مدیرکل توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور گفت: بر اساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و قانون اصلاح موادی از خدمت نظام وظیفه عمومی، مشمول دارای فرد معلول در خانواده با شرایط و ضوابطی می تواند از معافیت خدمت نظام وظیفه عمومی برخوردار شود.

شرایط معافیت از سربازی اعضای خانواده های دارای معلول

سلامت نیوز:  مدیرکل توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور گفت: بر اساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و قانون اصلاح موادی از خدمت نظام وظیفه عمومی، مشمول دارای فرد معلول در خانواده با شرایط و ضوابطی می تواند از معافیت خدمت نظام وظیفه عمومی برخوردار شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،افروز صفاری فرد افزود: هر چند شرایط معافیت از سربازی فرد دارای عضو خانواده معلول سال هاست که اعلام شده اما اغلب مردم از این قوانین اطلاعی ندارند و در مواردی، زمانی متوجه مشمولیت معافیت می شوند که فقط دو ماه از سربازی آنان باقی مانده است.


وی با اشاره به قانون افراد برخوردار از امتیاز معافیت خدمت سربازی ، خاطرنشان کرد: اگر یکی از فرزندان پدر ومادری که معلول باشند یعنی پدر یا مادر معلول شدید یا خیلی شدید باشند می تواند از معافیت خدمت سربازی استفاده کند.البته اگر پدر و مادر بالای 70 سال داشته باشند و ناتوانی آنها ناشی از کهولت سن باشد شامل این بند نمی شوند و نیروی انتظامی طبق مقررات برای آنها تصمیم گیری می کند.انتخاب فرزند برای معافیت نیز بر عهده پدر و مادر است.


مدیرکل توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: همچنین یکی از فرزندان خانواده هایی که دو فرزند معلول شدید یا خیلی شدید یا اینکه دارای همسر معلول شدید یا خیلی شدید یا افرادی که حداقل یک فرزند معلول شدید یا خیلی شدید داشته باشند، می توانند از معافیت سربازی استفاده کنند.


صفاری فرد گفت: تک پسر خانواده ای که حداقل سه فرزند دختر داشته باشد و پدر یا مادر ، مددجوی بهزیستی باشند نیز می تواند از این معافیت استفاده کند البته اعضای معلول خانواده که به واسطه آنها مشمول معاف می شود باید در خانواده نگهداری شوند و در صورتی که در مرکز یا محلی دیگر نگهداری شوند معافیت شامل حال مشمول نمی شود.

**فرد چگونه می تواند برای معافیت اقدام کند؟
مدیرکل توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: در صورتیکه فردی دارای یکی از شرایط بالا باشد می تواند به بهزیستی شهرستان محل سکونت خود مراجعه و درخواست خود را ارائه کند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.
صفاری فرد درباره چگونگی فرآیند رسیدگی به درخواست ها، گفت: پس از ارائه درخواست معافیت از سوی فرد به اداره بهزیستی شهرستان و در صورت واجد شرایط بودن وی ،مستندات مربوطه به بهزیستی استان ارسال شده و در شورای معافیت بهزیستی معلولیت فرد بررسی خواهد شد و در صورت تایید به اداره وظیفه عمومی استان معرفی می شود.


به گزارش  صفاری فرد در پاسخ به این سئوال که شدت معلولیت معلول برای رسیدگی به تقاضای معافیت چه اندازه باید باشد، افزود: در مورد اعضای معلول خانواده که معلولیت ذهنی داشته باشند پرونده معلول ذهنی متوسط هم مورد بررسی برای معافیت قرار می گیرد ولی در مورد معلولیت های دیگر حتما باید شدت معلولیت شدید وخیلی شدید باشد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha