پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 221474

مطالعات اخیر حاکی از آن است که استفاده از صابون‌های آنتی‌باکتریال در دوران بارداری باعث چاقی کودکان در سال‌های بعد و اختلال رشد آنها می‌شود!

وقتی صابون‌ بلای جان جنین می‌شود!

سلامت نیوز: مطالعات اخیر حاکی از آن است که استفاده از صابون‌های آنتی‌باکتریال در دوران بارداری باعث چاقی کودکان در سال‌های بعد و اختلال رشد آنها می‌شود!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین، تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که نوعی مواد شیمیایی در صابون‌های آنتی‌باکتریال وجود دارند که در صورت استفاده در دوران بارداری علاوه بر این که چاقی کودکان را در سال‌های بعد زندگی به دنبال دارد، در فرآیند رشدی آنها نیز اختلال ایجاد می‌کند.

به گزارش دیلی‌میل، در کودکانی که مادران آنها در دوران بارداری از صابون‌های آنتی‌باکتریال استفاده کرده‌اند، احتمال چاقی زیاد می‌شود. دانشمندان دریافتند که این قبیل صابون‌ها مملو از مواد شیمیایی سمی هستند که قرار گرفتن جنین در معرض آنها می‌تواند خطر چاقی زودرس را به دنبال داشته باشد.

محققان در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام دادند، دریافتند که جنین‌های دختر ۱۱ درصد و جنین‌های پسر ۸ درصد بیشتر مبتلا به چاقی می‌شوند. ماده شیمیایی «تری‌کلوکاربان» (TCC) از طریق جفت و نیز از راه تغذیه با شیر مادر جذب می‌شود.

محققان آزمایشگاه ملی «لارنس لیورمور»، کالیفرنیا معتقدند که قرار گرفتن روزانه در معرض این مواد شیمیایی آسیب‌های جبران‌ناپذیری را در اندام‌های حیاتی جنین به جا می‌گذارد. ماده شیمیایی TCC که در زمینه‌های پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در متابولیسم چربی‌ها اختلال ایجاد کرده و روند تجزیه طبیعی چربی‌های بدن را آهسته می‌کند.

این ماده شیمیایی در دوران رشد خطر جدی را متوجه جنین می‌کند. جنین‌ها داخل رحم نسبت به تغییرات سطح هورمونی حساس‌تر هستند به طوری که ممکن است باعث تغییرات برگشت‌ناپذیری می‌شود.

خطر این مواد شیمیایی در منابع آب‌های آلوده و محیط‌های آلوده زندگی نیز وجود دارد. چنانچه جنین در معرض این مواد قرار گیرد، اندام‌ها و مکانیسم‌های محافظتی در جنین در حال رشد دچار آسیب‌های برگشت‌ناپذیر می‌شود.

محققان در مغز جنین‌هایی که در معرض مواد TCC بوده‌اند، مقادیر بالایی از این مواد شیمیایی را یافتند که رشد اندام‌ها را مختل می‌کند. اسکن‌های تهیه شده نشان داده است که این مواد شیمیایی در قلب و قسمت‌های چاق بدن تجمع می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha