گسترش سریع شبکه مترو در نقاط مختلف شهر به عنوان اولین ضرورت، استاندارد کردن سوخت و موتور خودروها و دور کردن کارخانجات از محیط های شهری جزو وظایف اولیه مسئولان است که باید پاسخگوی خسارت های انسانی و اقتصادی تاخیر در انجام طرح های فوق نیز باشند.

گسترش سریع مترو ، اولین ضرورت برای مبارزه با آلودگی هوای تهران
سلامت نیوز:شایع‌ترین بیماری كه در شهرهای بزرگ و آلوده بچه‌ها را مبتلا می‌ كند، بیمار‌های تنفسی و در رأس آنها آسم است. در حال حاضر آسم و آلرژی تنفسی، از بیماری‌های شایعی است كه در تهران به چشم می ‌خورد و دلیل آن هم وجود آلودگی در این شهر است.
 
دکتر مصطفی معین رئیس  انجمن آسم و آلرژی در ارتباط با اثرات آلودگی هوا بر روی کودکان و ابتلای آنها به آلرژی به خبرنگار سلامت نیوز  گفت: افرادی که زمینه ارثی آلرژی داشته باشند چنانچه بطور مکرر با آلاینده های شیمیایی پراکنده  در هوای آلوده شهرهای پرترافیک در تماس قرار بگیرند بیش از دیگران در معرض آسیب هستند.
 وی افزود: پوست، بینی ، چشم، گوش و مجاری تنفسی این افراد دچار التهاب مزمن و افزایش تحریک پذیری شده و علائمی چون خارش، آبریزش بینی و چشم، گرفتگی بینی، قرمز شدن چشمان، سرفه، خس خس سینه و احساس تنگی نفس و حتی حمله آسم می تواند رخ دهد.
به گفته دکتر معین آلاینده های شیمیمایی حتی می توانند آلرژی زایی گرده های گل و گیاه را در شهرهای آلوده ای مثل تهران افزایش دهند.
 
این فوق تخصص بیماریهای آلرژی و ایمنی شناسی بالینی کودکان درباره اثرات آلودگی هوا بر روی کودکانی که آلرژی دارند بیان کرد: پوست بدن، مخاط چشم و بینی و راههای هوایی بیماران مبتلا به آلرژی و آسم نسبت به مواد آلرژی زا و یا عوامل محرک محیطی حساس است و آلودگی هوا به تشدید علائم بالینی بیمار منجر می شود که بویژه در کودکان و سالمندان مبتلا به آسم و نیز سایر بیماری های مزمن تنفسی و قلبی می تواند خطرناک باشد.
وی تاکید کرد: در فصل تابستان بخاطر افزایش غلظت اوزون و در پائیز به علت سکون هوا و پدیده وارونگی دما(Inversion) در شهرهای بزرگ و پر ترافیک مانند تهران، بحران آلودگی هوا با افزایش صدها ماده شیمیایی سمی مثل Co، Co2، No، No2، O3، So2 هر سال موجب بستری شدن و مرگ و میر هزاران نفر از شهروندان بی گناه می شود.
دکتر معین خاطرنشان کرد:این وضعیت بحرانی در شهرهای بزرگ مانند لندن، نیویورک و یا بروکسل فقط در سال های اوائل دهه 50 میلادی گزارش شده است و این نشان می دهد که ما حداقل 60 سال از دانش مدیریت شهری در دنیای امروز عقب تر هستیم.
رئیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی در آخر در پاسخ به سلامت نیوز که چه توصیه ای به بیماران و خانواده ها دارند گفتند: قبل از بیماران و خانواده ها باید دولت و مدیریت های شهری را مخاطب قرار داد و تاکید نمود که تنفس هوای پاک حق تمام شهروندان ایرانی است که سال هاست از آن محروم شده اند.
گسترش سریع شبکه مترو در نقاط مختلف شهر به عنوان اولین ضرورت، استاندارد کردن سوخت و موتور خودروها و دور کردن کارخانجات از محیط های شهری جزو وظایف اولیه مسئولان است که باید پاسخگوی خسارت های انسانی و اقتصادی تاخیر در انجام طرح های فوق نیز باشند.
وی تصریح کرد:چیزی که می توان به مردم توصیه نمود این است که هشدارهای مربوط به آلودگی هوا را جدی گرفته و بویژه بیماران قلبی و تنفسی کم تر از منزل و اتاق خارج شوند،‌ پنجره ها را بسته نگه دارند،‌ در فضای باز ورزش نکنند و در ارتباط با پزشک معالج خود از داروهای تجویز شده مصرف نمایند. مصرف بیشتر مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین های A، C، E مانند سبزیجات، زیتون،‌میوه های تازه،‌شیر و لبنیات توصیه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha