یحیی کمالی‌پور، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: دولت‌ها در توجه کردن به سلامت روان مردم کوتاهی کرده‌اند و نتایجش آسیب‌های اجتماعی است که می‌بینیم.

پایش سراسری سلامت روان لازم است، مثل ریشه‌کنی فلج اطفال

سلامت نیوز: یحیی کمالی‌پور، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: دولت‌ها در توجه کردن به سلامت روان مردم کوتاهی کرده‌اند و نتایجش آسیب‌های اجتماعی است که می‌بینیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، اخبار تلخ حوادث كه در روزهای اخیر مرتبا تكرار شده و با واكنش‌های اجتماعی همراه بود، عكس‌العمل مسئولان را هم به همراه داشته است. یكی از این نمایندگان، محمد كاظمی، نایب‌رییس كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی بود كه از لزوم راهكارهایی برای كنترل و نظارت بر افرادی كه دوره زندان را پشت سر می‌گذارند خبر داد. همچنین یحیی كمالی‌پور، عضو كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، نماینده دیگری است كه تاكید می‌كند باید به ریشه‌یابی این حوادث پرداخت و تنها برخورد قضایی كافی نیست.

گفت‌وگوی یحیی كمالی‌پور، عضو كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با خبرآنلاین را در ادامه بخوانید.

آقای كمالی‌پور، به عنوان عضو كمیسیون حقوقی، اتفاقات اخیر اجتماعی و اخبار قتل و حوادث را دنبال می‌كنید؟

بله این اخبار را دنبال می‌كنم و بسیار متاسفم. هر انسان دارای وجدان وقتی این اخبار را می‌شنود و می‌بیند، اگر عكس‌العمل نشان دهد عجیب است. ما هم مثل خیلی از افراد جامعه هم به دلیل بعد انسانی و هم به دلیل مسئولیتی كه داریم از خشونت‌هایی كه در جامعه شكل می‌گیرد نگران و ناراحت می‌شویم. طبیعی است كه جامعه باید در كنار این مساله از خودش دفاعی داشته باشد و در كنار برخورد فیزیكی و قانونی، مهمترین دفاع جامعه، نگاه فرهنگی است، باید در این زمینه كار فرهنگی كنیم. در كنار نگاه فرهنگی باید اقدامات دیگری هم در نظر بگیریم مانند اقدامات قضایی؛ به عنوان مثال این كه زندانی‌ها بعد از مجازات باید تحت كنترل و نظارت قرار بگیرند. ضمن این كه فكر می‌كنم خیلی خوب است طرحی داشته باشیم كه كودكان همزمان كه به دنیا می‌آیند همزمان با پرونده سجلی، پرونده شخصیتی هم داشته باشند و رشد شخصیتی و سلامت آنها پیگیری شود تا دیگر شاهد مواردی مثل قاتلان آتنا و بنیتا نباشیم كه می‌شد از وقوع آنها پیشگیری كرد. پایش شرایط روحی و روانی افراد بسیار مهم است اما اینها مواردی است كه در كشور ما مورد غفلت واقع شده.

چرا نسبت به این موارد غفلت شده؟

دولت‌ها فارغ از این كه چه گرایش سیاسی داشته‌اند، نتوانسته‌اند در سمت و سو دادن افراد جامعه به سمت سلامت روان موثر باشند، كاستی‌هایی داشته‌اند كه باید جبران شود و اگر جبران نشود آسیب‌های اجتماعی زیادی را در ادامه شاهد خواهیم بود. در حال حاضر به جای توجه به این كه چرا این غفلت‌ها وجود داشته باید تمركزمان را بر این بگذاریم كه حالا باید چه كاری كنیم. وقتی درد را تشخیص بدهیم، درمانش برایمان ساده است.

چه كاری باید انجام دهیم؟

باید به كانون‌های آسیب توجه داشته باشیم و آماری از افرادی كه مرتكب كودك‌آزاری شده‌اند داشته باشیم، باید پرونده شخصیتی این افراد باز باشد تا با كنترل و نظارت آنها دیگر اجازه ندهیم چنین اتفاقاتی بیفتد. برخوردهای قضایی و فیزیكی مسكن‌هایی هستند كه به جامعه تزریق می‌كنیم اما راه حل اصلی برای درمان نیستند و باید به دنبال درمان اصلی باشیم. تا زمانی كه جامعه هدف را شناسایی نكنیم توفیقی نخواهیم داشت و متاسفانه نباید تصور كنیم قتل ستایش و آتنا و بنیتا آخرین مواردی هستند كه اتفاق می‌افتند.

شما به درمان اصلی اشاره می‌كنید، این درمان اصلی چیست؟

از آنجا كه بسیاری از این اتفاقات به این دلیل انجام می‌شود كه افراد دچار اختلال روان هستند، باید سلامت روحی و روانی افراد جامعه را پایش كنیم. ممكن است افراد در سطوح بالا یا پایین اجتماعی هم باشند اما اختلال روانی داشته باشند، باید این پایش درباره همه افراد جامعه صورت بگیرد. اما می‌بینیم آنقدر كه درباره سلامت جسمی توجه و هزینه می‌شود، توجهی به سلامت روانی افراد جامعه نمی‌شود. باید كار ملی در این زمینه انجام شود. همانطور كه برای قطع فلج اطفال، بسیج شدیم و این بیماری را ریشه‌كن كردیم، لازم است پایش سراسری از طرف وزارت بهداشت در این زمینه انجام شود و به درمان اختلالات روانی افراد جامعه و رساندن آنها به وضعیت مطلوب سلامت روانی اقدام هماهنگ انجام شود. وقتی این كار انجام شود، می‌توان كانون‌های هدف را شناسایی كرد و برای پیشگیری از مخاطرات اقدام كرد. این كار در كشور ما شدنی است و فقط نیازمند جدی گرفتن این مساله و همت برای انجام آن هستیم.

ممكن است گفته شود این كار هزینه‌بر است.

همانطور كه در موارد دیگر هزینه پرداخت می‌كنیم، در این مورد هم باید هزینه بپردازیم. خودتان ببینید آثار روحی و روانی قتل‌ها و آزارهایی كه در جامعه اتفاق افتاده چقدر زیاد است، همین شوكی كه به خانواده‌ها وارد شده را اگر بخواهیم تبدیل به ارزش ریالی كنیم شاید قابل مقایسه با بودجه‌ای كه برای پیشگیری لازم داریم نباشد. دولت باید شرایطی را فراهم و برای این منظور مراكزی را تعیین كند كه افراد به صورت رایگان بروند تست شخصیت و سلامت روان بدهند و مشاوره‌های لازم را بگیرند، حتی می‌توان از بسیاری نیروهای داوطلب و انجمن‌های مردم‌نهاد در این زمینه كمك گرفت كه هزینه‌های زیادی هم به تحمیل نشود.

این روزها لایحه حمایت از كودكان و نوجوانان در دستور كار قرار گرفته، چقدر امیدوارید این لایحه به تصویب برسد؟

در مجلس قطعا تصویب می‌شود ولی درباره شورای نگهبان نمی‌توانم پاسخ مشخصی بدهم. باید صبر كنیم ببینیم نظرشان چیست ولی امیدوار هستیم شورای نگهبان هم این مورد را كه از ضروریات جامعه است تصویب كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha