متخصصان سلامت در مطالعات اخیر دسته جدیدی از ترکیبات ضدمیکروبی را در شیر مادر شناسایی کرده‌اند.

شناسایی گروه جدیدی از ترکیبات ضدمیکروبی در شیر مادر

سلامت نیوز:متخصصان سلامت در مطالعات اخیر دسته جدیدی از ترکیبات ضدمیکروبی را در شیر مادر شناسایی کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، تشدید خطر مقاوم شدن باکتری‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها به معنی نیاز به وجود راه‌های درمانی جدید برای مقابله با "مقاومت آنتی بیوتیکی" است و اکنون پزشکان دریافته‌اند که شیر مادر منبع غنی از ترکیبات ضد میکروبی است.

متخصصان سلامت از سال‌ها قبل به وجود مواد مغذی و ضروری در شیر مادر برای ارتقاء سلامت سیستم ایمنی نوزادان پی برده بودند و اکنون نیز مکانیزم جدیدی را در قند شیر مادر شناسایی کرده‌اند که خاصیت ضد مکیروبی دارد.

برخلاف این باور که عوامل دفاعی ضدمیکروبی تنها از طریق پروتئین‌های شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود متخصصان علوم پزشکی در آمریکا معتقدند مواد قندی یا کربوهیدرات‌های موجود در این منبع غذایی شگفت‌انگیز نیز دارای خواصی هستند که می‌تواند در برابر عفونت‌های باکتریایی موثر باشند.

به گفته متخصصان یکی از خواص قابل توجه این ترکیب‌ها غیرسمی بودن آن است در حالی که بیشتر آنتی بیوتیک‌ها این ویژگی را ندارند.

برجسته‌ترین عفونتی که نوزادان به آن دچار می‌شوند عفونت GBS است که باعث می‌شود پیش از رشد کافیِ سیستم ایمنی برای مقابله با میکروب‌ها، نوزاد دچار ذات الریه و نوعی عفونت شود اما بسیاری از نوزادان به این عفونت آلوده نمی‌شوند و به همین دلیل محققان به بررسی تاثیر شیر مادر در جلوگیری از ابتلای نوزادان به این بیماری‌ها پرداختند.

به گزارش ساینس الرت، بررسی‌ها حاکی از آن است که کربوهیدرات موجود در شیر مادر می‌تواند این باکتری را از بین ببرد و حتی قدرت دفاعی طبیعی آن را تضعیف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha