چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
کد خبر: 221314

پزشکیان با اشاره به این‌که «نظام ارجاع و سطح بندی ، راهنمایان بالینی و پزشک خانواده در قانون آمده است»، تاکید کرد: خود دکتر هاشمی هم راهی جز اجرای قانون ندارد و شاید کم توجهی به این مسائل موجب ایجاد مشکلاتی شد؛ بنابراین راهی جز طی مسیر قانون وجود ندارد و هر حرکتی خلاف جهت قانون، سیستم بهداشت و درمان کشور را به قهقرا خواهد برد و دستاوردها را نابود می‌کند.

پزشکیان: دکتر هاشمی راهی جز اجرای قانون ندارد

سلامت نیوز:نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «دکتر هاشمی تنها کسی است که می تواند برنامه‌های وزارت بهداشت را به جلو ببرد»، گفت: من معتقدم ادامه کاری که دکتر هاشمی شروع کرده، با وجود همه چالش های موجود فقط از عهده خودش برمی آید وهیچ کس نمی‌تواند بسادگی این کاررا بسامان برساند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، مسعود پزشکیان افزود: دلیل آن هم این است که خود دکتر هاشمی در جریان همه نقاط ضعف و قوت طرح تحول سلامت است و آن را تا اینجا رسانده و اگرهر کسی جزخودش بخواهد آن را ادامه دهد، ممکن است کل طرح را با شکست مواجه کند و نارضایتی های شدید مردم را در پی خواهد داشت و مشکلات را بیشتر می کند.

وی با اشاره به این‌که «حضور دکترهاشمی می تواند اجرای قانون و حرکت در مسیر قانون را هموارتر کند»، گفت: ما با حضور ایشان و کارشناسان قانون را مصوب کردیم و اگر به قانون عمل شود، هر چند چالش هایی برای دکتر هاشمی به وجود خواهد آمد ، اما مشکلات موجود را از سر راه او بر می دارد و غیر از ایشان هر کسی بیاید، از عهده اجرای طرح بر نخواهد آمد.

وی تاکید کرد: اگر اجرای قانون برنامه ششم مبنای حرکت دکتر هاشمی باشد، قطعا موفق خواهد شد، هر چند در عمل با چالش هایی مواجه است، اما چون خود ایشان حضور داشته و در جریان برنامه ها و طرح ها هست و نقاط قوت و ضعف را می شناسد، بهتر می تواند مدیریت کند.

وی با اشاره به این‌که  «نظام ارجاع و سطح بندی ، راهنمایان بالینی و پزشک خانواده در قانون آمده است»، تاکید کرد: خود دکتر هاشمی هم راهی جز اجرای قانون ندارد و شاید کم توجهی به این مسائل موجب ایجاد مشکلاتی شد؛ بنابراین راهی جز طی مسیر قانون وجود ندارد و هر حرکتی خلاف جهت قانون، سیستم بهداشت و درمان کشور را به قهقرا خواهد برد و دستاوردها را نابود می‌کند. 

نائب رئیس مجلس با اشاره به این‌که «دکتر هاشمی وزیری است که شاید بتوانم بگویم بیشتر از وزرای دیگر برای کار وقت گذاشت و بیشتر وقت خود را  در شهرستان ها  و سرکشی به وضعیت بهداشت و درمان مردم گذراند»، افزود: جایی که مشکل به وجود آمد، همان جاهایی است که قانون اجرا نشده است. طبق قانون سیاستگذار وزارت بهداشت است، اگر در چارچوب قانون حرکت شود، هیچ سازمان بیمه گر و هیچ ارائه کننده خدمتی  چه در بخش خصوصی و دولتی وچه خیریه نمی تواند خارج از سیاستگذاری وزارت بهداشت حرکت کند.

وی با تاکید مجدد بر اجرای قانون تجمیع بیمه ها اظهار داشت: راه دیگری برای ارائه خدمت مطلوب جز تجمیع منابع وجود ندارد. ما باید منابع را جمع کنیم و بر اساس منابع سرویس خدمت تعریف کنیم . هر انسانی که هزینه درست کند اما از پول جیبش خبر نداشته باشد و نداند چقدر باید خرج کند، طرف مقابل را که پرداخت کننده است، به ورشکستگی می کشاند. در نتیجه کسی که می خواهد هزینه تعریف کند، اول باید بداند چه مقدار پول دارد و چه خدماتی را می تواند بخرد.

وی با اشاره به تصور اشتباهی که برخی می‌گویند خریدار و فروشنده باید  جدا باشند، تصریح کرد: این موضوع در ارائه خدمت است،  ولی وزارت بهداشت و درمان سیاستگذاراست ، ارائه  کننده خدمت نیست. تنظیم کننده بازاراست و این چیزی است که گاهی در دولت هم هنگام تصمیم گیری آن را اشتباه می گیرند و به خاطر همین مشکلاتی پیش آمده است. نمی شود پول دست کسی دیگر باشد و وزارت بهداشت پاسخگو باشد، ضمن اینکه اگر می خواهیم منابع هم  مدیریت شود، باید  نظام ارجاع و سطح بندی و پزشک خانواده و ... بر اساس قانون  بدرستی اجرا شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha