وزیر اسبق بهداشت معتقد است که نظارت بر اجرای راهنماهای بالینی برای جلوگیری از هزینه‌های القائی و تعیین سقف برای میزان اقداماتی که طرح تحول نظام سلامت پوشش می‌دهد، برای ادامه این طرح ضروری است.

تعیین سقف برای دریافت خدمات پزشکی، لازمه ادامه "طرح تحول سلامت"

سلامت نیوز:وزیر اسبق بهداشت معتقد است که نظارت بر اجرای راهنماهای بالینی برای جلوگیری از هزینه‌های القائی و تعیین سقف برای میزان اقداماتی که طرح تحول نظام سلامت پوشش می‌دهد، برای ادامه این طرح ضروری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر ایرج فاضل - رییس انجمن جراحان ایران،  درباره آنچه که وزارت بهداشت در چهارسال دوم مدیریت قاضی‌زاده هاشمی باید مود توجه قرار دهد گفت: نظارت بر اجرای طرح تحول نظام سلامت در ادامه آن و سقف گذاشتن برای  میزان اقداماتی که پوشش می‌دهد، بسیار مهم است. طرح تحول در نگاهی کلی خوب است اما در اجرا به اشکالاتی برخورد و باعث بحث‌های زیادی در کشور شد. برای ادامه طرح تحول به منابع ثابتی نیاز داریم؛ چون بسیار هزینه‌بر است در غیر این صورت نمی‌تواند به صورت موفقی ادامه پیدا کند. یکی از مشکلات بزرگ وزارت بهداشت هم تامین این منابع است. در هیچ کشوری نیز موفق نشده‌اند نامحدود و حساب نشده در این حوزه فعالیت کنند. در ابتدای طرح مبلغ قابل توجهی از طرف دولت به وزارت بهداشت اختصاص داده شد که کار را با آن اغاز کردند. اما در ادامه آن باید تجدید نظرهایی صورت گیرد.

رئیس انجمن جراحان با اشاره به ضرورت نظارت بر اجرای راهنماهای بالینی، تاکید کرد: راهنماهای بالینی خوب هستند اما چه کسی باید آنها را کنترل کند؟ در کشورهای دیگر مانند آمریکا، بیمه‌ها به دقت این راهنماها را کنترل می‌کنند، اما بیمه‌های ما مطلقا این توانایی را ندارند. در حال حاضر سیستم دیگری هم نداریم که این موارد را کنترل کنند، یعنی در عمل فعلا ابزار استفاده از آنها را نداریم.  بخش زیادی از راهنماهای بالینی آماده شده‌اند، اما وقتی همه آن‌ها آماده شوند، سیستمی بسیار قوی و صالح برای کنترل آنها نیاز داریم.

رئیس انجمن جراحان ایران یکی دیگر از موارد لازم برای ادامه این طرح را توجه بیشتر به حوزه بهداشت دانست و تصریح کرد:  پزشک خانواده و نظام ارجاع نیاز به کار فرهنگی دارد؛ چرا که سلیقه جامعه باید آن را  بپسندد. امروز مردم برای مشکلی کوچک به فوق تخصص مراجعه می‌کنند؛ در حالی‌که این سیستم باید به کلی دگرگون شود و بیمار درک کند که در مرحله اول بیماری باید به پزشک خانواده خود مراجعه کنند.

بیمه‌ها مشکل بزرگ درمان کشور

وی همچنین بیمه‌ها را مشکل بزرگ درمان در کشور دانست و ادامه داد: بیمه‌ها دائم اظهار ورشکستگی می‌کنند؛ در حالی که هر بیمه‌ای کنار خود یک بانک هم تاسیس کرده است و از پول‌های آن برای درآمد خود استفاده می‌کند، ولی پرداخت مطالباتشان که خسارتی هم برای آن نمی‌پردازند، ماه‌ها به تعویق می‌افتد. آنها هرچه بیشتر در پرداخت مطالبات تاخیر کنند، در آمد هنگفت‌تری در بانک‌ها خواهند داشت. این چرخه معیوب است؛ به همین دلیل باید چهارچوبی ایجاد کرد که بیمه‌ها مجبور باشند به تعهدات خود عمل کنند.

فاضل تصریح کرد: تجمیع بیمه‌ها به صورت نظری می‌تواند بخشی از مشکلات طرح تحول را حل کند، اما نتیجه آن در عمل قابل پیش بینی نیست. به صورت نظری اگر بیمه‌ای قوی و مقتدر داشته باشیم که بتواند در برابر تعهدات خود  جواب دهد، به نظر می‌رسد تا حدود زیادی  مشکلات حل می‌شود. ما تعداد زیادی بیمه داریم که قسمت مهمی از سرمایه‌های آنها صرف حقوق کارمندان آنها می‌شود و دیگر چیزی باقی نمی‌ماند.

پزشک و بیمار دغدغه دریافت و پرداخت نداشته باشند

رئیس انجمن جراحان ایران با تاکید بر اینکه بیمار و پزشک نباید دغدغه پرداخت و دریافت داشته باشند، بیان کرد: این رابطه را بیمه باید اداره کند. اگر این روند به درستی انجام شود، تعرفه‌ها هم واقعی می‌شوند. در حال حاضر تعرفه‌ها به دلیل اینکه مردم پول ندارند، دائم به صورت مصنوعی پایین نگه داشته می‌شود. با توجه به این مشکل بعضی از پزشکان احساس می‌کنند حقشان از بین می‌رود؛ در نتیجه ناهنجاری‌هایی ایجاد می‌شود که حاصل آن به نفع مردم و طبابت نیست. بنابر این اگر بیمه‌ها اصلاح شوند و به تعهدات خود عمل کنند، ما غصه بیمار و پزشک و بیمارستان نداریم.

فاضل با بیان اینکه طرح تحول دغدغه پزشکان را کاهش نداد، افزود: در طرح تحول بین طب خصوصی و دولتی شکاف‌هایی ایجاد شد، در حالی‌که طب خصوصی در ایران قسمت بسیار مهمی از مشکلات مردم را حل می‌کند. همانطور که طب دولتی تقویت می‌شود، طب خصوصی هم باید به صورت صحیح تقویت شود و مورد بی‌مهری قرار نگیرد تا مردم به اختیار خود هرکدام را که خواستند انتخاب کنند.

وی همچنین تصریح کرد: این پرداخت‌های عجیب و غریب در بخش خصوصی باعث منتقل شدن بیماران به بخش دولتی می‌شود و چهره گردش بیمار و درمان را متحول و همچنین بار فعالیت بیمارستان‌های دولتی نیز افزایش پیدا می‌کند.

رئیس انجمن جراحان ایران همچنین معتقد است که آموزش پزشکی نیز نیازمند اصلاح است؛ چرا که در حال حاضر مساله اصلی برای برخی از استادان دانشگاه آموزش نیست بلکه کسب درآمد است و به این فکر می‌کنند که چقدر کار کنند و چقدر درآمد داشته باشند، همین امر آموزش را در سایه می‌برد و در طولانی مدت صدمه می‌زند. با توجه به اینکه دغدغه اصلی وزارت بهداشت نیز درمان مردم است معتقدم  آموزش پزشکی باید به وزارت علوم بازگردد و یکپارچه شود تا این مشکل بزرگ از بین برود.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha