چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷

براساس ماده ۱۵ تعدادی مرکز ترک اعتیاد به منظور مراجعه اختیاری زنان معتاد، دایر شده است و افراد می‌توانند به منظور بهبود، بدون حکم قانونی از خدمات آن استفاده کنند‌. همچنین دو مرکز به‌طور مجزا مختص زنان معتاد باردار در حال فعالیت است که یک شعبه آن در منطقه مرزداران دایر شده است‌.

بی توجهی به زنان معتاد

سلامت نیوز:ظرف چند ماه اخیر بحث افزایش ساخت کمپ‌های ترک اعتیاد بار دیگر به کرات مطرح شده و اینکه برای زنان باید بیش از اینها کمپ ترک اعتیاد ایجاد کرد، محور اصلی این اظهارنظرها بوده است‌.

به گزارش سلامت نیوز، جهان صنعت نوشت: این در حالی است که همین چند ماه گذشته چند کمپ ترک اعتیاد مربوط به زنان را تعطیل کردند و برای زنان آسیب‌دیده هم جز یکی دو مرکز دی‌سی‌آی و ترک اعتیاد فاقد امکانات که می‌توانند در آنجا حضور موقت داشته باشند، سامان‌سرا و مددکاری خاصی انجام نشده است‌. در واقع اعتیاد زنان که به گفته مسوولان روزبه‌روز در حال افزایش است، در کانون کمترین توجهات برای کنترل و کمک به آنها قرار گرفته و دیدگاه‌های همه در این سطح بوده که باید مراکز ترک اعتیاد افزایش یابد‌.

اما کسی نمی‌پرسد خب پس از افزایش، جامعه با اینها چطور برخورد می‌کند و از لزوم آموزش و ایجاد شغل به‌خصوص برای روسپیان معتادی که تعدادشان هم کم نیست، صحبتی نمی‌کنند و هنوز هم مردان به دلیل تعداد بالای معتادان، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند‌.

اما در همین خصوص پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان تعطیل شدن کمپ شفق به میزان عنوان کرد: شفق کمپی کاملا مردانه است که تنها براساس ضرورت، برای یک دوره به مرکز نگهداری زنان معتاد تبدیل شد و بعد از آن دیگر امکان پذیرش زنان معتاد در آن وجود نداشته و درحال حاضر کاملا مردانه است‌. افشار اما توضیح داد کمپ‌های دیگری برای زنان به تازگی با محدودیت‌هایی برای پذیرش ایجاد شده است‌.

«بر این اساس به منظور کمک به درمان و ترک اعتیاد در زنان، دو مرکز با ظرفیت ۶۰ نفر دایر شده است که صرفا در آن زنان معتاد متجاهر با حکم قانونی پذیرش می‌شوند و ارائه خدمات درمانی به زنان معتاد فاقد حکم، در این مراکز مخالف قانون است.»


سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر خاطرنشان کرد: براساس ماده ۱۵ تعدادی مرکز ترک اعتیاد به منظور مراجعه اختیاری زنان معتاد، دایر شده است و افراد می‌توانند به منظور بهبود، بدون حکم قانونی از خدمات آن استفاده کنند‌. همچنین دو مرکز به‌طور مجزا مختص زنان معتاد باردار در حال فعالیت است که یک شعبه آن در منطقه مرزداران دایر شده است‌. 


برای نوزادانی که از مادران معتاد به دنیا می‌آیند، چه کاری انجام شده پرویز افشار همچنین درخصوص ارائه خدمات به نوزادان متولد‌شده از مادران معتاد گفت: چندین بیمارستان و مرکز ترک اعتیاد مختص درمان اعتیاد نوزادان و کودکان معتاد در حال فعالیت است و نوزادان تازه‌متولدشده از مادران معتاد را تحت درمان قرار می‌دهد چراکه درمان اعتیاد در این نوزادان با مراقبت‌های خاص و سم‌زدایی تدریجی امکان‌پذیر است و در برخی شرایط نیاز به آی‌سی‌یو در روند درمان احساس می‌شود، بنابراین کلیه امکانات جهت هدایت جامعه به سمت کاهش اعتیاد فراهم شده است‌. 


او یادآور شد: تمام خدمات کمپ‌های ترک اعتیاد تنها منجر به کاهش آسیب و افزایش سطح درمان می‌شود اما معتقدیم که باید جامعه به سوی فعالیت‌های پیشگیرانه و آموزش هدایت شود و با توسعه این خدمات و فعالیت‌های پیشگیرانه اولیه، آسیب‌ها را در دل خود کلونی‌های معتادان حل کرده و پاسخ‌های مناسبی به آنها ارائه دهیم‌. 


سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر اذعان کرد: در راستای حمایت از زنان معتاد، باید شرایط نگهداری این افراد در شنتر‌ها (مراکز خدمات سرپایی) طی شب و وی‌آی‌پی‌ها طی روز فراهم شود و آنها را به سمت و سوی زندگی بهتر و امید هدایت کنیم تا در روند درمان به نتایج بهتری رسید‌. 


فعلا با این توضیحات افشار دو، سه مرکز برای ترک اعتیاد زنان آن هم فقط معتادان متجاهر به تازگی ایجاد شده ولی مسلما پاسخگوی بهبود وضعیت همه زنان معتاد با درجه‌های پایین‌تر نیست و هیچ برنامه مددکاری و آموزشی و ساختارمند دیگری برای باقی معتادان زن و مراکزی با امکانات بیشتر برای آنها در نظر گرفته نشده و این چرخه افزایش زنان معتاد همچنان ادامه دارد‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha