دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۹
کد خبر: 221741

آمار نشان می دهد که قربانیان سرطان های سینه، پروستات و روده روی هـم کمـتر از تعداد قربانیان سرطان ریه هستند.

سرطان ریه کشنده ترین سرطان

سلامت نیوز: سرطان ریه از انواع سرطان های مرگ آور می باشد که هر سـاله تـعداد زیادی را به کام مرگ می برد.

به گزارش سلامت نیوز، آفتاب یزد نوشت: آمار نشان می دهد که قربانیان سرطان های سینه، پروستات و روده روی هـم کمـتر از تعداد قربانیان سرطان ریه هستند.با توجه به اینکه ریه نقش اساسی در سلامتی انسان دارد ممکن است بعضی از ارگان های بدن مثل پا و یا کلیه را نداشته باشیم و بتوانیم زندگی کنیم،یا هفته ای سه بار دیالیز کنیم ولی بدون ریه 
نمی توانیم زندگی کنیم، به خاطر این که اکسیژن باید وارد بافت هاشده، از طریق ریه وارد سیستم بدن شود، به قلب و مغز و… یا به ارگان های دیگر برسد و گاز دی اکسید کربن هم از ریه باید خارج شود.شُش، ریه یا جگر سفید یکی از اعضای دستگاه تنفس در بعضی جانوران است.آفتاب یزد در این باره با دکتر عباس نعمتی، فوق تخصص ریه، دبیر انجمن فوق تخصصی ریه ایران به گفتگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید: 
وی در ابتدا گفت : سرطان ریه در بین سرطان‌ها متاسفانه کشنده‌ترین نوع سرطان است و دلیل آن نیز این است که علایم آن دیر بروز می‌کند و تشخیص زمانی اتفاق می‌افتد که بیماری در سطح وسیعی پیشرفت کرده است.


این فوق تخصص ریه در پاسخ به این پرسش که نشانه های بروز سرطان ریه چیست ، 
خاطر نشان کرد : نشانه‌های مهم سرطان ریه عبارتند از : سرفه، خلط بخصوص خلط های خونی، کاهش وزن، بی‌اشتهایی، ضعف عمومی بدن که این نشانه‌ها امکان دارد تک تک و یا در برخی موارد با هم خود را نشان دهند و علایم اختصاصی تر دیگری هم برای وجود دارد مانند تغییرات در ناخن‌ها، درد در مفاصل و... که باید مورد توجه قرار گیرند.
دکتر نعمتی ادامه داد : در افراد سیگاری البته قضیه فرق می‌کند و سرفه در این افراد به علت‌های مختلف امکان دارد ایجاد شود ، ولی اگر سرفه‌ها به صورت متفاوت نمایان شود ضرورت دارد مورد بررسی قرار گیرد. بروز خلط خونی در افراد سیگاری بسیار علامت مهمی است و جزو علایمی است که حتی سازمان بهداشت جهانی روی آن تاکید فراوانی دارد.
این دبیر انجمن فوق تخصصی ریه ایران راه‌های پیشگیری از سرطان ریه را اینگونه تشریح کرد : مهم ترین عاملی که امروزه برای ایجاد سرطان ریه ثابت شده، عوامل محیطی است از قبیل سیگار، آلودگی هوا، شغل‌های مختلف آلوده کننده و در صدر تمام عوامل محیطی سیگار مهم ترین عامل ایجاد سرطان ریه است.در تشخیص 85 درصد کسانی که به سرطان ریه مبتلا هستند، سیگاری هستند و کسانی که سیگار می‌کشند 8 برابر افراد دیگر ریسک ابتلا به سرطان ریه در آنها وجود دارد و به همین دلیل یکی از راه‌های پیشگیری از سرطان ریه نکشیدن سیگار و یا ترک آن است.
نعمتی بیان کرد : در خصوص تاثیر برخی از مشاغل در ایجاد سرطان ریه باید گفت افرادی که با آزبست کار می‌کنند ریسک ابتلا به سرطان در آنها افزایش می‌یابد و به همین دلیل در کشورهای پیشرفته از مصرف آزبست در صنایع خودداری می‌گردد.
وی ادامه داد: از دیگر فاکتورهای راه‌های پیشگیری از سرطان ریه ، آلودگی هوا است زیرا ذراتی که از احتراق ماشین‌های دیزلی تولید و استنشاق می‌شوند ، عامل ایجاد سرطان ریه هستند 


نعمتی در مورد تاثیرعامل ژنتیک در ایجاد سرطان ریه ،عنوان کرد : برخی افراد بر اثر مطالعات ژنتیک از ریسک بیشتری جهت ابتلا به سرطان ریه برخوردار هستند زیرا اگر اقوام درجه یک یا دو دچار این بیماری باشند احتمال ریسک ابتلا به این بیماری در آنها بیشتر از افراد دیگر است البته به این مفهوم نیست که داشتن ژن خانوادگی برای ابتلا به سرطان ریه کافی است ولی افرادی که دارای ژن خانوادگی سرطان ریه هستند اگردر معرض عواملی محیطی پرخطر مانند سیگار کشیدن، شغل‌های پرخطر مواجه شدند ریسک ابتلا به سرطان ریه در آنها بیشتر است .
این فوق تخصص ریه اظهار کرد : بسیاری از مراجعه کنندگان از راه‌های تشخیص زودهنگام قبل از بروز علایم کلینیکی می‌پرسند که باید گفت در دنیا کوشش‌های بسیاری صورت گرفته که تا بتوان سرطان ریه را در افراد پرخطر قبل از بروز علایم کلینیکی تشخیص داد و مطالعات گوناگونی مانند عکس سینه، آزمایش خلط برای تشخیص و... انجام شده اما هیچ یک نتوانسته‌اند آن را نمایان کنند ولی تحقیقات جدیدتری نشان می‌دهد با انجام یک نوع سی تی اسکن در افراد پرریسک، می‌توان قبل از بروز علایم کلینیکی این بیماری را تشخیص داد که بسیار روشی هزینه‌بر است و باید گفت در زمانی که بیمار علایم کلینیکی دارد تشخیص بسیار ساده است و بیماری از طریق آزمایش ها، سی تی اسکن و... تشخیص داده می‌شود.


نعمتی در پاسخ به این پرسش که روش‌های درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان ریه چیست، اظهار کرد : روش‌های درمانی برای مبتلایان به سرطان ریه شامل جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و گاهی از این روش‌ها به صورت مجزا و گاه ترکیبی برای درمان استفاده می‌شود.
وی در پایان گفت : مهم ترین راهبرد برای جلوگیری از سرطان ریه حذف عوامل محیطی ایجاد کننده سرطان ریه از قبیل پرهیز از سیگارکشیدن، پرهیز از عوامل پرخطر در مشاغل، پرهیز از آلودگی هوا تا حد امکان است و افراد از رژیم غذایی مناسب مانند سبزیجات، حبوبات، گوشت، رژیم مدیترانه‌ای استفاده کنند و در ضمن آنتی اکسیدان‌ها که این روزها به عنوان مکمل غذایی استفاده می‌شود و اکثر افراد می‌گویند که نقش مهمی در سلامت ریه‌ها دارد باید گفت که هیچ نقشی در جلوگیری یا سرطان ریه ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha