دبیر انجمن داروسازان ایران با انتقاد از دیرکرد پرداخت مطالبات داروسازان از بیمه‌ها گفت: سازمان‌های بیمه‌گر طی ۸ ماه گذشته حدود ۴ هزار میلیارد تومان به داروخانه‌ها بدهکار هستند.

بدهی ۴ هزار میلیارد تومانی سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها

سلامت نیوز:دبیر انجمن داروسازان ایران با انتقاد از دیرکرد پرداخت مطالبات داروسازان از بیمه‌ها گفت: سازمان‌های بیمه‌گر طی ۸ ماه گذشته حدود ۴ هزار میلیارد تومان به داروخانه‌ها بدهکار هستند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از  فارس،‌ سیدمهدی سجادی دبیر انجمن داروسازان ایران در نشست خبری که به مناسبت روز داروساز برگزار شد، اظهار کرد: هر ساله به مناسبت گرامیداشت زادروز عالم دانشمند زکریای رازی 5 شهریورماه همایشی تحت عنوان روز داروساز برگزار می‌شود که امسال نیز این همایش از تاریخ 1 تا 3 شهریورماه در محل پژوهشکده نیرو برگزار خواهد شد.

وی در خصوص برنامه‌های همایش روز ملی داروساز توضیح داد: برنامه سه روز بازآموزی برای داروسازان درنظر گرفته شده است که در روز پایانی مراسم از چهره‌های علمی و صنفی این قشر با حضور مسئولان تقدیر خواهد شد.

سجادی ادامه داد: شعار امسال روز ملی داروساز، اقتصاد مقاومتی، اشتغال و مدیریت صنعت دارو نامگذاری شده است.

دبیر انجمن داروسازان ایران در خصوص محورهای اصلی این همایش، گفت: اصلی‌ترین محورهای این همایش می‌توان به مدیریت کیفیت در حلقه‌های زنجیره‌ای صنعت دارو و چالش‌های اقتصادی صنعت دارو، اخلاق و کسب و کار در حوزه دارو و داروخانه‌ها، مدیریت اقتصادی داروخانه‌ها در شرایط رقابتی و ... اشاره کرد.

وی افزود: باید توجه ویژه‌ای به اقتصاد مقاومتی داشته باشیم و برای اینکه ما از این شعار دور نشویم، باید زیرساخت‌های لازم آماده شود که از جمله این زیرساخت‌ها می‌توان به استانداردسازی تجهیزات، قیمت مناسب دارو و دیده شدن واحدهای تحقیق و توسعه و درنهایت، بررسی کیفیت داروهای تولیدی اشاره کرد.

دبیر انجمن داروسازان ایران در خصوص صادرات دارو به کشورهای خارجی توضیح داد: صادرات دارو 30 درصد افزایش داشته است که لازم است به موضوع صادرات توجه بیشتری داشته باشیم و موضوع کیفیت و بسته‌بندی داروها باید بیشتر مورد توجه همکاران ما در صنعت قرار گیرد.

سجادی در خصوص بحث اشتغال داروسازان فارغ‌التحصیل گفت: یکی از موضوعات مهم مورد بحث در این همایش بحث اشتغال داروسازان است. 75 درصد فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی در بخش خدماتی و داروخانه‌ها شاغل هستند که باید به اشتغال این افراد در سایر بخش‌ها نیز توجه بیشتری شود.

وی در خصوص فعالیت داروسازان در داروخانه‌های بیمارستانی گفت: متأسفانه در این زمینه ضعف‌هایی وجود دارد و باید توجه داشت خدمات این افراد در داروخانه‌های بیمارستانی می‌تواند باعث کاهش عوارض دارویی و اثربخشی بیشتر درمان شود.

وی تصریح کرد: داروسازی اجتماعی نیز یکی دیگر از بحث‌های این همایش است که باید این حوزه دچار تغییرات و تحولات اساسی شود.

سجادی گفت: انجمن داروسازان ایران در این زمینه بسته ارائه خدماتی را به صورت کتابچه در روز ملی داروسازی به همکاران ارائه خواهند کرد.

وی در خصوص طرح توانمندسازی خدمات داروخانه‌ها توضیح داد: توجه به لگو یا نماد داروخانه‌ها، استانداردسازی فضای داروخانه، نظارت بر نسخه‌ها و تحویل دارو از جمله مواردی هستند که در این بسته به آنها توجه شده است و امیدواریم طی دو سال آینده این اقدامات توسط داروخانه‌ها اجرایی شود.

دبیر انجمن داروسازان ایران در خصوص مشکلات حوزه دارو توضیح داد: مهمترین مشکلات این حوزه بحث مطالبات داروخانه‌ها از سازمان‌های بیمه‌گر است، باید توجه کنیم داروخانه‌ها 80 درصد سرمایه خود را دراختیار سازمان‌های بیمه‌گر قرار می دهند تا مردم جامعه در تهیه دارو هزینه سنگینی را متقبل نشوند.

سجادی افزود: آخرین دریافتی داروخانه‌ها از بیمه سلامت مربوط به آذرماه سال 95 و آخرین دریافتی از سازمان بیمه تأمین اجتماعی مربوط به بهمن ماه سال 95 است.

وی تصریح کرد: عدم پرداخت مطالبات بیمه‌ها، زنجیره تأمین دارو توسط داروخانه‌ها را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد، به همین دلیل در استان‌های مختلف انجمن داروسازان با صدور اطلاعیه‌ای به مردم اطلاع دادند که در صورت عدم پرداخت بدهی بیمه‌ها، ارائه خدمات و پذیرش نسخه توسط داروخانه‌ها متوقف خواهد شد.

سجادی تصریح کرد: مطالبات داروخانه‌ها از سازمان‌های بیمه‌گر هر ماهه حدود 500 میلیارد تومان است که برای هشت ماه گذشته، سازمان‌های بیمه‌گر حدود 4 هزار میلیارد تومان بدهکار به داروخانه‌ها هستند.

سجادی در پایان در خصوص داروخانه‌های گیاهی گفت: ما با شعار توسعه طب سنتی که در تاریخ کشور ما قدمت طولانی دارد مخالف نیستیم، اما با فعالیت داروخانه‌های گیاهی به صورت مجزا مخالفیم، به دلیل اینکه داروخانه‌ها از سراسر دنیا یک تعریف خاص دارند. در سطح شهر شاهد فعالیت عطاری‌ها هستیم که برای فروش داروهای خود تبلیغات گمراه‌کننده‌ای ارائه می‌دهند که لازم است بر فعالیت این مکان‌ها نظارت بیشتری صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha