سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 221896

باورش سخت است که روند جمعیت کشور به سمت پیر شدن در حال حرکت است. شاید در حال حاضر تعداد جوانان نسبت به پیرها بیشتر است اما اگر سبک زندگی به همین منوال ادامه پیدا کند در آینده شاید کشوری با تعداد زیادی سالمند خواهیم بود که هیچ سرپرستی ندارند.

داریم پیر می‌شیم

سلامت نیوز:وقتی صحبت از پیر شدن جمعیت کشور به میان می‌آید باید به این فکر کنید که وقتی جمعیت کشور پیر شود چه تاثیری در مسائل دیگر خواهد گذاشت. قطعا اولین اتفاقی که رخ می‌دهد رشد و توسعه اقتصادی در کشور رشد منفی خواهد داشت و نبود نشاط در جامعه دومین پیامد مهم این اتفاق است.

 

به گزارش سلامت نیوز،فرهیختگان نوشت: باورش سخت است که روند جمعیت کشور به سمت پیر شدن در حال حرکت است. شاید در حال حاضر تعداد جوانان نسبت به پیرها بیشتر است اما اگر سبک زندگی به همین منوال ادامه پیدا کند در آینده شاید کشوری با تعداد زیادی سالمند خواهیم بود که هیچ سرپرستی ندارند.

آمارهای جهانی نشان می‌دهد که ایران به لحاظ سرعت پیر شدن جمعیت در رتبه سوم کشورهای جهان قرار دارد.

وضعیت زاد و ولد در ایران به شکلی است که آینده سالمندان تنهایی است، چراکه وقتی سبک زندگی تغییر کند و تمایل به ازدواج کمتر و در مقابل تمایل به زندگی مجردی بیشتر باشد یعنی در آینده شاهد سالمندانی هستیم که حتی کسی را ندارند که از آنها نگهداری کنند.

وقتی صحبت از پیر شدن جمعیت کشور به میان می‌آید باید به این فکر کنید که وقتی جمعیت کشور پیر شود چه تاثیری در مسائل دیگر خواهد گذاشت. قطعا اولین اتفاقی که رخ می‌دهد رشد و توسعه اقتصادی در کشور رشد منفی خواهد داشت و  نبود نشاط در جامعه دومین پیامد مهم این اتفاق است.

از دیگر پیامدهای منفی، کاهش و نیز کنترل جمعیت، آسیب‌های اخلاقی و تربیتی است و بدتر از آن انقطاع نسل بشر است؛ وقتی تمایل به فرزند‌آوری وجود ندارد قطعا شاهد از بین رفتن نسل‌ها خواهیم بود.

اما از همه اینها که بگذریم تا 30 سال آینده شاهد جمعیتی از سالمندان خواهیم بود که نیاز به مراقبت دارند. جمعیتی که در بهترین حالت تک فرزند هستند، جمعیتی که خانه سالمندان برای آن یک ضرورت است که در حال حاضر هیچ تمهیدات و زیرساختی برای آن فراهم نشده است.

 در ۳ دهه آینده با جمعیت پیر روبه‌رو هستیم

«در30 سال آینده شاهد جمعیتی سالمند در کشور هستیم؛ جمعیتی که برای نگهداری آنها باید از خارج از کشور نیرو بیاوریم.»

فریدون احمدی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با بیان این مطلب گفت: «باید لایحه‌ای از سوی دولت برای بررسی وضعیت سالمندان ارائه شود. تاکنون با وجود اینکه مسئولان در جریان پیر شدن جمعیت قرار دارند، اما طرح خاصی در این خصوص ارائه نشده است و متاسفانه برنامه‌ریزی جدی‌ای برای توجه به زیرساخت‌های مربوط به سالمندان صورت نگرفته است.»

وی با بیان اینکه بودجه لازم در این حوزه باید تامین شود، افزود: «متاسفانه دستگاه‌ها با محدودیت اعتبار در این حوزه مواجه هستند و این طرح نیاز به حمایت جدی‌تری دارد. به هر حال بحران پیری در انتظار کشورمان است.»

احمدی معتقد است که دولت باید از محل اعتبارات دولت، سرمایه‌گذاری‌های جدی در این بخش انجام دهد. سیل جمعیت کشور رو به پیری است و باید در این مورد فکرهای جدی‌تری انجام شود، هرچند که خیریه‌ها در این حوزه قدم‌های مثبتی برداشته‌اند اما واقعا برای بحران پیری آینده کافی نیست.

 زیرساخت‌های لازم فراهم نیست

وی تاکید کرد: «سالمندان حق این را دارند که از زندگی لذت ببرند و این شرایطی که در آینده انتظارشان را می‌کشد، لذت زندگی را از آنها می‌گیرد. اگر زیرساخت‌های لازم برای جمعیت جوانی که در 30 سال آینده پیر می‌شود، فراهم نشود، وضعیت سالمندان در آینده به یک معضل تبدیل می‌شود.»

احمدی گفت: «از هم‌اکنون باید برای جمعیت پیر آینده برنامه‌ریزی داشته باشیم، کشور باید برای سالمندان حال حاضر و سالمندان آینده برنامه‌های ویژه‌ای داشته باشد. متاسفانه خلأ جدی در مورد سالمندان وجود دارد، ایران روزی جوان‌ترین کشور دنیا بود و کسی هنوز خطر سالمند شدن جمعیت و اینکه نسل جوان دیروز به سنین بالاتر قدم گذاشته‌اند را باور نکرده است.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خطراتی در پیر شدن جمعیت وجود دارد، افزود: «این‌طور نیست که جمعیت کشور با همین کیفیت و به همین شکل باقی بماند، اگر قرار باشد سبک زندگی افراد به همین شکل باشد آینده اقتصادی و عاطفی کشور خوب نخواهد بود چراکه نیروی پیر توان کار کردن ندارد و در مقابل سالمندان هیجان و نشاطی ندارند و این موضوع باعث می‌شودکه با کشوری افسرده روبه‌رو شویم.»

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha