و پرتردد را می‌طلبد و از سوی دیگر، سلب حق اشتغال و کسب درآمد از این راه با وجود معضل‌ بیکاری و مشکلات معیشتی کارگران امکانپذیر به نظر نمی‌رسد.

چند حادثه‌ی درگیری خشن عوامل شهرداری تهران با دستفروشی در اتوبان آزادگان، سیلی زدن زن دستفروش فومنی از سوی مأمور شهرداری و استفاده شوکر در برخورد با زن دستفروش خوزستانی تا به حال مطرح و در اذهان عمومی پررنگ شده‌اند. با این حال پرسش اساسی این است که آیا می‌توان برخوردهای ضربتی مأموران سد معبر و دستفروشان را حداقل از نظر اخلاقی و وجدانی و بدون ورود به ابعاد قانونی آن تأیید کرد؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha