پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹

اقدام دولت در ارایه لایحه حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه تصمیم درست و تاثیرگذاری است.

موافقان و مخالفان حذف طلاق از شناسنامه

سلامت نیوز:طرح حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان این روزها بر سر زبان بسیاری از مسئولان و مردم افتاده است. برخی مسئولان و حقوقدانان نیز نظرات خود را در این زمینه گفته‌اند که در این‌جا به برخی از نظرات موافق و مخالف آنها می‌پردازیم.

موافقان


به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت: حمید درخشان‌نیا جزو اولین نفراتی بود که درباره این طرح به رسانه‌ها خبر داد و می‌توان وی را به‌عنوان یکی از موافقان طرح دانست. حمید درخشان‌نیا، رئیس سازمان ثبت احوال کشور درباره حذف طلاق از شناسنامه بانوان گفته است: در زمینه حذف عنوان طلاق از شناسنامه محدودیت قانونی وجود دارد و ما برای رفع آن پیشنهاداتی را به مجلس ارایه داده‌ایم. این طرح یک‌بار در گذشته در مجلس مطرح شد که از سوی نمایندگان با رأی منفی مواجه شد. در حال حاضر امکان حذف واژه طلاق تنها از شناسنامه زنانی وجود دارد که دوشیزه هستند، ولی در صورت تصویب این طرح در مجلس این امکان برای سایر زنان مطلقه نیز فراهم می‌شود.


سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز یکی از موافقان این طرح است و دراین‌باره گفته است: اقدام دولت در ارایه لایحه حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه تصمیم درست و تاثیرگذاری است. حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه به منزله کتمان ازدواج نیست و این امکان وجود دارد تا در صورت لزوم از ثبت احوال استعلام صورت گیرد. دولت در صدد ارایه لایحه‌ای است که زمانی که ازدواج منجر به طلاق شد، واژه طلاق از شناسنامه حذف شود تا درج طلاق در شناسنامه، اثرات منفی را بر زنان باقی نگذارد و این قشر از جامعه بتوانند به زندگی عادی خود برگردند و دچار آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی نشوند. زنان بعد از طلاق به همسر قبلی خود تعلق ندارند لذا لزومی برای ذکر نام همسر در شناسنامه آنها وجود ندارد؛ بر این اساس می‌توان با اتخاذ تدابیری واژه طلاق از شناسنامه حذف شود.


محمدحسین نیکوکلام، قاضی بازنشسته دادگاه خانواده با بیان این‌كه این عمل قطعا تقلب محسوب نمی‌شود، گفت: کسانی که دوشیزه هستند و طلاق گرفته‌اند، می‌توانند با مراجعه به دفترخانه‌ای که طلاقشان در آن‌جا ثبت شده نامه‌ای بگیرند برای ثبت احوال و در آن‌جا واژه طلاق از شناسنامه حذف خواهد شد. وی همچنین در ادامه افزود: به نظر می‌رسد طرحی که در حال حاضر در حال تدوین است، در راستای حمایت از بانوان مطلقه است و یک گام رو به جلو محسوب می‌شود. درواقع به هر دلیلی که این افراد در زندگی گذشته خود شکست خورده‌اند، با تصویب این طرح می‌توانند شرایط مناسب‌تری برای ازدواج مجدد فراهم آورند. البته اگر به همسر دوم خود این مسأله را نگویند، اقدام آنها تحت عنوان تقلب و فریب محسوب می‌شود که هم بار اخلاقی دارد و هم بار قانونی.


مخالفان


محمود سالارکیا، حقوقدان و معاون سابق دادستان تهران نیز درباره این طرح نظر متفاوتی دارد و با این‌که در حمایت از زنان مطلقه صحبت کرده است، اما می‌توان وی را یکی از مخالفان دانست. سالارکیا اعتقاد دارد: طرح حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه اگر چه برای صیانت از حقوق زنان تدوین شده است ولی ممکن است موجب کتمان حقیقت هنگام ازدواج دوم شود. هر اقدامی مسلماً با یکسری معایب و مزایا همراه است از آن‌جا که متاسفانه ما با آمار بالای طلاق در کشور روبه‌رو هستیم و حتی بسیاری از عقدها قبل از شروع زندگی مشترک به طلاق منجر می‌شوند. درواقع این طرح نیز به همین منظور تدوین شده تا خانم‌هایی که به هر دلیلی طلاق گرفته‌اند، برای ادامه زندگی با مشکلی روبه‌رو نشوند اما یک نقص اساسی نیز وجود دارد و آن کتمان حقیقت است؛ زیرا با اجرای این طرح، زنان مطلقه به راحتی می‌توانند طلاق خود را به هنگام ازدواج دوم از همسرشان پنهان کنند. لذا اگر یک خانم مطلقه چنین رفتاری از خود نشان دهد و همسرش نیز بعدها با این مسأله روبه‌رو شود، مسلماً ادامه زندگی‌شان با مشکل روبه‌رو خواهد شد.


دكتر زهرا داور، استاد حقوق دانشگاه نیز در انتقاد از این پیش‌نویس گفت: نمی‌توانم درک کنم که چنین طرحی تبدیل به قانون شود؛ زیرا در حقوق بحثی تحت عنوان تدلیس داریم؛ تدلیس یعنی عملیاتی برای پنهان‌کردن واقعیت. به نظر من این اقدام یک تدلیس قانونی است. درست است که در عرف جامعه ما زنان مطلقه در معرض برخی خطرات قرار می‌گیرند ولی این دلیلی نمی‌شود که قانونگذار اجازه بدهد که واژه طلاق از شناسنامه این افراد حذف شود زیرا هیچ جنبه حمایتی‌ای در این طرح نیست. این طرح شرایطی فراهم می‌كند تا خانمی ازدواج اولش را مخفی کند و این یعنی نه‌تنها حمایتی از او نشده بلکه شرایط را برای فریب و تدلیس نیز به وجود آورده است.
زهره ارزنی، وکیل و حقوقدان نیز نظر خود را درباره این موضوع گفت: متاسفانه در جامعه نگاه درستی به زنان مطلقه وجود ندارد؛ از این منظر شاید ارایه چنین طرحی یک قدم مثبت تلقی ‌شود ولی نباید این مسأله منجر به این شود که خانمی ازدواج نخست خود را مخفی کند. بعید به نظر می‌رسد اجرای این طرح بتواند به صورت كلی باعث تغییر نگاه به زنان مطلقه شود و تاثیرات ریشه‌ای ایجاد کند. اجرای این طرح نوعی سرپوش گذاشتن بر معضلات موجود است؛ جامعه اگر می‌خواهد تبعیض‌ها و نگرش‌های غلط موجود را از بین ببرد، باید برای نسل‌های جدید فکری بکند؛ به‌عنوان مثال دانش‌آموزان در مقاطع تحصیلی در كنار آموزش دروس تئوریك، درباره واقعیت‌های جامعه هم آموزش ببینند  .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha