شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 221572

یک متخصص بیماری‌های کودکان با اشاره به علت بروز آلرژی در کودکان گفت: اضافه‌کردن موادغذایی آلرژی‌زا به برنامه‌غذایی کودکان، خطر ابتلا به تمامی انواع آلرژی‌های‌غذایی را کاهش نمی‌دهد.

علت بروز آلرژی در کودکان

سلامت نیوز:یک متخصص بیماری‌های کودکان با اشاره به علت بروز آلرژی در کودکان گفت: اضافه‌کردن موادغذایی آلرژی‌زا به برنامه‌غذایی کودکان، خطر ابتلا به تمامی انواع آلرژی‌های‌غذایی را کاهش نمی‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،آزاده فهیمیان ، با اشاره به اینکه آلرژی غذایی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه حمله‌هایی را در واکنش به پروتئین‌های بی‌ضرری که در بعضی از غذاها وجود دارند، آغاز می کند، گفت: این وضعیت می‌تواند منجر به نشانه‌هایی مانند کهیر، اگزما، احساس خارش در دهان، تهوع و استفراغ و در موارد شدید، شوک آنافیلاکتیک شود که ممکن است با خطر مرگ همراه باشد.

وی با اشاره به نتایج آخرین پژوهش های انجام شده در این باره، گفت: کودکانی که در دوره  سنی4-11 ماهگی با بادام زمینی و بین 4-6 ماهگی با تخم مرغ تغذیه شده اند، درآینده با خطر کمتر ابتلا به آلرژی نسبت به این مواد غذایی روبه رو می شوند.

فهیمیان گفت: بر اساس پژوهش های انجام شده در امریکا، شیر گاو، سویا، گندم، ماهی، صدف، بادام زمینی و مغزهای مغذی درختی و دانه‌های خوراکی، عامل حدود 90درصد از تمامی واکنش‌های آلرژیک نسبت به مواد غذایی هستند.

این متخصص بیماری های کودکان یادآور شد: شروع چنین آلرژی‌هایی عموماً از دوران کودکی است. تعدادی از بررسی‌ها بیانگر آن هستند که قرارگرفتن در معرض موادغذایی آلرژی‌زا از ابتدای کودکی، ممکن است خطر ابتلا به آلرژی به این موادغذایی درآینده و بزرگسالی آنها را به‌شکل چشمگیری کاهش دهد.

وی اضافه کرد: هرچند دستورالعمل‌هایی که در حال حاضر برای تغذیه  شیرخواران ارائه می‌شوند، دیگر به والدین توصیه نمی‌کنند که روبه‌رو شدن کودکانشان با موادغذایی آلرژی‌زا را به تعویق بیندازند، اما درعین‌حال آشناکردن کودک از سن پایین با این غذاها نیز توصیه نمی‌شود.

فهیمیان در خصوص دانستنی‌های بیشتر در مورد حساسیت‌های غذایی کودکان گفت: بررسی‌ها نوعی وابستگی بین سنی که کودک برای اولین‌بار در معرض موادغذایی آلرژی‌زا قرارمی‌گیرد از یکسو و ایجاد آلرژی‌های غذایی در آینده ازسوی دیگر را نشان می‌دهند.

وی گفت: اضافه کردن تخم مرغ به برنامهی غذایی شیرخواران 4-6 ماهه، خطر ابتلا به آلرژی به تخم مرغ را به میزان 40 درصد و افزودن بادام زمینی به برنامه‌ غذایی نوزادان 4-11 ماهه، خطر ابتلا به آلرژی به بادام‌زمینی را به میزان 70درصد کاهش می‌دهد.

این متخصص بیماری های کودکان با اشاره به اینکه سنی که کودک برای اولین‌بار درمعرض گلوتن قرارمی‌گیرد، تأثیری بر خطر ابتلا به عدم تحمل گلوتن بیماری سلیاک ندارد، خاطر نشان کرد: سن مواجهه با گلوتن هیچ ارتباطی با پیشگیری از بیماری سلیاک که نوعی آلرژی غذایی متفاوت با آلرژی نسبت به تخم‌مرغ و بادام‌زمینی است، ندارد. در واقع اضافه‌کردن موادغذایی آلرژی‌زا به برنامه‌غذایی کودکان، خطر ابتلا به تمامی انواع آلرژی‌های‌غذایی را کاهش نمی‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha