شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 221561

بارداری دوقلوها پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. غذای مناسب و کافی خوردن، ورزش ملایم و سبک انجام دادن، نوشیدن مایعات کافی، دریافت حمایت اطرافیان و دوستان و ... همگی نیاز است.

مادرانی که بارشان دوقلو است

سلامت نیوز: بارداری دوقلوها پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. غذای مناسب و کافی خوردن، ورزش ملایم و سبک انجام دادن، نوشیدن مایعات کافی، دریافت حمایت اطرافیان و دوستان و ... همگی نیاز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، بارداری دوقلوها پر از هیجان است، اما در کنار تمام هیجانات باید در نظر داشته باشید که مراقبت‌ها و توجهات ویژه در دوران بارداری نیاز است.

بارداری دوقلوها پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد.

غذای مناسب و کافی خوردن، ورزش ملایم و سبک انجام دادن، نوشیدن مایعات کافی، دریافت حمایت اطرافیان و دوستان و... همگی نیاز است.
تغذیه مناسب برای خانم‌هایی که دوقلو باردارند

اینکه دوقلو باردار باشید، دلیل نمی‌شود که دو برابر غذا بخورید، ولی طبیعی است که در مقایسه با خانم‌هایی که یک قلو دارند،‌ بیشتر وزن اضافه کنید.

هدف اصلی از تغذیه مناسب این است که یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. میوه و سبزیجات کافی، غلات و لبنیات کمک می‌کنند که زن باردار دچار یبوست نشود.

تا جایی که ممکن است از میوه‌‌های تازه استفاده گردد. ماست کم چرب، شیر و پنیر کم چرب مصرف شود. از خوردن فست‌فود و مواد غذایی فرآوری شده پرهیز شود.

خانم‌هایی که دوقلو باردارند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به کم‌خونی هستند و باید حتماً آزمایش خون از آنها گرفته شود تا در صورت نیاز از مکمل آهن نیز استفاده گردد.

در صورت کم‌خونی، از گوشت قرمز، سبزیجات برگدار سبز، لوبیا و غلات صبحانه بیشتر استفاده شود.

فعالیت فیزیکی در دوران بارداری، وقتی دوقلو باردارید!

شما باید ورزش‌های سبک و نرم انجام دهید؛ ورزش‌ها و نرمش‌هایی که کمک می‌کنند عضلات‌تان در این دوران کمتر دچار گرفتگی و درد شوند.

ورزش‌ها نباید روی مفاصل‌تان فشار زیاد وارد کنند، مثلا شنا کردن،‌ پیاده‌روی، یوگا و حتی پیلاتس برای شما مفیدند.

برخی از ورزش‌های لگنی که روی سطح زمین به حالت نشسته انجام می‌دهید اگر به صورت هر روز و مداوم انجام شود نیز به شما کمک می‌کند تا هم خودتان و هم دوقلوها در وضعیت نرمال باشند.

این وضعیت برای بعد از زایمان نیز مناسب است. اگر قبل از این بارداری، بارداری دیگری داشته‌اید که زایمان‌تان از نوع سزارین بوده حتما عضلات لگن شما کمی ضعیف شده‌اند و لازم است که آنها را نیز تقویت کنید.


برخی نکات مهم برای بارداری‌های دوقلویی

معمولا بارداری دوقلویی در خانواده‌ها بیشتر جنبه ژنتیکی دارد. داروهایی که به باروری کمک می‌کنند نیز در این زمینه بسیار موثر هستند، زیرا باعث ترشح تخمک بیشتری می‌شوند.

 خانم‌هایی که دو قلو باردارند نیاز به ویتامین‌ها و املاح بیشتری دارند، خصوصا که احتمال بروز کم‌خونی در آنها بیشتر است.

 خانم‌هایی که دو قلو باردارند، به دلیل افزایش بیشتر وزن، بیشتر از بارداری معمولی احساس ناراحتی می‌کنند. بنابراین باید بیشتر استراحت کنند تا پاهای‌شان خیلی ورم نکنند و از میزان درد آنها کم شود.

 خانم‌هایی که دوقلو باردارند، بیشتر در معرض خطر زایمان زود به هنگام هستند، حتی خطر پارگی کیسه آب نیز در آنها بیشتر است. فشارخون بالا، دیابت، رشد ناکافی جنین و.... همگی از مواردی است که برای بارداری دوقلویی بیشتر ممکن است ایجاد شود.

 بیشتر آب بنوشید: مرطوب نگاه داشتن بدن در این دوران اهمیت ویژه‌ای دارد، مخصوصا شما که دوقلو حامله‌اید. سعی کنید همواره یک بطری آب به همراه داشته باشید تا اصلا احساس تشنگی نکنید.

به طور مرتب به پزشک متخصص مراجعه کنید

چکاپ‌های خود را مرتب دنبال کنید تا اطمینان پیدا کنید همه چیز طبق روال پیش می‌رود و هیچ مشکلی پیش نیامده است.
هر روز ویتامین‌های خود را مصرف کنید

پزشک شما مصرف برخی ویتامین‌ها را به شما توصیه می‌کند. طبق دستور پزشک‌تان هر روز آنها را مصرف کنید.

نسبت به مصرف فولیک اسید اصلا کم توجه نباشید. فولیک اسید برای سلامت جنین و مادر لازم است. به تداخل دارویی داروهایی که مصرف می‌کنید نیز توجه نمایید.

اگر مجبور به مصرف داروی خاصی هستید، حتما با پزشک‌تان در میان بگذارید.


دردهای لگن و کمر را مدیریت و کنترل کنید

در بارداری دوقلویی این دردها شایع‌تر هستند. اگر درد در این نواحی شدید است به پزشک بگویید. ممکن است نیاز به فیزیوتراپی داشته باشید.


فشارخون‌تان را مرتب چک کنید

پری‌اکلامپسیا در بارداری‌های دوقلویی بسیار شایع است. افزایش ناگهانی فشارخون در بارداری می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بار آورد، پس همواره میزان فشارخون خود را کنترل کنید.

سردردهای شدید و یکباره می‌توانند از نشانه‌های افزایش‌ فشارخون باشند.

به طور کلی بارداری‌های دوقلویی و چند قلویی ممکن است خطرات جدی‌تری در مقایسه با بارداری‌های تک قلویی به همراه داشته باشند و مادر و جنین را در شرایط ویژه قرار دهند.

ژنتیک، سبک زندگی و شیوه زایمان‌های قبلی همگی نقش مهم و تعیین کننده‌ای دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha