رئیس و عضو هیأت مدیره انجمن تغذیه ایران گفت: تازگی آجیل‌ها یکی از نکات بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا در آجیل‌های مانده نوعی قارچ و کپک‌ به وجود می‌آید که مصرف آن می‌تواند زمینه ابتلا به سرطان کبد را فراهم کند.

تغذیه مناسب برای افراد مبتلا به پرفشاری خون

سلامت نیوز: رئیس و عضو هیأت مدیره انجمن تغذیه ایران گفت: تازگی آجیل‌ها یکی از نکات بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا در آجیل‌های مانده نوعی قارچ و کپک‌ به وجود می‌آید که مصرف آن می‌تواند زمینه ابتلا به سرطان کبد را فراهم کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،سیدضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه ، در خصوص تغذیه مناسب برای افرادی که به پرفشاری خون مبتلا هستند، اظهار کرد: فشار خون به عنوان یک بیماری خاموش، مهلک و خطرناک شناخته می‌شود که عده زیادی از افراد جامعه بدون اینکه از ابتلا به این بیماری آگاهی داشته باشند، گرفتار این بیماری هستند.

وی افزود: توصیه می‌شود افرادی که دارای فشار خون بالا هستند و یا در خانواده آنها سابقه بیماری قلبی و عروقی وجود دارد و همچنین کارهای پراسترس و عادت‌های غذایی غلط دارند در اولین فرصت فشار خون خود را در چند مرحله به صورت نشسته، ایستاده و درازکش اندازه‌گیری کنند و اگر پزشک معالج تشخیص پرفشاری خون را داد بتوانند با تغذیه و تغییر سبک زندگی و یا درمان‌های دارویی این بیماری را کنترل و از پیشرفت آن جلوگیری کنند زیرا بی‌توجهی به این بیماری می‌تواند خطر حمله‌های قلبی و سکته‌های مغزی را افزایش دهد.

این متخصص تغذیه به افرادی که هنوز به این بیماری مبتلا نشده‌اند توصیه کرد: لازم است این افراد برای حفظ سلامتی فعلی و آینده خود از مصرف غذاهایی که باعث افزایش وزن و چاقی می‌شوند پیشگیری کنند.

مظهری گفت: گرایش و مصرف بیش از حد فست‌فودها که سرشار از اسیدهای چرب اشباع‌ شده که در پروسه حرارت‌دهی دارای فرم ترانس هستند می‌تواند خطر ابتلا به پرفشاری خون را افزایش دهد.

رئیس و عضو هیأت مدیره انجمن تغذیه ایران تصریح کرد: متأسفانه مصرف نمک در جامعه ما از میزان توصیه شده سازمان بهداشت جهانی بسیار بالاتر است به طوری که با اعلام سازمان بهداشت جهانی میزان مصرف نمک در میان افراد جامعه باید بین 5 تا 6 گرم باشد که این میزان در کشور ما بالای 16 تا 18 گرم است.

وی ادامه داد: در غذاهای روزانه ما مانند نان، سوسیس، کالباس و تنقلات مقدار زیادی نمک وجود دارد که اگر میزان مصرف این غذاها کاهش پیدا نکند می‌تواند در بلندمدت خطر ابتلا به فشار خون را افزایش دهد. جایگزین کردن سبزی‌ها و میوه‌ها به جای فست‌فودها و غذاهای شور می‌تواند کمک بسزایی در بهبود تغذیه افراد کند.

مظهری گفت: چیپس، پفک و آجیل‌های شور از جمله منابع غنی نمک هستند. آجیل‌ها و دانه‌های روغنی اگر به اندازه و به صورت خام مصرف شوند می‌توانند به عنوان یک منبع غذایی مفید و کمک‌کننده به سلامت افراد واقع شوند.

رئیس و عضو هیأت مدیره انجمن تغذیه ایران ادامه داد:  هر صد گرم ‌آجیل مخلوط حدود 320 تا 640 گرم کالری در بدن تولید می‌کند و همچنین باید توجه داشت که رنگ و نمک‌های افزودنی به آجیل‌ها باعث از بین رفتن خاصیت آنها خواهد شد که مصرف زیاد این مواد غذایی باعث افزایش وزن، چاقی و پرفشاری خون می‌شود.

این متخصص تغذیه در پایان، گفت: تازگی آجیل‌ها یکی از نکات بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد به طوری که در آجیل‌های مانده نوعی قارچ و کپک‌ به وجود می‌آید که مصرف آن می‌تواند زمینه ابتلا به سرطان کبد را فراهم کند لذا توصیه می‌شود آجیل‌ها به صورت تازه مصرف شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha