چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵

الاخره آن روز سیاه از راه رسید؛ همان روزی که بارها برای فرا نرسیدنش هشدار داده بود اما بی‌توجهی مسئولان ورزش باعث شد یک ورزشکار مسن در حین رقابت جان خود را از دست بدهد.

در حسرت آمبولانس!

سلامت نیوز:بالاخره آن روز سیاه از راه رسید؛ همان روزی که بارها برای فرا نرسیدنش هشدار داده بود اما بی‌توجهی مسئولان ورزش باعث شد یک ورزشکار مسن در حین رقابت جان خود را از دست بدهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  شهروند، ملی‌پوش اسبق تیم‌ملی کشتی که برای شرکت در مسابقات پیشکسوتان به تبریز رفته بود، به دلیل حمله قلبی و البته نبود آمبولانس در سالن جان خود را از دست داد تا اتفاقی که همه از آن می‌ترسیدند رخ بدهد و جامعه ورزش را به شوک فرو ببرد.

فن خورد و دیگر بلند نشد!
حسین نیک‌نژاد، کشتی‌گیری که در رده سنی ٥٥ تا ٦٠‌سال در رقابت‌های پیشکسوتان کشور و انتخابی تیم‌ملی در تبریز شرکت کرد، بعد از پیروزی در ٢مبارزه اول، در دور سوم مقابل کشتی‌گیر اصفهانی روی تشک رفت. او که در گیلان سکونت داشت، به دلیل انتخاب‌نشدن از سوی مسئولان تیم این استان از سوی هیأت قزوین به تبریز سفر کرده بود تا با کسب مدال به تیم‌ملی پیشکسوتان راه پیدا کند.
 
اواسط کشتی بود، وقتی حریف اصفهانی به سوی نیک‌نژاد رفت تا او را خاک کند، این کشتی‌گیر گیلانی تعادلش را از دست داد و بیرون از تشک روی زمین افتاد اما دیگر از جای خود بلند نشد تا لحظاتی بعد همه متوجه حمله قلبی نیک‌نژاد شده و برای احیای او تلاش کنند، اگرچه این کارها هم فایده‌ای نداشت.

غیبت سوال‌برانگیز آمبولانس
در صورتی که یکی از شرایط برگزاری هر مسابقه رسمی ورزشی حضور آمبولانس و پزشکان اورژانس است، در رقابت‌های پیشکسوتان کشتی کشور خبری از آمبولانس نبود. این اتفاق قبلا نیز بارها در رشته‌های مختلف ازجمله دیدارهای دوستانه فوتبال نیز رخ داده بود و غیبت مسئولان اورژانس چند ورزشکار را تا پای مرگ برده بود، اما این بار اتفاقی که هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد، رخ داد. حتی تلاش حاضران در سالن و نمایندگانی که از هیأت پزشکی ورزشی استان در محل حضور داشتند برای احیای نیک‌نژاد فایده‌ای نداشت و او دقایقی بعد از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

ادعای اداره ورزش استان آذربایجان شرقی
در پی درگذشت حسین نیک‌نژاد،‌کشتی‌گیر پیشکسوت گیلانی در مسابقات پیشکسوتان در تبریز، اداره ورزش و جوانان استان آذربایجان‌شرقی به برخی شائبه‌ها ازجمله نبود آمبولانس در سالن پاسخ داد. حبیب مقصودی رئیس اداره ورزش و جوانان تبریز دراین‌باره می‌گوید: «تمامی تمهیدات پزشکی در سالن پورشریفی تبریز در خلال برگزاری رقابت‌های کشتی نونهالان، خردسالان و پیشکسوتان مهیا بود. ٢پزشک و یک پزشک متخصص قلب به نام دکتر داداشی به همراه یک دستگاه آمبولانس در سالن حضور داشتند.
 
در حین رقابت مرحوم حسین نیک‌نژاد دچار ایست قلبی شد که ابتدا عملیات احیا توسط پزشکان انجام گرفت و سپس با آمبولانس مرحوم حسین نیک‌نژاد به نزدیک‌ترین بیمارستان انتقال یافت که متاسفانه بعد از انتقال به بیمارستان دار فانی را وداع گفت‌.»

روایت تلخ یکی از شاهدان عینی
یکی از اهالی رسانه که جزو حاضران در سالن بوده و دقیق ماجرا را بررسی کرده، در گفت‌وگو با «شهروند» زوایای پنهان اتفاق تلخی را که برای کشتی‌گیر گیلانی رخ داد، تشریح کرد: «با این‌که ادعا کردند پزشکان اورژانس در سالن بودند، من دیدم فقط ٢نفر از سوی هیأت پزشکی استان در سالن حاضر بودند. دوستان به استدلال این‌که ٢بیمارستان در نزدیکی سالن پورشریفی قرار دارد و اگر اتفاقی بیفتد، آمبولانس سریع می‌رسد، درخواست استقرار مسئولان اورژانس را در سالن نداشتند.
 
حدود ١٠ تا ١٢دقیقه طول کشید که پزشکان اورژانس به سالن برسند. آنها سعی کردند کشتی‌گیر مسن را احیا کنند و چند بار هم گفتند برگشت اما او در وضع کما به بیمارستان رفت و دقایقی بعد متوجه شدیم که فوت شده است.» وی همچنین می‌افزاید: «از داداشی به‌عنوان پزشک متخصص نام برده شده که او هم خودش یکی از کشتی‌گیران شرکت‌کننده در این رقابت‌ها بود.
 
حتی در زمان رخ دادن این اتفاق در تشک کناری کشتی می‌گرفت و وقتی فهمید چنین اتفاقی افتاده، بالای سر نیک‌نژاد حاضر شد و سعی  کرد تنفس مصنوعی بدهد. در این میان برای من یک سوال وجود دارد؛ این‌که چطور به این کشتی‌گیر گواهی سلامت داده شده است. گواهی سلامت یکی از شرایط حضور در مسابقه بود اما شنیدم نیک نژاد قبلا جراحی قلب هم داشته است.»

تقدیم مدال طلا به روح برادر
خبر درگذشت حسین نیک‌نژاد مسابقات کشتی پیشکسوتان کشور را تحت‌تأثیر قرار داد و تیم گیلان حاضر نشد به ادامه کار بپردازد. در این میان اتفاق جالبی رخ داد؛ برادر این مرحوم که در این رقابت‌ها حاضر شده بود، تصمیم گرفت به کارش ادامه دهد. او با تلاش فراوان به مدال طلا رسید و این نشان را به روح برادرش تقدیم کرد. اشک‌های او روی سکوی قهرمانی همه را تحت‌تأثیر قرار داد و برای دقایقی همه حاضران به قرائت فاتحه برای شادی روح نیک‌نژاد پرداختند.

وقتی کار از کار گذشت!
بارها درباره عدم‌حضور آمبولانس در برخی از مسابقات ورزشی هشدار داده شده بود و همه از روزی می‌ترسیدند که اتفاق مرگباری برای یکی از ورزشکاران ایرانی رخ دهد. چند باری خطر از بیخ گوش ورزشکاران در مسابقات مختلفی که آمبولانس حضور نداشت، گذشت اما این بار دیگر شانس با مسئولان کشتی یار نبود.
 
جان یک انسان از دست رفته و مشخص نیست چه کسی باید پاسخگوی کمبود امکانات پزشکی در این مسابقه باشد؛ اگرچه همین حالا هم دیگر کار از کار گذشته و بهانه‌تراشی فایده‌ای ندارد. به‌نظر می‌رسد باید دستور جدی‌ای از سوی مسئولان بلندپایه ورزشی برای جلوگیری از برگزاری مسابقات بدون حضور پزشکان مجرب و آمبولانس صادر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha