مقامات نهادهای بهداشتی در آریزونای آمریکا دریافته‌اند که کک‌ها ناقلان بیماری طاعون هستند.

مراقب بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان باشید

سلامت نیوز:مقامات نهادهای بهداشتی در آریزونای آمریکا دریافته‌اند که کک‌ها ناقلان بیماری طاعون هستند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، اما تنها بیماری طاعون نیست که از حیوان به انسان منتقل می‌شود. دویچه‌وله در مطلبی تازه نمونه‌هایی از این بیماری‌ها را بررسی کرده است. 

مقامات نهادهای بهداشتی منطقه آریزونا در آمریکا دریافته‌اند که کک‌ها ناقلان باکتری "یرسینیا پستیس"هستند. این باسیل عامل بیماری طاعون است که یک بیماری واگیردار محسوب می‌شود. کک می‌تواند این باکتری را از جوندگان به انسان انتقال دهد. باکتری یرسینیا پستیس می‌تواند در محیط‌های حاوی خون و در دمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد به سرعت رشد کند.

در ایالات متحده طاعون بسیار کمیاب است، اما به طور متوسط ​​سالانه هفت نمونه از این بیماری در آمریکا دیده می‌شود. در ماه ژوئن سال جاری میلادی (۲۰۱۷) سه نفر در نیومکزیکو به طاعون مبتلا شدند. طاعون امروزه از نظر پزشکی در کشورهای توسعه یافته دیگر وحشت‌زا نیست و این بیماری را می‌توان با استفاده از آنتی‌بیوتیک درمان کرد.

[quote-left]متخصصان بر این نکته تاکید دارند که برای افراد سالم، احتمال ابتلا به بیماری در پی ارتباط با حیوانات تا زمانی کم است که این حیوانات مایه‌کوبی شده و زیر نظر پزشک باشند [/quote-left]
در سال ۲۰۱۵ دو گردشگر در پارک ملی یوسمیت به طاعون مبتلا شدند. به احتمال زیاد باکتری این بیماری از طریق سمورهای راه راه به آنها منتقل شده بود، زیرا مقامات این پارک ملی بعدها دو سنجاب مرده یافتند که در بدن آنها باسیل "یرسینیا پستیس" که عامل بیماری طاعون است وجود داشت.

بیماری‌های بسیار دیگری وجود دارند که می‌توانند از حیوان به انسان منتقل شوند. این بیماری‌ها که "زئونوز" نام دارند، بین حیوانات مهره‌دار و انسان‌ قابل انتقال هستند. به خصوص کودکان، افراد سالخورده و زنان باردار با خطر ابتلا به این بیماری‌ها روبرو هستند. به همین دلیل است که حیوانات خانگی باید به طور منظم با داروهای مورد نیاز تحت نظر باشند.

همچنین گربه‌ها و سگ‌ها که اغلب زیاد با انسان‌ها در ارتباط هستند می‌توانند باکتری "کامپیلوباکتر ژژونی" را که باعث اسهال می‌شود، انتقال دهند. گربه‌ها نیز باکتری‌های مختلف "بارتونلا" را به انسان منتقل می‌کنند که می‌توانند باعث تب و التهاب شوند.

یک بیماری ویروسی دیگر که تنها در روستاها موجود است، آبله گاوی است. موش‌هایی که در روستاها نزدیک مدفوع گاو هستند، ویروس‌ها را با خود همراه دارند. گربه‌ها با خوردن موش به این ویروس مبتلا می‌شوند و همین گربه‌ها در نزدیکی انسان می‌توانند خراشی روی دست ایجاد و این بیماری را به انسان منتقل کنند.

علاوه بر این تب طوطی بیماری مشترک انسان و دام است که می‌تواند به خصوص برای کودکان و افراد ناتوان خطرناک باشد. معمولا طوطی، مرغ عشق و پرندگان به این بیماری مبتلا می‌شوند و انسان در ارتباط با مدفوع این پرندگان به این بیماری دچار می‌شود. علائم بیماری به‌صورت گسترده از جمله ضعف پنهان، ذات الریه، تب شدید، تورم مفصلی، اسهال، تورم ملتحمه چشم، و سرفه خون‌آلود هستند.

بیمای هاری نیز به طور عمده از روباه به انسان منتقل می‌شود. این بیماری به خاطر واکسیناسیون وسیع در آلمان ریشه کن شده است. هاری بیماری کشنده ویروسی سیستم مرکزی است که راه‌های سرایت گوناگونی دارد از جمله گاز گرفتن حیوان، زخم و مخاط حیوان مبتلا است. بنابر این سگ‌ها و گربه‌های به ظاهر سالم می‌توانند از طریق لیسیدن لب و چشم و بینی کودکانی که با آنها بازی می‌کنند صاحبان خود را به بیماری هاری مبتلا نمایند.

[quote-right]حیوانات خانگی باید به طور منظم با داروهای مورد نیاز تحت نظر باشند [/quote-right]
آبله گاوی بیشتر گاوها را مبتلا می‌کند. این بیماری اما برای بیشتر پستانداران خطرناک است و آنها در خطر ابتلا به این بیماری هستند. در گذشته بیشتر افرادی که شیر گاو می‌دوشیدند به این بیماری دچار می‌شدند و بیماری از دست‌های آنها آغاز می‌شد.

امروزه سفر از قاره‌ای به قاره دیگر بسیار آسان شده است. امکان سفر نه تنها برای انسان که برای حیوانات نیز راحت شده است. پشه ببری آسیا یکی از این نمونه‌هاست. این حشره موذی و سمج که به علت وجود خطوط راه-راهی روی بدنش به پشه ببری معروف است، حتی از روی لباس نیز نیش می‌زند. پشه ببری آسیایی حامل ویروس نیل غربی و تب استخوان شکن است و می‌تواند قربانیان خود را از پا درآورد.

بنابر این گزارش، متخصصان بر این نکته تاکید دارند که برای افراد سالم، احتمال ابتلا به بیماری در پی ارتباط با حیوانات تا زمانی کم است که این حیوانات مایه‌کوبی شده و زیر نظر پزشک باشند. به رغم این نکته بهتر است که پس از نوازش حیوانات دست‌ها کاملا شسته شوند یا برای تمیز کردن قفس حیوانات از دستکش استفاده شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha