سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ضمن استقبال از تصمیم شورای امنیت در به رسمیت شناختن پیوند بین مناقشات و قحطی، خواستار تقویت فرآیند احیا و مقاوم‌سازی بلندمدت کشورهای آسیب‌پذیر شد.

فائو: جهان با بزرگترین بحران غذایی 70 سال اخیر مواجه است

سلامت نیوز:سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ضمن استقبال از تصمیم شورای امنیت در به رسمیت شناختن پیوند بین مناقشات و قحطی، خواستار تقویت فرآیند احیا و مقاوم‌سازی بلندمدت کشورهای آسیب‌پذیر شد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از دفتر نمایندگی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران، این سازمان از تصمیم شورای امنیت ملل در به رسمیت شناختن مناقشه به عنوان یکی از دلایل عمده قحطی و نیز دعوت به تقویت فرآیند احیا و مقاوم‌سازی بلندمدت کشورهای آسیب‌پذیر استقبال کرد. شورای امنیت سازمان ملل اخیرا و در بیانیه‌ای که توسط ریاست این نهاد صادر شد، وجود ارتباط بین مناقشه و قحطی را تأیید کرد.

خوزه گرازیانو داسیلوا، مدیر کل فائو، در همین ارتباط گفت: «فعالیت‌های ما نشان می‌دهند کشورهایی که بالاترین سطح ناامنی غذایی را دارند از مناقشات نیز بیشترین آسیب‌ها را می بینند. فائو بر تعهدش برای همکاری با نظام سازمان ملل و کشورهای عضو به منظور مقابله با ناامنی غذایی ناشی از مناقشات تأکید کرده و از درخواست شورای امنیت برای دسترسی بیشتر در کشورهای تحت تأثیر مناقشات به منظور ارتباط با افراد نیازمند را حمایت می‌کند.»

به گزارش فائو جهان با بزرگترین بحران غذایی در 70 سال اخیر مواجه است و 20 میلیون نفر در چهار کشور شمال‌شرقی نیجریه، سومالی، سودان جنوبی و یمن در خطر قحطی قرار گرفته‌اند. اگر هیچ اقدامی صورت نگیرد، قحطی 10 میلیون نفر دیگر را نیز تهدید خواهد کرد. کشورهایی که پس از پایان مناقشه دچار ناامنی غذایی بالا شده‌اند، در یک بازه زمانی 10 ساله 40 درصد بیشتر در معرض بازگشت به دوران مناقشه قرار دارند.

فائو از مدت‌ها پیش سعی در بالابردن سطح آگاهی ها درباره پیوند بین مناقشات و گرسنگی داشته و سخنان اخیر مدیر کل آن در ماه ژوئیه و در جلسه شورای امنیت بخشی از همین تلاش‌ها بود. فائو در کنار اتحادیه اروپا، برنامه جهانی غذا و سایر شرکایش گزارش‌های مداومی درباره امنیت غذایی به شورای امنیت ارائه کرده و «گزارش جهانی بحران‌های غذایی» را به صورت سالیانه منتشر می‌کند.

پیوند بین مناقشه و قحطی را به وضوح می‌توان در یک منطقه مردابی در سوادان جنوبی مشاهده کرد. خانواده‌ها برای دور ماندن از خشونت در مرداب پناه گرفته‌اند اما ابزار بسیار کمی برای تأمین غذا داشته و سطح گرسنگی بسیار بالا است. این افراد با استفاده از محموله‌های حیاتی غذا و نیز آبزیانی که از طریق جعبه‌های صیادی اضطراری فائو صید می‌کنند، امرار معاش می‌نمایند.

اکثر مردم ساکن در مناطق تحت مناقشه، حتی با وجود میزان بالای خشونت، برای تأمین زندگی خود عمدتا به کشاورزی وابسته هستند. فائو به همین دلیل و اغلب در مناطقی که از نظر امنیتی بسیار چالش‌برانگیز هستند با شرکایش همکاری می‌کند تا از معیشت روستاییان پشتیبانی کند . برای مثال، تحقیقات سال 2016 فائو در سوریه نشان داد که در حدود 75 درصد از خانوارهای روستایی برای تأمین مصارف خود کشاورزی می‌کنند، اگرچه میزان کشت نسبت به گذشته کاهش یافته است.

سرمایه‌گذاری بر تولید پایدار غذا می‌تواند مسیری به سمت صلح نیز باشد. فائو خط‌مشی‌ای برای ایجاد صلح تدوین کرده تا کمکهایش به جلوگیری از مناقشات را افزایش دهد. این سازمان در کلمبیا و با همکاری سازمان توسعه روستایی کشور از سیاست‌هایی پشتیبانی می‌کند که هدفشان احیای مناطق روستایی تحت تأثیر مناقشات نظامی است تا فرآیند صلح را با بازسازی جوامع روستایی تقویت و قدرت رقابت کشاورزی این کشور افزایش یابد.

ادغام تلاش‌ها برای احیا و پشتیبانی با فرآیند ایجاد صلح و حل مناقشات اهمیتی حیاتی برای توسعه پایدار و امنیت غذایی دارد. به همین ترتیب، سرمایه‌گذاری بر امنیت غذایی می‌تواند تلاش‌ها برای جلوگیری از مناقشات و دستیابی به صلح پایدار را تقویت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha