پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹

از قدیم هر محله با عنوانی شناخته می‌شد. گذر مستوفی و عودلاجان و کوچه‌های منتهی به بازار تهران، محلی برای تجمع مردم و بازاری‌ها و استراحت ظهرگاهی بود که حال، این محله نیز در حال نابودی است.

تهران دیگر تهران سابق نیست

سلامت نیوز:هیچ چیز سر جایش نیست.در بافت قدیمی تهران برج های بلند ساخته شده و آفتاب گم است. به زبان ساده تر فرهنگ بافت سنتی با ظهور برج های سر به فلک کشیده در حال نابودی است و اكنون تهران شهری است که نمی‌توان تفاوتی میان بافت قدیم و جدیدش پیدا کرد. در میدان بهارستان تهران و در نزدیکی 15 اثر ثبت شده میراثی، برج هایی که خورشید را از این بناها گرفته است، ظهور کرده و حالا نمی دانیم چه فرهنگی متعلق به کدام محله تهران بوده است.

روزی روزگاری گذر مستوفی

به گزارش سلامت نیوز، قانون نوشت: از قدیم هر محله با عنوانی شناخته می‌شد. گذر مستوفی و عودلاجان و کوچه‌های منتهی به بازار تهران، محلی برای تجمع مردم و بازاری‌ها و استراحت ظهرگاهی بود که حال، این محله نیز در حال نابودی است. روزی روزگاری سنگلج  محله‌ای قدیمی و مهم در تهران بود که امروز به پارک شهر تبدیل شده و تقریبا تمام این محله نابود شده است. بهارستان، تهران نو، کامرانیه و محمودیه نام برخی محلات تهران است که امروز کمتر نام و نشانی از فرهنگ آن محلات در زندگی مردم دیده می شود و با روی کار آمدن مدرنیته، سنت جای خود را به آن داده است.این در شرایطی است كه به عقیده كارشناسان ، شهر تهران دیگر شهری سنتی نیست و بافت آن تغییر کرده است. حسن بیادی، نایب رییس سابق شورای شهر تهران در این رابطه با اشاره به اینكه بانک اطلاعاتی از فرهنگ محلات تهران وجود ندارد، می‌گوید: «هیچ بانك جامع اطلاعاتی درباره فرهنگ محلات در دسترس نیست». حسن بیادی در گفت‌و‌گو با «قانون» با بیان اینکه بافت قدیم شهر تهران در حال نابودی است تاكید می‌كند: «متاسفانه با صدور مجوزهای اشتباه، شهر تهران در حال نابودی است و پای برج‌های بلند به محلات قدیمی هم باز شده و این برخلاف طرح جامع تفصیلی شهر تهران است».

جمع‌آوری خودجوش توسط جوانان

اما چندی است مجموعه‌ای كه نام آلونك را برای خود انتخاب كرده، سعی کرده است در کنار فراهم کردن بانکی جامع برای معاملات املاک در تهران، به مشتری‌ها اطلاعاتی درباره فرهنگ محلات نیز ارائه کند. مدیر عامل این موسسه در رابطه با هدف‌شان از جمع‌آوری بانك اطلاعات فرهنگی محلات تهران به «قانون» می‌گوید: «تهران هویت تاریخی و فرهنگی دارد. این هویت سال‌هاست که در قلب محله‌هایش شکل گرفته و البته این محدود به محله‌های قدیمی و دارای بافت تاریخی نیست و محله‌های مدرن نیز هویت خاص خود را پیدا کرده‌اند». علیرضا اشکان در رابطه با تغییر بافت‌ها با تاکید بر اینکه این موضوع بر عرضه و تقاضای املاک در تهران نیز تاثیر گذاشته است اظهارمی‌دارد: «شاید بتوان این ناهمگونی را در میزان نامتعادل عرضه نسبت به تقاضا شناسایی کرد. وقتی در بافت مدرن تقاضا رشد نمی‌کند، به ناچار به سمت بافت سنتی می‌رود و آنجا را در بلندمدت دچار مشکل می‌کند». اشکان معتقد است تهران نیازمند طرح توسعه محله‌ای است که بتواند با نگاهی جامع و مبتنی بر اصول شهرسازی، مفاهیم ارزشمند فرهنگی خودش را منتقل سازد. طبیعی است که در این مدل توسعه نمی‌توان رشد و ارتقای سطح زندگی شهری را متصور نبود ولی این به معنای نادیده گرفتن استوانه‌های تاریخی محله‌های تهران نیز نیست».

بانک ناقص اطلاعات محلات را کامل کردیم

وی در رابطه با بانک اطلاعات شهری در تهران می‌گوید: تاکنون به شکل متمرکز تلاش زیادی برای در اختیار قرار دادن این اطلاعات نشده است. البته در برخی سایت‌های مناطق شهرداری تهران به شکل جداگانه اطلاعاتی درج شده است ولی ما در آلونک تصمیم گرفتیم با برنامه‌ریزی مناسب و دقیق، به تفکیک هر محله از شهر تهران، اطلاعاتی را در اختیار مخاطبان قرار دهیم که برای شناخت بافت شهری و اجتماعی و نیز امکانات لازم برای زندگی موردنیاز است. این اطلاعات در بستر وبسایت و اپلیکیشن، در اختیار شهروندان قرار داده شده است. امکانی که می‌تواند فراتر از قیمت، نوسان نرخ مسکن در محله و حتی نوع زندگی مردم و بافت اجتماعی آن را به تصویر بكشاند تا در انتخاب مخاطب برای محله مورد نظرشان مثمر ثمر واقع شود». وی معتقد است این اقدام او و همکارانش باعث تمایز او از سایر رقبا در این بخش شده است و می‌گوید: «طبیعی است که این اقدام توانسته آلونک را دارای یک ویژگی متمایز کرده و زمینه را برای انتخابی شفاف‌تر برای مردم فراهم کند. اینکه در هر محله‌ای از تهران، اطلاعاتی دقیق در دسترس عموم باشد، امتیاز بسیار خوبی برای آلونک بوده و همچنین توانسته نوع نگاه مشتریان به این مسیر را تغییر دهد. البته که بازخورد بسیار مطلوبی، هم از سوی مشاوران املاک و هم از سوی مردم داشته‌ایم و البته تلاش داریم تا توسعه این مدل را در آلونک با سرعت بیشتری انجام دهیم. در این راستا احتمالا در آینده شاهد رشد تعداد خرید و اجاره و جابه‌جایی‌ها خواهیم بود زیرا مخاطبان می‌فهمند که با چه بودجه‌ای در بافت شهری مطلوب خود می‌توانند صاحب خانه شوند و از دید سرمایه‌گذاری می‌توانند رصدی روی خرید خانه و پیش بینی رشد سرمایه‌ای خود داشته باشند».

فرهنگ نیازمند توجه بیشتر

با وجود اینكه بودجه‌های كلان در سطح معاونت فرهنگی و هنری شهرداری تهران رد و بدل می‌شود، شهرداری تهران در بحث تهیه بانك جامع فرهنگی محلات فعالیت چشمگیری نداشته است. آن‌گونه كه كارشناسان فرهنگی شهرداری می‌گویند، انجام این امر به محلات سپرده شده بود اما توجه زیادی از سوی محلات به این موضوع نشده و این امر مغفول مانده است. به نظر می‌رسد شهردار آینده تهران دركنا ر اداره مدرن شهر تهران باید نگاهی جدی به فرهنگ شهرنشینی در تهران داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha