شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 221596

برای مردان و زنانی که بتازگی پدر و مادر شده‌اند، محافظت از کودک دلبندشان بویژه هنگام حمام کردن آنها دشوار است و لطیف بودن پوست بدن نوزاد، اغلب شستشوی آنها را سخت می‌کند. بنابراین آشنایی با روش‌هایی که بتواند به شما در حمام کردن نوزادتان کمک کند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

فسقلی‌ها را چگونه حمام کنیم؟

سلامت نیوز: برای مردان و زنانی که بتازگی پدر و مادر شده‌اند، محافظت از کودک دلبندشان بویژه هنگام حمام کردن آنها دشوار است و لطیف بودن پوست بدن نوزاد، اغلب شستشوی آنها را سخت می‌کند. بنابراین آشنایی با روش‌هایی که بتواند به شما در حمام کردن نوزادتان کمک کند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین، پزشکان توصیه می‌کنند تا زمانی که بند ناف نوزاد نیافتاده، از حمام کردن آنها خودداری کنید. بند ناف معمولا یک هفته بعد از تولد از نوزاد جدا می‌شود. در این مدت، به جای حمام کردن نوزاد، بدن او را با اسفنج خیس بشویید.

به گزارش سلامت آنلاین به نقل از webmd، اگر از آن دست والدینی به شمار می‌روید که نوزادان پسر خود را هنگام تولد ختنه کرده‌اید باید تا بهبودی عضو، از حمام کردن او بپرهیزید. نوزاد را هنگام حمام کردن روی یک حوله قرار دهید. ابتدا صورت او را با پارچه نرمی بشویید و به خاطر داشته باشید که از صابون برای شستن صورت استفاده نکنید.

برای شستشوی بدن نوزاد، کمی صابون به یک پارچه‌ خیس اضافه کنید. برای شستشوی سر و موهای نوزاد، بهترین کار این است که یک دست او را مانند دسته فنجان گرفته و داخل ظرفی را از آب گرم پر کنید و روی سر نوزاد بریزید تا خیس شود.

نکات زیر را به خاطر بسپارید

از هرگونه لوسیون و یا شوینده‌های مخصوص بزرگسالان برای شستشوی بدن نوزادان استفاده نکنید. نوزاد به حمام روزانه نیاز ندارد و دو تا سه بار در هفته کافی است. هر جایی که نوزاد را حمام می‌کنید، مراقب باشید زیرا بدن نوزاد در حالت خیس، بسیار لیز می‌شود؛ از این رو، برخی والدین ترجیح می‌دهند نوزاد را در فضای کوچک‌تری مانند سینک یا وان، حمام کنند.

هر لحظه موقع حمام کردن نوزاد، مراقب او باشید. استفاده از صندلی حمام مخصوص نوزدان تضمینی برای ایمن بودن آنها نیست زیرا برخی از این صندلی‌ها به راحتی برمی‌گردند. همه مواد و وسایل لازم برای شستشوی نوزاد را در نزدیکی خود قرار دهید که مجبور نباشید برای آوردن آنها، نوزاد را داخل حمام رها کنید.

قبل از این که نوزاد را زیر آب ببرید، دمای آب را با آرنج تست کنید. دمای آب برای پوست کودک نباید بیشتر از ۴۸ سانتی‌گراد حرارت داشته باشد. صورت نوزاد را به آهستگی و با یک لیف نرم و خیس بشویید. با یک فنجان آب، موهای نوزاد را خیس کنید و مقداری شامپوی مخصوص شستشوی موی کودک روی سر او بریزید و با حرکات آرام و چرخشی دست، سر او را آرام ماساژ دهید.

هنگام شستشوی موها، سر نوزاد را کمی به عقب خم کنید تا شامپو چشم‌هایش را نسوزاند. آب را با همان فنجان یا لیوان روی بدن و موهای نوزاد بریزید و او را آبکشی کنید. در طول حمام کردن نوزاد، با یک دست پایین‌تنه و با دست دیگر نیز سر و گردن نوزاد را محکم نگه دارید و لیز خوردن او خودداری کنید.

پزشکان توصیه می‌کنند که معمولا از لوسیون‌ها برای بدن نوزاد استفاده نکنید اما در صورتی که پوست نوزاد دچار خشکی شده باشد، بهتر است آن را بعد از استحمام، چرب کنید.

ترس کودک را از بین ببرید

ترس و وحشت کودکان یکی از مشکلاتی است که والدین هنگام حمام کردن آنها با آن دست به گریبان‌اند. در واقع کودکان دو دسته هستند؛ عده‌ای حمام کردن را دوست دارند و برخی از آن فراری‌اند و دلیل اصلی آن، ریختن آب روی چشم‌هایشان است و دوست ندارند موهایشان خیس شود. اما این ترس به هر دلیلی که باشد، والدین با انجام راهکارهایی می‌توانند فرزندانشان را به حمام کردن علاقمند کنند.

کودک خود را آهسته با محیط داخل حمام آشنا کنید. به طوری که ابتدا سعی کنید تا چند هفته، لیف حمام را داخل سینک ظرفشویی در اختیار کودک قرار دهید. سپس، آن را به جای سینک، به وان حمام منتقل کنید و بگذارید کودک در وان و بدون آب با لیف بازی کند و با آن کنار بیاید.

بعد از چند هفته، مقدار کمی آب داخل وان بریزید و به مرور آب را تا جایی داخل وان زیاد کنید که کودک بتواند داخل آن بنشیند. پس از مدتی که کودک با این شرایط خو گرفت، می‌توانید او را وارد حمام عادی کنید.

اگر کودک از حمام رفتن خودداری می‌کند، سعی کنید زمان حمام کردن او را تغییر دهید. اگر عصرها او را حمام می‌برید، این زمان را تغییر داده و به قبل از خواب منتقل کنید یا اگر باز هم رفتارش تغییر نکرد، این زمان را به صبح‌ها تغییر دهید.

اجازه دهید کودک اسباب‌بازی‌هایی را که دوستشان دارد و همیشه با آنها بازی می‌کند با خود به حمام بیاورد و حتی موهای عروسک‌هایش را در حمام بشوید. در داخل حمام کمی به کودکتان استقلال عمل بدهید اما این کار را با مدیریت خود انجام دهید. به عنوان مثال، یک بطری آب و مقداری شامپو در اختیارش بگذارید تا بدن خود را بشوید.

کودکان از حباب‌بازی استقبال می‌کنند. سعی کنید برای کاهش استرس آنها موقع حمام کردن، از حباب داخل حمام استفاده کنید. از رنگ در حمام استفاده کنید. اسباب‌بازی‌های رنگی، حیوانات پلاستیکی رنگارنگ و موادغذایی رنگی می‌تواند علاوه بر پرت کردن حواس کودک، به آنها انگیزه ماندن داخل حمام را می‌دهد.

از سوی دیگر، موقع حمام کردن معمولا روی دیوارها بخار می‌نشیند. از کودک بخواهید روی دیوار با انگشت نقاشی بکشد. این کار علاوه بر این که استرس را از او دور می‌کند، به خلاقیت او نیز کمک می‌کند. برای جلوگیری از ریختن شامپو یا آب داخل چشم کودک، از عینک مخصوص شنا  برای او استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha