پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 222085

علی‌رغم اینکه هنوز منابع اعتباری به استان نرسیده اما با تلاش مردم و امکاناتی که در اختیار داشتیم، کار شروع‌ شده است.

خراسان شمالی 100 روز پس از زلزله

سلامت نیوز:از ۲۳ اردیبهشت‌ماهی که زمین با قدرت 5,7 ریشتر در مرکز خراسان شمالی لرزید، صد روز گذشته است؛ زلزله‌ای که در نخستین ساعات شب رخ داد و ترس و وحشت بر جان شهروندان انداخت.

به گزارش سلامت نیوز،وقایع اتفاقیه نوشت:  این زلزله در روستاهای اطراف بجنورد علاوه بر وحشت، ویرانه‌هایی برجای گذاشت که ناشی از آوارشدن خانه و کاشانه‌های روستاییان بود و حالا این زلزله‌زدگان با گذشت صد روز، شاهد آوارشدن وعده‌های تحقق‌نیافته دولت هستند. وعده‌هایی که به‌دلیل مصادف‌شدن با روزهای داغ انتخاباتی حرارت گرفت و به‌سوی مردم زلزله‌زده روستاهای قصر قجر، بوربور، شعبان، لنگر و... روانه شد اما تاکنون جامه عمل نپوشیده است. هرچند تلاش‌هایی از سوی استانداری برای اختصاص اعتبار و تسهیلات بانکی برای زلزله‌زدگان انجام شد، بااین‌حال پس از گذشت صد روز از وقوع زلزله، این اعتبارات، در راه مانده و به خراسان شمالی نرسیده است. گرچه سرمای هوا طبق رسم هرساله در این منطقه، خلف‌وعده نکرده است و با نزدیک‌شدن به شهریور، بین روستاییان خودنمایی می‌کند تا این آوارگان چادرنشین را همچنان در رسیدن وعده‌های دولت، چشم‌انتظار بگذارد. 


قرارداد بازسازی بیش از ۸۰۰ واحد روستایی زلزله‌زده خراسان شمالی منعقد شد


دراین‌بین بنیاد مسکن، تسکینی بر دردهای زلزله‌زدگان شده و از محل منابع حساب ۱۰۰ امام(ره) و تسهیلات بهسازی مسکن روستایی، عملیات اجرایی ساخت واحدهای تخریبی را آغاز کرده است. اقداماتی که از سوی بنیاد مسکن از همان نخستین روزهای بعد از وقوع بحران با آغاز عملیات آواربرداری در روستاهای زلزله‌زده شروع شد و اکنون تعدادی از واحدهای احداثی به مرحله دریافت پایان کار نیز رسیده است. مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی در گفت‌وگو با مهر اظهار می‌کند: تاکنون بیش از ۸۰۰ واحد روستایی برای دریافت تسهیلات بازسازی با بانک انعقاد قرارداد شده و به همین میزان نیز عملیات فونداسیون برای این واحدها اجرایی شده است. علی محمدی می‌گوید: چهار هزار و ۴۴۹ واحد مسکونی شهری و روستایی در جریان زلزله اردیبهشت‌ امسال دچار آسیب شد که نیازمند بازسازی هستند. وی تصریح می‌کند: از محل اعتبارات داخلی، تسهیلات بلاعوض برای واحدهای تخریبی روستایی تأمین ‌شده و به متقاضیان پرداخت می‌شود. 


مشکل کمبود تسهیلات با تمام‌شدن سهمیه خراسان شمالی


معاون بازسازی بنیاد مسکن کشور روز گذشته در حاشیه حضور در مناطق زلزله‌زده خراسان شمالی و بازدید میدانی از روند انجام عملیات بازسازی گفت: علی‌رغم اینکه هنوز منابع اعتباری به استان نرسیده اما با تلاش مردم و امکاناتی که در اختیار داشتیم، کار شروع‌ شده است. عزیزالله مهدیان تصریح می‌کند: این امکانات از محل منابع طرح بهسازی مسکن روستایی و حساب ۱۰۰ امام(ره) تأمین شده است. وی اظهار می‌کند: اخیرا مصوبه دولت برای بازسازی مناطق زلزله‌زده خراسان شمالی ابلاغ‌شده و تخصیص ۲۰ درصدی هم پیدا کرده اما تاکنون به این استان پرداخت نشده است. وی روند عملیات بازسازی در این مناطق را سریع و باکیفیت توصیف می‌کند و می‌افزاید: حضور مردم در پای کار امیدوارکننده است و عملیات بازسازی نیز با رعایت تمام جزئیات فنی انجام می‌گیرد. معاون بازسازی بنیاد مسکن کشور عنوان می‌کند: تسهیلاتی که سهمیه خراسان شمالی در بخش بهسازی مسکن روستایی بود، تمام ‌شده است و برای ادامه عملیات بازسازی، مشکل کمبود تسهیلات وجود دارد. 


ابلاغ تسهیلات جدید برای بازسازی ۵۰۰ واحد مسکونی روستایی


مهدیان تأکید می‌کند: پیگیری‌هایی برای جابه‌جایی بخشی از اعتبارات منابع بنیاد مسکن از استان‌های دیگر و تخصیص آن به خراسان شمالی انجام شده است که بر‌این‌اساس، به‌زودی تسهیلات بازسازی ۵۰۰ واحد مسکونی دیگر نیز ابلاغ خواهد شد. وی با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد از تسهیلات مسکن روستایی بانک‌های عامل به استان‌ها ابلاغ ‌شده است، می‌افزاید: برای ابلاغ ۶۰ درصد باقی‌مانده نیز پیگیری خواهیم کرد تا در‌این‌زمینه مشکل حل شود. وی تصریح می‌کند: خراسان شمالی به‌لحاظ جغرافیایی در منطقه سردسیری قرار گرفته است که ضرورت دارد تا قبل از شروع فصل زمستان، تمام خانه‌ها ساخته و قابل سکونت شود. درپی وقوع زلزله 5,7 ریشتری ۲۳ اردیبهشت‌ امسال، به منازل مسکونی ۵۰ روستای خراسان شمالی آسیب جدی وارد شد و علاوه بر آن، این زلزله بیش از ۴۰۰ مصدوم و دو کشته بر جای گذاشت. 


زلزله در کمین خراسان


هم‌اکنون 65 درصد مساحت خراسان رضوی در خطر زلزله قرار دارد و دیر یا زود این حادثه طبیعی در صورت عدم پیشگیری، ما را با چالشی بزرگ روبه‌رو می‌کند. بزرگ‌ترین زلزله‌هایی که در دل این استان پهناور اتفاق افتاده، گاهی خسارت سنگینی را به مردم و مسئولان تحمیل کرده است. زلزله 7,6 ریشتری در سال 784 هجری شمسی در نیشابور، زلزله 7,3 ریشتری کاخک گناباد در شهریور 1314 و زلزله 7,2 ریشتری قوچان در دی سال 1250، جزء پرحادثه‌ترین زلزله‌های این استان بوده است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی به مهر می‌گوید: این استان حدود 6 میلیون نفر جمعیت دارد و در این میان، 65 درصد مساحت استان در خطر نسبی بالا و 35 درصد در محدوده متوسط خطر زلزله قرار دارد و این امر نشان می‌دهد که خراسان رضوی، روی مدار زلزله می‌چرخد.

حجت شایان‌فر می‌افزاید: طی 10 سال اخیر، 127 مورد زلزله بالای 3,5 ریشتر خراسان رضوی را لرزانده و زنان و مردان بسیاری را به کام مرگ کشانده است؛ بهطوری که 6 مورد از این زلزله‌ها بالای پنج ریشتر بوده و شهرستان‌های خواف را با 5,4 ریشتر در سال 1391، نیشابور را با 5,5 ریشتر در سال 1390 و تربت حیدریه را با قدرت 5,7 ریشتر در سال 1389 لرزانده است. او از وجود 21 گسل در خراسان رضوی خبر داده و بیان می‌کند: در مجموع 21 گسل در خراسان رضوی وجود دارد که کشف‌رود، تربت‌جام، بینالود، سبزوار، دشت بیاض و سرایان و نیشابور یا کپه‌داغ و درونه ازجمله گسل‌های این استان بوده و مهم‌ترین گسل کشف‌رود است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha