یک جامعه شناس بر ضرورت افزایش سن کیفری دختران تاکید کرد و گفت: سن کیفری برای دختران 9 سال و برای پسران 15 سال است. این سن باید افزایش پیدا کند. 9 سالگی برای سن تکلیف یک دختر سن مناسبی است، اما برای سن اجتماعی بسیار پایین است.

آمارهای بحرانی از ازدواج دختران زیر13سال

سلامت نیوز:یک جامعه شناس بر ضرورت افزایش سن کیفری دختران تاکید کرد و گفت: سن کیفری برای دختران 9 سال و برای پسران 15 سال است. این سن باید افزایش پیدا کند. 9 سالگی برای سن تکلیف یک دختر سن مناسبی است، اما برای سن اجتماعی بسیار پایین است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،لیلا ارشد، درباره کاهش سن ازدواج در دختران گفت: ایران در سال 72 به کنوانسیون حمایت از کودک پیوست، کنوانسیون حمایت از کودک 18 سال را پایان کودکی می شناسد. اما جالب توجه این است که  طی چندسال اخیر سن ازدواج دختران در ایران  به 13 سال رسیده است و این آمار نگران کننده است.

ارشد در ادامه با توجه به سن کیفری کودکان گفت: سن کیفری برای دختران 9 سال و برای پسران 15 سال است. این سن باید افزایش پیدا کند. 9 سالگی برای سن تکلیف یک دختر سن مناسبی است، اما برای سن اجتماعی بسیار پایین است.

وی افزود: چطور زمان انتخابات می گوییم سن قانونی برای رای دادن 18 سالگی است ولی به ازدواج که می رسد 13 سال را سن مناسب آن میدانیم؟ دختری که ما در این سن آن را نابالغ می دانیم چطور می تواند یک زندگی را اداره کند؟

این جامعه شناس با توجه به مشکلات بهداشتی که برای دختران در سنین پایین به وجود می آید گفت: آمار ها نشان می دهد بسیاری از دخترانی که در سن پایین ازدواج کرده اند و باردار شده اند، بارداری در سنین پایین باعث به وجود آمدن بسیاری مشکلات برای آن ها شده است. ما نمی توانیم بگوییم دختری، در 13 سالگی ازدواج کند ولی بچه دار نشود.

لیلا ارشد درباره برخی اعتقادات قومیتی در مناطق مرزی ایران افزود: از کودکان و جوانان سرزمینمان که در آینده قرار است این کشور را اداره کنند چه چیزی مهم تر داریم؟ سلامت این کودکان سلامت جامعه را به دنبال دارد. اگر قوانینمان را چند پله از سطح جامعه بالا تر ببریم قطعا این مشکلات حل می شود.قوانین باید پیشرو باشند. هیچ انسانی تغییر ناپذیر نیست. اگر در جامعه آموزش های لازم را بدهیم، اگر فرهنگ سازی کنیم دیگر شاهد چنین رویدادهایی نخواهیم بود. مگر کم هستند دخترانی از همین اقوام که در دانشگاه ها به تحصیل می پردازند؟ پس طرز فکر خانواده ها با فرهنگ سازی درست، قابل تغییر است.

ارشد گفت: بهترین راه فرهنگ سازی رسانه است. اگر صدا و سیما ما با ساخت چنین برنامه هایی در جهت ایجاد فرهنگ حرکت کند، ما در آینده دیگر شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha